Με την Pentax Κ5 να έχει συµπληρώσει τον κύκλο ζωής της στην αγορά, οι σχεδιαστές της Pentax βρέθηκαν στο δίληµµα να κάνουν κάτι θεαµατικό όπως π.χ. ν’ αυξήσουν την ανάλυση του αισθητήρα και να χρησιµοποιήσουν άλλη εµπορική ονοµασία ή να πρωτοτυπήσουν. Το έκαναν δηµιουργώντας την K5II µε ή χωρίς κατωδιαβατό φίλτρο (anti-aliasing / low pass). Πέρυσι το Σεπτέµβρη λοιπόν, στην προηγούµενη Photokina, λανσαρίστηκε η Κ5 IIs παράλληλα µε την «απλή» Κ5 ΙΙ. Αµφότερες διαθέτουν ανάλυση 16Μegapixel, ίδια µε αυτά της προκατόχου αλλά ξανασχεδιασµένο αισθητήρα και κάποιες επί µέρους βελτιώσεις όπως αδιαβροχοποίηση, αποτελεσµατικό νέο AF Safox X, ριπή 7fps και άλλες πινελιές που τις εκµοντερνίζουν και τις καθιστούν ανταγωνιστικές στο σηµερινό δύσκολο περιβάλλον της παγκόσµιας αγοράς Imaging.
Κατασκευή – εργονοµία -δυνατότητες
Για όποιον δεν έχει έρθει σε επαφή µε κάποιο από τα µοντέλα της Pentax, η πρώτη γνωριµία µε την K5II s αποτελεί έκπληξη. Παρά της µικρές διαστάσεις – χαρακτηριστικό όλων των DSLR του Ιαπωνικού εργοστασίου – η Κ5 ΙΙs είναι µια καλά ζυγισµένη και στιβαρή µηχανή, που δίνει την εντύπωση ότι θα µπορούσε να χρησιµοποιείται επί πολλά χρόνια χωρίς προβλήµατα αντοχής.
Ο σοβαρός προσανατολισµός του σώµατος αντικατοπτρίζεται στην κατασκευή από µαγνήσιο τόσο για το κέλυφος όσο και το εσωτερικό σασί Η εκτεταµένη αδιαβροχοποίηση είναι από τις καλύτερες του είδους µε σφράγιση µε ελαστικά παρεµβύσµατα (τσιµούχες τύπου O-ring) σε 77 σηµεία. Είναι αρκετά τα βίντεο που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο και δείχνουν την ανθεκτικότητα των Κ5 στην κακοµεταχείριση και το νερό. Σε κάποια -ερασιτεχνικά- βίντεο απ’ αυτά, βλέπουµε Pentax να θάβονται στο χώµα, κατόπιν να ξεπλένονται µαζί µε τους φακούς κάτω από βρύσες και ντουσιέρες και στη συνέχεια να τραβούν φωτογραφίες χωρίς πρόβληµα!… Iδανικά, η K5II συνδυάζεται βέβαια µε ανάλογους φακούς WR. Η θετική εντύπωση ολοκληρώνεται µε την εξωτερική επένδυση από αντιολισθητικό ελαστικό στα σηµεία που έρχονται σε επαφή µε το χέρι του φωτογράφου. Η εργονοµία της προηγούµενης Κ5 διατηρείται και στο καινούργιο µοντέλο: στην αριστερή πλευρά συναντάµε τον επιλογέα λειτουργιών – µε ασφάλεια για να µην περιστρέφεται κατά λάθος – ενώ οµόκεντρα τοποθετηµένος σε αυτόν βρίσκεται ο επιλογέας της φωτοµέτρησης. Δεξιά βρίσκεται η οθόνη απεικόνισης των ρυθµίσεων, τα πλήκτρο αντιστάθµισης της έκθεσης και ρύθµισης της ευαισθησίας ενώ οµόκεντρα τοποθετηµένος στο πλήκτρο απελευθέρωσης του κλείστρου βρίσκεται και ο διακόπτης On/Off. Εκατέρωθεν της λαβής κρατήµατος συναντάµε τους δύο περιστροφικούς επιλογείς αλλαγής των διαφόρων ρυθµίσεων. Στην πλάτη κυριαρχεί η υψηλής ανάλυσης (921Κ) και πολύ πληροφοριακή 3”οθόνη και δεξιά της οθόνης ο διακόπτης επιλογής σηµείων εστίασης και όλα σχεδόν τα πλήκτρα ρυθµίσεων. Ανάµεσα σε αυτά συναντάµε και αυτό της λήψης βίντεο που χαρακτηρίζεται µε πράσινο χρώµα και έρχεται σε αντίθεση µε την πλειονότητα των υπόλοιπων που διαθέτουν λευκές ενδείξεις.
Εξαίρεση στον χρωµατικό κώδικα αποτελούν όσα χειριστήρια σχετίζονται µε την αναπαραγωγή των αρχείων εικόνας, τα οποία έχουν ενδείξεις σε γαλάζιο. Στο εµπρός µέρος συναντάµε σαφώς λιγότερα χειριστήρια, µε το πιεστικό κουµπί (ασφάλεια) του φακού να βρίσκεται δεξιά ενώ στην αριστερή πλευρά της µοντούρας βρίσκουµε το διακόπτη ρύθµισης του τρόπου εστίασης και το οµοαξονικό πριζάκι PC για το φλας – ανάµεσα στα πλήκτρα RAW/FX και ανύψωσης του αναδιπλούµενου φλας. Στην ίδια πλευρά συναντάµε και τα καλύµµατα που κρύβουν τους διάφορους ακροδέκτες για εξωτερική σύνδεση µε υπολογιστή, τηλεόραση, τροφοδοτικό και µικρόφωνο. Τέλος, το slot της κάρτας µνήµης βρίσκεται στο πλάι της λαβής κρατήµατος και ακριβώς επάνω από την –καλυµµένη- υποδοχή του ντεκλανσέρ για την περίπτωση που τοποθετούµε την Pentax σε τρίποδο. Το οπτικό σκόπευτρο πενταπρισµατικού τύπου, παρέχει κάλυψη 100% της εικόνας που βλέπει ο φακός και µεγέθυνση 92%. Για τη διευκόλυνση όσων φορούν γυαλιά υπάρχει συρόµενος διακόπτης ρύθµισης διοπτρίας επάνω από το λαστιχένιο µαξιλαράκι τουο προσοφθάλµιου.
Προχωρώντας στο εσωτερικό της µηχανής συναντάµε τον αισθητήρα 16 Μegapixel, µε κατασκευαστή τη Sony και οµοιότητες µε αυτόν της Nikon D7000. Αποτελεί έναν από τους καλύτερους που έχουν εµφανιστεί ως σήµερα στο φορµά APS-C. Διαφοροποιείται σε σχέση µε αυτόν της παλαιότερης Κ5 τόσο λόγω της απουσίας του φίλτρου low pass, όσο και λόγω της υψηλότερης ταχύτητας ανάγνωσης των δεδοµένων.
Η ευαισθησία κυµαίνεται από 10-12800 ISO ενώ το εύρος αυτής µπορεί να επεκταθεί από τα 80 έως και τα 51200. Ταχύτερο είναι επίσης και το σύστηµα autofocus 11 σηµείων SAFOX X, που παρά την κατασκευαστική του οµοιότητα µε αυτό της παλαιάς Κ5, χρησιµοποιεί νέους αλγόριθµους επεξεργασίας των δεδοµένων και υπόσχεται να κάνει ευκολότερη τη ζωή του χρήστη σε συνθήκες χαµηλού φωτισµού. Το drive εξακολουθεί να «πυροβολεί» στο 7 fps και η µνήµη buffer υποστηρίζει µέχρι 40 συνεχόµενα καρέ όπως και στην Κ5.
Στην πράξη
Η Κ5 ΙΙs αποτέλεσε µια πραγµατικά ευχάριστη νότα στην κατηγορία των DSLR µε αισθητήρα κατηγορίας APS-C. Παρά τις “µεσαίες” διαστάσεις, κάθεται καλά στο χέρι και ισορροπεί µε φακούς κατηγορίας όπως ο –πολύ καλός- SMC Pentax DA 17-70mm f/4 AL (IF) SDM που µας παραχωρήθηκε µαζί µε το σώµα. Η εργονοµία της αποδείχθηκε πολύ καλή αν και ελαφρά διαφοροποιηµένη σε κάποια σηµεία σε σχέση µε άλλες αντίστοιχης κατηγορίας µηχανές. Πολύ καλές είναι και οι επιλογές παραµετροποίησης διαµέσου των menu. Η ποιότητα εικόνας είναι κορυφαία για τα δεδοµένα του φορµά ενώ η ευκρίνεια της την κάνει ανταγωνιστική απέναντι σε µηχανές υψηλότερης ονοµαστικής ανάλυσης. Ένας από τους κινδύνους που προκύπτει από την αφαίρεση του low pass φίλτρου είναι η εµφάνιση νόθου χρώµατος και moiré. Στη συντριπτική πλειοψηφία των λήψεων που κάναµε ωστόσο, δεν αντιµετωπίσαµε ενοχλητικά φαινόµενα αυτού του τύπου. Η διαχείριση του θορύβου σε υψηλές ευαισθησίες ISO είναι λίαν ικανοποιητική.
Με βάση τις δοκιµές µας πιστεύουµε ότι µόνο σε αρκετά ακριβότερες full frame µηχανές µπορεί να δει κάποιος καλύτερα αποτελέσµατα.
Το τονικό εύρος είναι αρκετά µεγάλο και θα διευκολύνει το φωτογράφο σε συνθήκες υψηλού κοντράστ. Για τις πολύ δύσκολες συνθήκες πάντως προτείνουµε τη χρήση της ενσωµατωµένης λειτουργίας HDR που θα δώσει το κάτι παραπάνω που η λήψη απαιτεί. Πολύ ενδιαφέρουσα είναι και η λειτουργία που χρησιµοποιεί το σύστηµα σταθεροποίησης του αισθητήρα για να κρατήσει τη σύνθεση οριζόντια. Χάρις σε αυτό επίσης, µπορούν να σταθεροποιηθούν όλοι οι φακοί που προσαρµόζονται σε αυτή µε δυνατότητα αντιστάθµισης µέχρι και 4 stop. Ένα άλλο ενδιαφέρον σηµείο είναι η στιγµιαία µεγέθυνση της περιοχής εστίασης κατά τη χρήση του live view, επιτρέποντας στο χρήστη να επιβεβαιώσει ο ίδιος αν έχει νετάρει σωστά. Η ταχύτητα του συστήµατος σε τέτοιες συνθήκες είναι σαφώς ανώτερη (και πολύ γρήγορη) από το µέσο όρο των ανταγωνιστικών DSLR.
Δε θα ήταν µάλιστα υπερβολή εάν λέγαµε ότι “βάζει τα γυαλιά” σε αρκετά ακριβότερες σχεδιάσεις. Ανάµεσα στα θετικά σηµεία συγκαταλέγεται επίσης και η νέα οθόνη χωρίς διάκενο αέρα ανάµεσα στο τζάµι και το πάνελ, που αποτελεί µια σηµαντική βελτίωση. Από τη άλλη πλευρά, η λειτουργία βίντεο, αν και σαφώς βελτιωµένη σε σχέση µε το παρελθόν, παραµένει κάπως “αδύναµη” τόσο σε ότι αφορά τις επιλογές του framerate όσο και τη δυνατότητα ρύθµισης διαφραγµάτων κατά τη διάρκεια της βιντεοσκόπησης. Στα θετικά σηµεία συγκαταλέγεται και η πολύ καλή φωτοµέτρηση και φλασοµέτρηση, όπως και το αξιόπιστο white balance. Σε ότι αφορά τη φλασοµέτρηση παρέχεται κι δυνατότητα ασύρµατου ελέγχου εξωτερικών φλας που ωστόσο αδυνατούσαµε να δοκιµάσουµε ελλείψει εξωτερικών µονάδων.
Τέλος, στην όλη θετική εικόνα συγκαταλέγεται και ο αθόρυβος φωτοφράκτης (από τους πιο ήσυχους που έχουµε ακούσει) που την κάνει κατάλληλη για λήψεις που απαιτούν …διακριτικότητα π.χ. σε θεατρικές παραστάσεις.
Η γνώµη του ΦΩΤΟγράφου
Με δεδοµένη την απουσία του κατωδιαβατού φίλτρου και την προστασία της µηχανής από κακές καιρικές συνθήκες (weatherproofing) η K5 IIs απευθύνεται κυρίως σε φωτογράφους τοπίου και άγριας ζωής, όπου το ζητούµενο είναι η ευκρίνεια, το χρώµα και η καθαρότητα της εικόνας. Θα ταιριάξει πολύ καλά επίσης σε εφαρµογές όπως η φωτογραφία δρόµου – ειδικά σε συνδυασµό µε κάποιον από τους εξαιρετικούς φακούς σταθερής εστιακής απόστασης της εταιρείας. Για άλλες εφαρµογές, όπως π.χ. η φωτογραφία γάµου, η επιλογή της “νορµάλ” δίδυµης αδελφής της ίσως να είναι ορθότερη καθώς θα µειώσει τις πιθανότητες εµφάνισης παρενεργειών σε εικόνες (moire στα υφάσµατα). Η απλότητα στη χρήση και των δύο αλλά και η ποιότητα της εικόνας, θέτει τις “δίδυµες” Pentax στη λίστα µε τις πρώτες µας επιλογές στο φορµά APS-C. Στα θετικά της συγκαταλέγεται και η αρκετά λογική τιµή αγοράς, η οποία υπερβαίνει κατά 200 περίπου ευρώ την αντίστοιχη της απλής Κ5 ΙΙ.
ΥΠΕΡ
- Πολύ καλή ποιότητα εικόνας σε ολόκληρη –σχεδόν- την κλίµακα ευαισθησίας ISO
- Μικρή, ελαφριά και στιβαρή
- Άριστη ποιότητα κατασκευής
- Πολύ γρήγορο drive και καλή µνήµη buffer
- Άριστη οθόνη
- Αθόρυβος φωτοφράκτης
- Καλή εργονοµία και εύκολα µενού
- Σχετικά προσιτή τιµή
ΚΑΤΑ
- Μικρότερη γκάµα φακών συγκριτικά µε τον ανταγωνισµό
- Απουσία autofocus και περιορισµένες ρυθµίσεις framerate στο βίντεο
- Μέτρια ταχύτητα συγχρονισµού φλας (1/180 sec)
- Μονοφωνικό ενσωµατωµένο µικρόφωνο
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Ανάλυση αισθητήρα: 16 megapixel
Αισθητήρας: CMOS 23,7×15,7mm
Καθαρισµός αισθητήρα: Ναι
Έκθεση: P, A, S, M, πλήρως αυτόµατο πρόγραµµα (Green mode), προτεραιότητα ευαισθησίας (Sv),
προτεραιότητα ταχύτητας και διαφράγµατος (TAv), B, X, USER,
video Full HD 1080p στα 25 fps, 720p 25/30 fps, 640×480 25/30 fps
Διόρθωση έκθεσης: ±5 stop σε βήµατα του 1/3, ½ stop.
Ταχύτητες κλείστρου: 30’’-1/8000sec, B, X, ιντερβαλόµετρο και συγχρονισµός φλας στο 1/180sec
Φωτοµέτρηση: πολυζωνική, κέντρου βάρους και σηµειακή
Σύστηµα Εστίασης: 11 σηµείων Ισορροπία λευκού: Αυτόµατο TTL, αυτόµατες ρυθµίσεις, preset
Ευαισθησία αισθητήρα: ISO 100- 12.800 (επεκτάσιµα από 80 έως 51.200)
Drive: 7 καρέ/ sec (έως 40 καρέ)
Ενσωµατωµένο φλας: Ναι G.N. 13m (ISO 100)
Μνήµη: SD/SDHC/SDXC
Φορµά: JPEG και RAW
Σκόπευτρο: κάλυψη 100%, µεγέθυνση 0,92x
Οθόνη: 3in. µε 921.000 κουκίδες
Interface: USB 2/ ΗDMI /MIC/AV
Τροφοδοσία: D-LI90P
Διαστάσεις: 131x97x73 mm
Βάρος: 760 gr. (µόνο σώµα)
Αντιπροσωπεία: ΤΕΧΝΙΟ Α.Ε.