Eλάχιστες µέρες µετά την ανακοίνωση της D610 (µικρής έκτασης αναβάθµιση της D600), η Nikon µας επεφύλασσε µια ακόµη έκπληξη µέσα σε ένα πολύ παραγωγικό, σε φωτογραφική σοδειά, φθινόπωρο. Παρουσίασε τη D5300 µε WiFi/GPS, σε µια κίνηση που όντως δεν περιµέναµε, αφού η D5200 µετρά µόνον µερικούς µήνες ζωής. Ίσως το ρολόι του τεχνολογικού χρόνου να κτυπάει πολύ γρηγορότερα από τον καθηµερινό. Μπορεί οι κορυφαίες full frame DSLR να τραβούν τα φώτα της δηµοσιότητας και να προκαλούν το γενικό ενδιαφέρον, όµως ο πραγµατικός τζίρος της αγοράς, γίνεται στη µεσαία κατηγορία DSLR και CSC. Εκεί θα πουληθούν, εν όψει των Χριστουγέννων, τα περισσότερα κοµµάτια, προς τα εκεί θα στραφούν τα βλέµµατα των υποψήφιων αγοραστών. Αυτό εξηγεί, νοµίζουµε, το timing της άφιξης της νέας D5300.
Μια γνωστή µηχανή …αλλιώς!
Η εξέλιξη της γνωστής και πετυχηµένης εµπορικά D5200, µοιράζεται εκ πρώτης όψεως παρόµοιες προδιαγραφές π.χ. APS-C format, ανάλυση 24megapixel, αρθρωτή οθόνη (απλώς ελαφρά µεγαλύτερη δηλ. 3,2in. αντί για 3,0in.) και σχεδόν ταυτόσηµες διαστάσεις και look. Αρχικά να αναρωτιέται κανείς για το λόγο ύπαρξής της. Tα πράγµατα όµως δεν είναι ακριβώς έτσι.
Πρώτον: από την D5300 έχει αφαιρεθεί το low pass φίλτρο – όπως άλλωστε και στην D7100 – για καλύτερη οπτική απόδοση έστω και µε τον κίνδυνο να προκύψει moiré σε ορισµένες περιπτώσεις. Αν πάρουµε σαν ένδειξη τη µεγάλη κινητικότητα στις µηχανές που καταργούν το low pass φίλτρο (π.χ. Pentax K5II S, Sony RX1R και Α7R κλπ.) τότε αυτό σηµαίνει ορισµένα πράγµατα: ότι α. οι κατασκευαστές έχουν εξελίξει αντίστοιχες software τεχνικές για λήψεις αντικειµένων ευαίσθητων στο moiré π.χ. υφάσµατα, λεπτές υφές επιφανειών κ.ά. και β. στο µέλλον θα βλέπουµε όλο και περισσότερες παρόµοιες λύσεις.
Δεύτερον: η D5300 ακολουθεί και τη δεύτερη µεγάλη εκσυγχρονιστική τάση της χρονιάς. Δηλ. βάζει στο παιχνίδι το WiFi και το GPS και µάλιστα ενσωµατωµένο. Μέχρι στιγµής τα βήµατα της Nikon σε αυτό τον τοµέα ήταν επιφυλακτικά: Αρκούνταν σε προαιρετικά αξεσουάρ εξάρτηµα WU-1a/b για τη wireless σύνδεση. Τώρα η D5300 γίνεται η πρώτη «κανονική» ασύρµατη DSLR της ιαπωνικής εταιρίας. Βεβαίως έπεται συνέχεια.
Τρίτον: έχει το νέο επεξεργαστή Expeed 4. Βασιζόµενη στα νεώτερα ηλεκτρονικά µέρη, φθάνει ευαισθησία ISO 12800 (ένα stop παραπάνω από τη D5200). Oι προδιαγραφές αγγίζουν και ξεπερνούν την κορυφαία µέχρις στιγµής DX format DSLR της Nikon, τη D7100, η οποία διαφοροποιείται µε την πιο στιβαρή κατασκευή και την επαγγελµατική εργονοµία (που ξεχωρίζει από τα διπλά περιστροφικά χειριστήρια και τα περισσότερα κουµπιά ώστε οι λειτουργίες να µην περνούν µέσα από πολύπλοκα µενού). Αλλά και το video έχει ενισχυθεί αφού τώρα συναντάµε full HD 1080/60p (αντί για 30p).
Έτσι βρισκόµαστε πλέον στην (τέταρτη) πιο ενδιαφέρουσα γενιά της σειράς Nikon 5000 που πέρασε τις εξής εξελικτικές βαθµίδες: D5000 (2009) µε 12Megapixel και video 720p, D5100 (2011) µε 16MP, µεγαλύτερη και αρθρωτή οθόνη 3in. 921K pixel και video full HD D5200 (2012) µε 24MP τιµή ρεκόρ για APS-C. και επίσης full HD 1080/30p/24p. Είναι φανερό ότι µε τους αισθητήρες στα όρια της ωφέλιµης ανάλυσης (µιας και περιορίζονται και από τα οπτικά µέρη) και τις ταχύτητες, φωτοµετρήσεις, autofocus κλπ. σε φάση ωριµότητας, η κατεύθυνση των βελτιώσεων δείχνει προς την ασύρµατη δικτύωση, την ενσωµάτωση διορθώσεων in- camera (ειδικά όσον αφορά χρωµατικές και γεωµετρικές εκτροπές των φακών), τα ειδικά εφέ όπως HDR, αφαίρεση θορύβου, sharpen και σε δεύτερο πλάνο τις µηχανές µε λειτουργικό (η Galaxy camera πρωτοπορεί σε αυτό τον τοµέα). Όµως καιρό ν αφήσουµε τις …προφητείες και να καταπιαστούµε µε την πραγµατικότητα της D5300.
Eξελίσσοντας τη φιλοσοφία
Χωρίς πολλές φανφάρες η Nikon άλλαξε την κατασκευαστική φιλοσοφία υιοθετώντας µονοµπλόκ σώµα και νέα ελαφρότερα αλλά µεγαλύτερης αντοχής υλικά. Κατά την παρουσίαση οι µηχανικοί της Nikon φάνηκαν απρόθυµοι ν αποκαλύψουν την ταυτότητα των υλικών. Με κριτήριο το µικρό βάρος θα µαντεύαµε ότι πρόκειται για υβρίδιο µαγνησίου από τη µία και εποξεικών ρητινών/ανθρακονηµάτων από την άλλη, υλικά διαστηµικής τεχνολογίας που συνηθίζονται στις hi tech συσκευές, και διακρίνονται για τη µηχανική τους αντοχή. Η µόνη εµφανής διαφορά από την D5200 είναι η ένδειξη για το WiFi/GPS δεξιά και βέβαια η µεγαλύτερη οθόνη που αναδιπλώνεται και στο πλάι, περιστρεφόµενη κατά 270°. Μερικοί θα περίµεναν ότι θα έχει προστεθεί touchscreen δυνατότητα – κάτι που, υποκειµενικά τουλάχιστον, δε µας ενόχλησε. Περισσότερο από touchscreen θα επιθυµούσαµε και άλλα hardware χειριστήρια. Όµως η D5300 αρκείται στα ίδια λίγα πλήκτρα της D5200 και το DPad στην πλάτη µαζί µε τον τυπικό περιστροφικό επιλογέα λειτουργιών δεξιά από το πεντάπρισµα. Τουλάχιστον ας είχε ένα δεύτερο command dial εµπρός. Όπως είναι η κατάσταση, ο φωτογράφος πρέπει να είναι προετοιµασµένος να χάσει κάποιο χρόνο σε µενού και επιλογές. Οπότε οι οπαδοί των άµεσων ρυθµίσεων µε dedicated buttons θα πρέπει να µείνουν πιστοί στην D7100 (που κι αυτή έχει εγκαταλείψει το low pass φίλτρο. Τυχαίο άραγε;)
Κατά τη χρήση η D5300 δεν αποκλίνει από την προκάτοχο. Και πως θα γινόταν άλλωστε; Η διάταξη των χειριστηρίων και τα µενού είναι πανοµοιότυπα µε το ίδιο µοντέρνο layout µε τα τρία κυκλικά κυρίαρχα γραφήµατα να εµφανίζονται στην οθόνη και να µας πληροφορούν για ένα σωρό πράγµατα, διάφραγµα, ταχύτητα, ISO ευαισθησία και από κάτω οι ενδείξεις για άλλες λειτουργίες.
Mεγάλο µέρος της ταχύτητας και των βελτιωµένων λειτουργιών πιστώνεται στον επεξεργαστή τέταρτης γενιάς Expeed. Για παράδειγµα η φωτοµέτρηση είναι ακόµη πιο ακριβής παρότι χρησιµοποιείται το ίδιο chip δηλ. το Color Matrix II µε τα 1016pixel. Χάρη στο Expeed 4 ενεργοποιήθηκαν οι δύο πρόσθετες λειτουργίες Creative Effects δηλ. HDR Paint και Toy camera ενώ µετά τη γενική απαίτηση, επανήλθε το HDR. Mιο άλλη παράπλευρη θετική επίδραση είναι στο DLighting όπου µπορεί εκ των υστέρων σε Retouch mode να επέµβει φτιάχνοντας φωτεινότητα και τόνους επιδερµίδας.
Εντυπώσεις
H D5300 µοιάζει ελάχιστα µικρότερη και είναι σαφώς ελαφρότερη από την 5200. Είχαµε την ευκαιρία να δοκιµάσουµε ένα από τα αρχικά full working δείγµατα που ήλθαν στην Ελλάδα και µάλιστα µε το φακό AF-S 18-140mm f/3,5-5,6 – για τον οποίο µπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά σε άλλες σελίδες του τεύχους. Πρόκειται για ένα zoom που θα τον βλέπουµε στο εξής ως κιτ µε διάφορες Nikon, συµπεριλαµβανοµένης και της D5300, αλλά και να πωλείται ανεξάρτητα. Με το φακό αυτό η µηχανή ισορροπεί ευχάριστα στο χέρι έχοντας ιδανικό βάρος. Tο µέγεθός µοιάζει κάπως σα µινιατούρα για όσους έχουν συνηθίσει σε D300s ή D7000 (σαν µέτρο σύγκρισης). Γρήγορα όµως εξοικειωθήκαµε µε τις διαστάσεις όπως και µε το Pentamirror οπτικό προσοφθάλµιο 95% κάλυψης.
Μας άρεσε ο χειρισµός του live view µε το µοχλό επάνω δεξιά που εργονοµικά προτιµούµε σε σχέση µε την διαδεδοµένη τοποθέτηση στην πλάτη. Βέβαια κατά την ταπεινή άποψη του γράφοντος το live view δεν αποτελεί πεµπτουσία ούτε τρόπο ζωής για τους ενθουσιώδεις φωτογράφους, αφού σε αυτή τη λειτουργία η απόκριση AF απλά υστερεί. Ωστόσο ειδικά στη Nikon D5300 µε την πλήρως αρθρωτή οθόνη το LV µπορεί να κάνει δουλειά και να σώσει κάποιες λήψεις. Δοκιµάσατε ποτέ να φωτογραφήσετε σκηνή πλήθους υψώνοντας τη µηχανή πάνω από τα κεφάλια των παριστάµενων; Ε, σε τέτοιες συνθήκες το LV είναι δώρο εξ ουρανού…
Σε κανονική ρύθµιση (LV off) η απόκριση του autofocus έµοιαζε καλύτερη από την προκάτοχο. Βελτιώθηκε κι άλλο µόλις βάλαµε επάνω τον πολύ καλό full frame ΑF-S 24-120mm f/4. Τότε τα οπτικά αποτελέσµατα ήταν ακόµη καλύτερα αποδεικνύοντας ότι τα 24 ολόκληρα Megapixel xρειάζονται καλά κρύσταλλα νέας γενιάς για να δώσουν το maximum των δυνατοτήτων τους. Επίσης έχουµε παρατηρήσει ότι όσο πιο σύγχρονο και φωτεινό φακό φορέσει κανείς σε επίσης σύγχρονο µοντέλο DSLR τόσο καλύτερα πηγαίνει το Autofocus. Ίσως επειδή συνεργάζονται καλύτερα οι CPU, ίσως κάτι άλλο… Πάντως ισχύει…
Δεν µπορούµε να διατυπώσουµε καµία επίκριση για τη φωτοµέτρηση, ένα τοµέα στον οποίο η Nikon έχει επανειληµµένα αποσπάσει άριστα. Τα 5fps στη ριπή είναι πραγµατικά, όχι καταιγιστικά µεν αλλά δεν ξέρουµε κανένα φωτογράφο να φέρνει µηχανές αυτής της κατηγορίας σε F1 αγώνες. Όσο για την κρίσιµη παράµετρο του θορύβου, µέχρι τα ISO 1600 είµαστε µια χαρά και έχουµε και λίγο περιθώριο ακόµη.
Η γνώµη του ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΥ
Η τελευταία εκδοχή της µεσαίας σειράς D5x00 που υλοποιείται µε τη µορφή της D5300 αγγίζει την ωριµότητα. Δύσκολα µπορούµε να φανταστούµε διεύρυνση των δυνατοτήτων και της πραγµατικής απόδοσης – αν και η τεχνολογία έχει ακόµη κρυµµένους άσσους. Με τις wireless νέες δυνατότητες διασύνδεσης φλερτάρει µε τον κόσµο των smartphones και tablets, βγάζοντας ταχύτατα το υλικό στις λεωφόρους του internet και των social media. Αν συνεργαστεί µε καλούς φακούς τελευταίας γενιάς τα αποτελέσµατα θα ικανοποιήσουν απόλυτα τον ενθουσιώδη φωτογράφο.
ΥΠΕΡ
- Mεγάλη ανάλυση αισθητήρα
- Πλήρως αρθρωτή οθόνη
- WiFi/GPS για πρώτη φορά σε Nikon DSLR
- Λογικό βάρος
- Πολύ καλός φακός κιτ
- Βελτιωµένο video full HD 1080/60p
- Τελικά που είναι το moire?
ΚΑΤΑ
- Θα θέλαµε περισσότερα πλήκτρα για τις λειτουργίες

Καλοδεχούµενο είναι το οnboard WiFi που αν συνδυαστεί µε το (δωρεάν) app Nikon Mobile Wireless Utility µπορεί να µεταφέρει τον έλεγχο της µηχανής στο smartphone ή το tablet. Τότε η D5300 περνά σε LiveView. Ο χρήστης βλέπει τις ρυθµίσεις (δεν τις αλλάζει), εστιάζει µε touch ΑF και απελευθερώνει το κλείστρο. Μετά, στο κινητό ή το tablet εµφανίζονται thumbnails µε τις λήψεις. Στη φορητή συνδεδεµένη συσκευή περνούν δύο µικρότερες αναλύσεις των full resolution αρχείων, δηλ. VGA (640χ480) ή 1620χ1080 τα οποία είναι δυνατόν να γίνουν upload στο Web. Όµως η ίδια η DSLR δεν συνδέεται απευθείας µε access point. Σηµειώνουµε ότι προς το παρόν το app για iOS ειναι διαθέσιµο µόνο για iPhone (σε iPad καταλαµβάνει το κέντρο της οθόνης).



ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Ανάλυση αισθητήρα: 24 megapixel
Μέγιστη Ανάλυση: 6000χ4000
Αισθητήρας: CMOS 23.5 x 15.6 mm
Καθαρισµός αισθητήρα: Ναι
Έκθεση: P, A, S, M
Διόρθωση έκθεσης: ±5 stop σε βήµατα του 1/3, ½ stop.
Ταχύτητες κλείστρου: 30’’-1/4000sec
Φωτοµέτρηση: πολυζωνική, κέντρου βάρους και σηµειακή
Σύστηµα Εστίασης: 39 σηµείων, Contrast Detect (sensor), Phase Detect, Multi-area,
Center, Selective single-point, Tracking, Single, Continuous, Face Detection, Live View
Ισορροπία λευκού: Αυτόµατο TTL, αυτόµατες ρυθµίσεις, 12 preset
Ευαισθησία αισθητήρα: ISO 100- 12.800 (επεκτάσιµα έως 25.600)
Drive: 7 καρέ/ sec (έως 40 καρέ)
Ενσωµατωµένο φλας: Ναι G.N. 12m (ISO 100)
Video: 1920 x 1080 (60, 50, 30, 25, 24 fps), 1280 x 720 (60, 50 fps), 640 x 424 (30, 25 fps)
Μνήµη: SD/SDHC/SDXC
Φορµά: JPEG και RAW
Σκόπευτρο: κάλυψη 95%, µεγέθυνση 0,82x
Οθόνη: 3in. µε 1.037.000 κουκίδες
Interface: USB 2/ ΗDMI /MIC/AV/WiFi
Τροφοδοσία: EN-EL14
Διαστάσεις: 131x97x73 mm
Βάρος: 480 gr. (µόνο σώµα)
Αντιπροσωπεία: ΔΑΜΑΚΑΛΙΔΗΣ Δ&Ι Α.Ε.