Η πρώτη Full-Frame Compact System Camera, είναι γεγονός. Το αναµενόµενο τεχνολογικό άλµα, το πραγµατοποίησε πρώτη η Sony, λανσάροντας τις δύο Α7 και A7R µε αισθητήρες 24 και 36megapixel αντιστοίχως. Η πρόκληση για τον ανταγωνισµό είναι πλέον σοβαρή εν όψει µάλιστα και της λογικής τιµής που διαµορφώνουν τα νέα µοντέλα.
Στα χέρια µας βρέθηκε η Α7, που εξωτερικά δε διαφέρει από την µεγαλύτερη αδερφή. Σηµειώνουµε χονδρικά τις διαφοροποιήσεις της Α7R: απουσία low pass φίλτρου, µικρότερη ταχύτητα στο Burst mode (4fps αντί για 5fps), µόνον contrast detect AF και κάποιες αλλαγές στο κλείστρο όπου είναι εξ ολοκλήρου ηλεκτροµηχανικό ενώ της απλής Α7 η πρώτη κουρτίνα είναι ηλεκτρονική.
Sony καινοτοµία
Aν εξαιρέσουµε την “εξωτική” και διαφορετικής (rangefinder και manual focus) φιλοσοφίας Leica M, η απάντηση είναι καταφατική. Αυτό που περιµέναµε διακαώς, προήλθε µε πρωτοβουλία της Sony: Μιας εταιρίας που αν και δεν ανήκει στα παραδοσιακά φωτογραφικά εργοστάσια, µπήκε δυναµικά µε την εξαγορά της KonicaMinolta, έφτιαξε νέα τεχνολογία όπως στις σειρές SLΤ, NEX, και πρόσφατα RX, και κατάφερε να γίνει υπολογίσιµη δύναµη. Σίγουρα ο ανταγωνισµός έχει ανάγκη τις προκλησεις για να προχωρήσει η τεχνολογία και να µπουν στο αυλάκι νέες ιδέες. Μόνον από τη Fujifilm (σειρά Χ) τον τελευταίο καιρό έχουµε δει καινοτοµία µε την έννοια που αναφέρουµε. Εννοείται ότι το imaging χρειάζεται και άλλες δυνατές ιδέες, σαν τις A7 και A7R. Ας επανέλθουµε στη Sony Α7.
Στην προσπάθεια να την χαρακτηρίσουµε,
το πρώτο πράγµα που εντυπωσιάζει είναι
το µέγεθος του αισθητήρα όταν αφαιρούµε τον φακό. Φαντάζει δύσκολο, αλλά µε κάποιον τρόπο το chip 24x36mm χώρεσε εκεί µέσα. Το σώµα είναι λεπτό (εκτός από την έντονα σχηµατισµένη λαβή δεξιά), αλλά στιβαρό, κατασκευασµένο από κράµα µαγνησίου και χαρακτηριστικά προστασίας από τα καιρικά φαινόµενα (weather sealing).
Τα µυστικά του E-mount
Στη µοντούρα χρειάζονται κάποιες διευκρινήσεις: η Sony για κάποιο λόγο ξεκίνησε το Ε-Mount της σειράς ΝΕΧ µε φακούς που έχουν κύκλο κάλυψης για APS-C. Όµως η ίδια η µοντούρα έχει περιθώριο να καλύψει και το Full Frame αλλά µε άλλους φακούς. Αναγκαστικά λοιπόν η Sony παρουσιάζοντας τις δίδυµες A7 και A7R προχωρά σε δηµιουργία νέας σειράς φακών Full Frame µε κωδικό FE ενώ µπορούν να αξιοποιηθούν και όλοι οι φακοί Α Μοunt, µε αντάπτορα. Παραπέρα υπάρχει και µια άλλη (θετική παρενέργεια). Επειδή ακριβώς η µηχανή είναι mirrorless και δεν έχει το εµπόδιο του καθρέπτη, µπορούν να µονταριστούν µε απλό αντάπτορα ένα σωρό φακοί άλλων εταιριών και µάλιστα µε ένδειξη focus peak και διατήρηση της φωτοµέτρησης. Αρκεί να έχουν ενσωµατωµένο δακτυλίδι ρύθµισης διαφραγµάτων. Ακούγεται πολύ ευχάριστο για τους κατόχους παλιότερων σειρών φακών από διάφορους κατασκευαστές. Η αίσθηση του φινιρίσµατος είναι εξαιρετική. Φαίνεται ότι η συναρµολόγηση στο εργοστάσιο της Ταϋλάνδης πλησιάζει τα ιαπωνικά στάνταρ. Όσο για τα υλικά δηµιουργούν την εντύπωση ότι είναι πρώτης κατηγορίας.
Γιατί full frame;
Γιατί όµως τόσος ντόρος για µια µηχανή full frame; Η απάντηση σχετίζεται για το καλύτερο έλεγχο του βάθους πεδίου (όσο µεγαλώνει το φορµά µικραίνει το βάθος πεδίου) και τα καλύτερα χαρακτηριστικά θορύβου λόγω µεγαλύτερου µεγέθους κάθε pixel. Kατ’ αρχήν τουλάχιστον αφού η τεχνολογία έχει δώσει πρόσφατα µικρότερους αισθητήρες, µε απίστευτα χαµηλό θόρυβο. Η αλήθεια είναι ότι σε µικρότερους αισθητήρες είναι δύσκολο να πετύχουµε τόσο ρηχό βάθος πεδίου, που να είναι ορατό ακόµα και σε ευρυγώνιους φακούς, όπως ισχύει µε τους full frame. Και ας µην ξεχνάµε ακόµη ότι full frame σηµαίνει και ευκολία στις ευρυγώνιες εστιακές αποστάσεις. Αντε να βρει φωτεινό και σταθερό 24mm σε APS-C! Στο σχεδιαστικό κοµµάτι, η Sony ακολουθεί πιο συντηρητική γραµµή από την vintage τάση που επικρατεί τελευταία (βλ. Fujifilm), µε ένα στιβαρό και αρκετά τετραγωνισµένο σώµα και αναρίθµητα κουµπάκια. Οργασµός από αυτά, µε δυνατότητες παραµετροποίησης, που θα ικανοποιήσουν και τους πιο απαιτητικούς χρήστες. Εξερευνώντας το µενού της Α7, ειδικά οι χρήστες των κλασσικών Slr, θα τα βρούνε λίγο σκούρα, αλλά γρήγορα θα εξοικειωθούν. Πάντως, µια µελέτη του manual δε θα έβλαπτε… Aπό εργονοµική άποψη, το grip της µηχανής είναι βολικό χέρι και το ζύγισµα µε το στάνταρ φακό FE 28-70mm f/3,5-5,6 καλό. Το δάχτυλο του χρήστη, επιµένει όµως να πατάει τον περιστροφικό επιλογέα στη θέση του οποίου συνήθως συναντάµε το κουµπί του κλείστρου. Το τελευταίο βρίσκεται λίγο πιο πίσω, στην πάνω πλευρά. Από πλευράς φακών, η σειρά φακών Sony FE είναι µέχρι στιγµής περιορισµένη, µε προγραµµατισµένη άφιξη κάποιων zoom και prime τους ερχόµενους µήνες. Ανάµεσά τους οι Carl Zeiss Sonnar T* 35mm f/2.8, Sonnar T* 55mm f/1.8 και οι Vario-Tessar T* 24-70mm f/4, 70-200mm f/4 OSS. Η γκάµα αναµένεται να εµπλουτιστεί µέσα στο 2014. Στην πράξη ο στάνταρ 28-70mm αποδεικνύεται αξιοπρεπής και γρήγορος στην εστίαση. Toνίζουµε ότι η Α7 έχει υβριδική εστίαση, ένα διπλό σύστηµα phase-detection και contrast-detection, 117 και 25 σηµείων αντίστοιχα, µε τα pixel του Autofocus ενσωµατωµένα στο σένσορα (on chip). Σε περίπτωση manual εστίασης, η µηχανή διαπρέπει µε µεγέθυνση του κάδρου στην οθόνη και ένδειξη focus peak. Στην πιο “gadget” πλευρά της Α7, συναντάµε εξελιγµένο face detection, µε ικανότητα ανίχνευσης ακόµη και του χαµόγελου στα πρόσωπα όσων ποζάρουν και παραµετροποίησης. Ο χρήστης δηλ. ρυθµίζει πόσο χαµογελαστά θέλει τα πρόσωπα πριν η µηχανή “πάρει εµπρός”. Εν ολίγοις η αποφασιστική στιγµή µπορεί, µε µια ρύθµιση, να φύγει από τα χέρια του φωτογράφου και να περάσει στον µικροεπεξεργαστή. Θαυµαστός ψηφιακός κόσµος! Το ηλεκτρονικό σκόπευτρο, που βρίσκεται στην κλασική θέση του πενταπρίσµατος, χρησιµοποιεί τεχνολογία OLED Truefinder,έχει ανάλυση 2.359.000 dots και είναι το πιο ευκρινές που έχουµε συναντήσει. Η δε οθόνη LCD 3 ιντσών 1,23Megapixel αναδιπλώνεται υπό γωνία προς δύο κατευθύνσεις (πάνω-κάτω). Οι δυνατότητες συνδεσιµότητας απογειώνονται µε τη χρήση Wi-Fi, το οποίο µέσω εφαρµογής σε smart phone µπορεί και ελέγχει τη µηχανή, αλλά και βλέπει σε live view µέσω του φακού σε πραγµατικό χρόνο.
Η γνώµη µας
Το τεχνολογικό σύνολο της Α7 έχει σαν αποτέλεσµα εικόνες εξαιρετικής ευκρίνειας, δυναµικού εύρους και βάθους χρώµατος, εφάµιλλου των καλύτερων DSLR µηχανών της αγοράς. Αν µάλιστα αναλογιστούµε για άλλη µια φορά τις µικρές διαστάσεις αυτής της Full Frame µηχανής, τότε οφείλουµε να δώσουµε τα εύσηµα και να απολαύσουµε το κυνήγι του ανταγωνισµού, που λογικά θα ακολουθήσει.
ΥΠΕΡ
- Σπουδαία ποιότητα εικόνα
- Full Frame µε ό,τι συνεπάγεται
- Εύκολο manual focus
- Ποιότητα κατασκευής
- Συµβατότητα και µε άλλα οπτικά
- Weather Sealing
- Λογική τιµή
ΚΑΤΑ
- Έλλειψη επαρκούς γκάµας φακών FΕ τουλάχιστον σε αρχική φάση
- Οθόνη χωρίς λειτουργία αφής
- Χαµηλό bitrate στο video
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Ανάλυση αισθητήρα: 24 megapixel
Αισθητήρας: Full frame (35.8×23.9 mm)
Έκθεση: P, A, S, M
Διόρθωση έκθεσης: ±5 (σε 1/3 EV, 1/2 EV steps)
Ταχύτητες κλείστρου: 30-1/8000sec
Φωτοµέτρηση: πολυζωνική, κέντρου βάρους, µερική και σηµειακή
Σύστηµα Εστίασης: Contrast Detect & Phase Detect
Ισορροπία λευκού: Αυτόµατο, αυτόµατες ρυθµίσεις, preset
Ευαισθησία αισθητήρα: 100-25600
Drive: 5fps
Μνήµη: SD/SDHC/SDXC, Memory Stick
Σκόπευτρο: κάλυψη 100%, µεγέθυνση 0,71x
Οθόνη: 3”
Interface: USB 2.0, HDMI, NFC, WiFi
Διαστάσεις: 127x94x48mm
Βάρος: 475gr
Αντιπροσωπεία: Sony Europe
Τιµή: €1500