Έχουν περάσει τέσσερα χρόνια από τότε που η Olympus επανέφερε το όνοµα «PΕΝ» διάσηµο από τις half frame φιλµάτες της δεκαετίας του 1960. Η πρώτη ψηφιακή PEN, η E-P1 υιοθέτησε τη mirrorless (ή CSC) αρχιτεκτονική, που αποδείχθηκε ενδιαφέρουσα και δηµοφιλής. Τόσο ώστε όλες οι εταιρίες πλέον να έχουν παρόµοια προϊόντα στη γκάµα τους. Οι mirrorless συνδυάζουν την ποιότητα εικόνας του µεγάλου (APS-C ή Μicro 4/3) αισθητήρα µε το µέγεθος και την άνεση µιας compact. Η µάχη στη συγκεκριµένη κατηγορία είναι εκ των πιο σηµαντικών στη φωτογραφική αρένα, µε κάθε γενιά µηχανών να εντυπωσιάζει περισσότερο, και να µειώνει την απόσταση από τις DSLR. Στη µάχη αυτή πλέον ρίχνεται και η Olympus ΡΕΝ E-P5, που αντικαθιστά την E-P3 του 2011.
Πρώτες εντυπώσεις
Η πρώτη µατιά στην E-P5, ως είθισται µε όλα τα Μicro 4/3 µοντέλα της Olympus, προκαλεί το θαυµασµό. Η εξωτερική της εµφάνιση συνεχίζει την παράδοση των ψηφιακών PΕΝ, πιστή στο retro design. Αν η µηχανή αυτή µαγικά µεταφερόταν στη δεκαετία του ‘60 και έµπαινε δίπλα στις αναλογικές PEN της εποχής, δύσκολα θα µπορούσε να καταλάβει κάποιος τη διαφορά. Αυτό φυσικά όσον αφορά την µπροστινή όψη, όπου ξεχωρίζει µόνο το πλήκτρο απασφάλισης φακού, και η ροδέλα ελέγχου, αφού στην πίσω πλευρά την ψηφιακή ταυτότητα τονίζουν οι 3 ίντσες της LCD οθόνης.
Η οθόνη είναι αρκετά αναβαθµισµένη σε σχέση µε την E-P3, µε ανάλυση 1.03M dots. Συνεχίζει να είναι τύπου αφής, αλλά πλέον διαθέτει αρθρωτό µηχανισµό, επιτρέποντας γωνία 90° προς τα πάνω και 45° προς τα κάτω. Δυστυχώς, δεν υπάρχει αναδίπλωση προς το πλάι. Στα δεξιά της οθόνης βρίσκεται ο σταυροειδής επιλογέας, και όλα τα συνηθισµένα πλήκτρα που περιµένουµε να βρούµε εκεί. Νέα προσθήκη αποτελεί ένας διακόπτης γύρω από το πλήκτρο του βίντεο, που επιτρέπει στο χρήστη να αλλάξει αµέσως τη λειτουργία των δύο περιστροφικών χειριστηρίων (ροδελών) ελέγχου. Μιας και αναφερθήκαµε στις ροδέλες, η E-P5 ακολουθεί την πεπατηµένη, βάζοντας µια µπροστά και µια πίσω, κάτι που κατά τη γνώµη µας θα έπρεπε να γίνεται σε όλες τις φωτογραφικές µηχανές, αφού είναι µακράν ο πιο εργονοµικός τρόπος χειρισµού. Στην πάνω πλευρά βρίσκεται το ενσωµατωµένο φλας, ο περιστροφικός επιλογέας προγράµµατος, το πλήκτρο απελευθέρωσης κλείστρου, το πλήκτρο Fn (Function) και ο νέος διακόπτης On/Off, κληρονοµιά από την Olympus OM-D. Δεν είναι όµως µόνο εξωτερικά τα στοιχεία που έχει κληρονοµήσει η E-P5 από την OM-D. Ο 16Megapixel αισθητήρας είναι πρακτικά ίδιος µε της OM-D, ενώ αυτούσια µεταφέρθηκε και η οπτική σταθεροποίηση πέντε αξόνων, που λειτουργεί µε όλους τους φακούς. Σε γενικές γραµµές είναι φανερό ότι η Olympus αξιοποίησε πολύ το R&D που έκανε για την OM-D, παρουσιάζοντας µια µηχανή που φαντάζει, µε εξαίρεση την απουσία του ηλεκτρονικού σκοπεύτρου, ως το καλύτερο µοντέλο Micro 4/3 που έχει βγάλει µέχρι σήµερα. Το κλείστρο της E-P5 µπορεί να φτάσει ως την εντυπωσιακή ταχύτητα 1/8000sec και η Olympus επιπλέον φρόντισε να συµπεριλάβει και το πανταχού παρόν, πλέον, Wi-Fi.
Χρήση
Η E-P5 ήρθε στα χέρια µας ως κιτ µε τον Olympus M.Zuiko 14-42mm/f3.5-5.6, ένα φακό ικανοποιητικό για τα το κόστος του, αλλά µε κάποιο όγκο και µέτρια φωτεινότητα. Γνώµη µας είναι ότι όλες οι mirrorless µηχανές αποκτούν την αξία που τους πρέπει, µόνο όταν ταιριάξουν µε µικρούς (σε µέγεθος) σταθερούς φακούς. Ο κύριος λόγος που ένας χρήστης θα προτιµήσει mirrorless αντί για dSLR είναι το µέγεθος, και οι κιτ zoom φακοί δεν βοηθάνε καθόλου σε αυτό. Πέρα από αυτή την καθαρά υποκειµενική γνώµη, η Olympus προσπάθησε να κάνει τον φακό όσο µικρότερο γίνεται, φροντίζοντας το µέγεθός του να µειώνεται στο µισό όταν είναι «κλειδωµένος». Βάζουµε τα εισαγωγικά διότι ο φακός στην πραγµατικότητα δεν κλειδώνει µε σταθερότητα όταν µαζεύεται, πράγµα που σηµαίνει ότι µπορεί να «ανοίξει» κατά λάθος όταν βρίσκεται µέσα σε τσάντα. Αντίστοιχο θέµα είχε και το ενσωµατωµένο φλας που παρουσίαζε την τάση να ανοίγει µερικές φορές µόνο του όταν βάζαµε τη µηχανή σε τσάντα.
Πέρα από αυτά, η σχεδίαση και η εργονοµία της E-P5 είναι εξαιρετική: Ο περιστροφικός επιλογέας προγράµµατος είναι εύκολα προσβάσιµος, οι ροδέλες επιτρέπουν άµεσο έλεγχο διαφράγµατος/ταχύτητας, και το πλήκτρο Fn δίπλα στο πλήκτρο απελευθέρωσης κλείστρου επιτρέπει την αλλαγή του ISO (µετά από σχετικό προγραµµατισµό µέσα από το µενού). Κατά κύριο λόγο, αυτά τα τρία πράγµατα χρειάζεται ένας φωτογράφος να έχει άµεσα διαθέσιµα. Ο σταυροειδής επιλογέας στην πλάτη επιτρέπει των έλεγχο δευτερευουσών λειτουργιών, όπως η διόρθωση έκθεσης (exposure compensation), η ριπή (burst) που φτάνει το αξιοπρόσεκτο 9fps, η λειτουργία του φλας και το σηµείο εστίασης.
Σύστηµα εστίασης
Εδώ ας µιλήσουµε για το πώς η Olympus E-P5 µας φέρνει ακόµα πιο κοντά στη µέρα που οι mirrorless δεν θα υστερούν σε σχέση µε τις DSLR σε ταχύτητα και ακρίβεια autofocus. Το σύστηµα εστίασης της E-P5 είναι, συνοπτικά, το καλύτερο που έχει υπάρξει ποτέ σε mirrorless της Olympus, συµπεριλαµβανοµένης και της OM-D. Η µηχανή δεν διστάζει στιγµή στην εστίαση, ούτε καθυστερεί, ούτε δυσκολεύεται, ακόµα και σε πολύ δύσκολες συνθήκες. Αν συνοπολογίσουµε και την οθόνη αφής, που επιτρέπει µε ένα απλό πάτηµα την εστίαση σε οποιοδήποτε στοιχείο του κάδρου, γίνεται κατανοητό ότι πλέον οι mirrorless µηχανές (αρκετές πλέον έχουν οθόνες αφής) κοιτάνε τις entry level dSLR µηχανές στα µάτια. Μένει να δούµε ποιο θα είναι το επόµενο βήµα. Για την ώρα, η απόδοση του συστήµατος αυτόµατης εστίασης της Olympus Pen E-P5 µας άφησε απόλυτα ικανοποιηµένους. Ακόµα ένα συν αποτελεί η ύπαρξη (επιτέλους) λειτουργίας focus peaking όταν η εστίαση γίνεται χειροκίνητα.
Ποιότητα Εικόνας
Όσον αφορά την ποιότητα εικόνας, ο Micro 4/3 αισθητήρας που βρίσκεται στα σπλάχνα της E-P5 δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τους αισθητήρες APS-C. Η χρωµατική απόδοση είναι υπέροχη (µιλάµε άλλωστε για την Olympus, ξακουστή για τα χρώµατά της), και η ευαισθησία ανεβαίνει µε αξιοπρέπεια ακόµα και πάνω από τα 6.400 ISO, ενώ τα RAW δείχνουν αξιοζήλευτη ευελιξία στο πουσάρισµα. Πλέον οι σύγχρονοι αισθητήρες Micro 4/3, καθώς και οι αντίστοιχοι APS-C αισθητήρες, έχουν αποδείξει ότι µπορούν άνετα να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες κάθε φωτογράφου, ειδικά αν συνδυαστούν µε καλούς φωτεινούς φακούς (κάτι που αποτελεί µια συνηθισµένη παρανόηση στον φωτογραφικό κόσµο- ότι δήθεν ένας καλός αισθητήρας µπορεί να αντισταθµίσει ένα µέτριο φακό. Μόνο το αντίθετο ισχύει).
Βίντεο
Πέρα από την παραδοσιακή φωτογραφία, δοκιµάσαµε την E-P5 και στο βίντεο, όπου οι εντυπώσεις που αποκοµίσαµε ήταν πολύ καλές. Το ενσωµατωµένο σύστηµα σταθεροποίησης είναι τόσο καλό που κάποιες στιγµές ήταν σα να είχαµε στα χέρια µας σύστηµα steadycam. Η αυτόµατη εστίαση ήταν αρκετά γρήγορη, µε φυσική µετάβαση από το κοντινό στο µακρινό πλάνο, και εντελώς αθόρυβη. Η τελική ποιότητα εικόνας, πολύ καλή για τα δεδοµένα του αισθητήρα και του φακού. Συµπερασµατικά θα λέγαµε ότι η καταγραφή βίντεο µε την E-P5 ήταν µια καθ’όλα ευχάριστη εµπειρία.
Μενού
Κανένα κείµενο για µηχανή Olympus δεν θα ήταν ολοκληρωµένο χωρίς αναφορά στο µενού της. Και στην E-P5 το µενού µοιάζει λίγο χαώδες για τον καινούριο χρήστη αλλά ταυτόχρονα επιτρέπει την παραµετροποίηση σχεδόν όλων των εξωτερικών πλήκτρων της µηχανής, και τη ρύθµιση διαφόρων άλλων λειτουργιών. Λογικό, λοιπόν, το χαοτικό µενού, δεδοµένων των ρυθµίσεων που προσφέρει. Πέρα από αυτό, θα λέγαµε ότι κάθε µενού έχει ως σκοπό να χρησιµοποιηθεί εκτενώς µια φορά κατά την παραµετροποίηση της µηχανής, και ελάχιστα έπειτα από αυτό – και εδώ η Olympus τα καταφέρνει µια χαρά.
Συµπέρασµα
Η Olympus µε την E-P5 πατάει και πάλι στην κορυφή των mirrorless µηχανών. Όλα πάνω στη µηχανή καταµαρτυρούν ότι η ιστορική Ιαπωνική εταιρεία κατάφερε να βρει τη χρυσή τοµή µεταξύ σχεδίασης, εργονοµίας, απόδοσης, ποιότητας εικόνας και – γιατί όχι; – κόστους. Το µόνο κοµµάτι που πραγµατικά λείπει για να στρογγυλοκαθίσει η E-P5 στο θρόνο της, είναι ένα ηλεκτρονικό σκόπευτρο. Όχι πως δεν φρόντισε γι αυτό η µαµά Olympus: ταυτόχρονα µε την E-P5 κυκλοφορεί και το νέο ηλεκτρονικό προσοφθάλµιο σκόπευτρο VF-4, αρκετά πιο βελτιωµένο από το παλιό VF-2. Κοστίζει βέβαια, αλλά η φωτογραφική εµπειρία µε την Olympus E-P5 µπορεί να φτάσει το απόγειό της µόνο µε ένα ηλεκτρονικό σκόπευτρο. Πέρα από αυτό η E-P5 συγκαταλέγεται στα καλύτερα mirrorless µοντέλα που έχουν περάσει από τα χέρια µας.
ΥΠΕΡ
- Άπταιστη εργονοµία.
- Εξαιρετικός αισθητήρας.
- Το ενσωµατωµένο σύστηµα σταθεροποίησης αποδίδει τα µέγιστα.
- Το καλύτερο σύστηµα εστίασης σε PEN ως σήµερα.
ΚΑΤΑ
- Απουσία προσοφθαλµίου σκοπεύτρου, το οποίο ο χρήστης καλείται να αγοράσει ξεχωριστά.
- Το πλήκτρο απελευθέρωσης φλας είναι πολύ ευαίσθητο.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Ανάλυση αισθητήρα: 16.1Megapixel
Αισθητήρας: CMOS Four Thirds (17.3×13 mm)
Καθαρισµός αισθητήρα: Ναι
Έκθεση: P, A, S, M, πλήρως αυτόµατο πρόγραµµα, iAuto, Bulb, Underwater, εικονοπρογράµµατα
Video: Full HD 1920×1080 (30p), 1280×720 (30p)
Διόρθωση έκθεσης: ±3 stop σε βήµατα του 1/3, ½ ή 1 stop.
Ταχύτητες κλείστρου: 60-1/8000sec, B και συγχρονισµός φλας στο 1/320sec
Φωτοµέτρηση: πολυζωνική, κέντρου βάρους και σηµειακή
Εύρος Φωτοµέτρησης: ΕV 0 έως 20 σε ISO 100
Σύστηµα Εστίασης: Contrast Detection AF system, 35 σηµείων (αυτόµατη και manual επιλογή)
Ισορροπία λευκού: Αυτόµατο TTL, αυτόµατες ρυθµίσεις, preset
Ευαισθησία αισθητήρα: 200- 25.000 ISO (25.600 manual)
Drive: 9 καρέ/ sec
Ενσωµατωµένο φλας: Ναι G.N. 10m (ISO 200)
Μνήµη: SD/SDHC/SDXC
Φορµά: JPEG και RAW
Σκόπευτρο: προαιρετικό
Οθόνη: 3in. 1.037.000 dots
Interface: USB 2/ ΗDMI /AV/WiFi
Τροφοδοσία: BLN-1 Lithium-Ion
Διαστάσεις: 122.3×68.9×37.2mm
Αντιπροσωπεία: Intersys SA