Παρά το μικρότερο μέγεθος, η απόδοση της Nikon Z 8 ανταποκρίνεται στην αντίστοιχη της μεγαλύτερης Z 9. Ο Mori Goishiro στέλεχος του τμήματος Σχεδίασης Nikon Business Unit, εξηγεί ότι ο στόχος ήταν να μεταφερθούν οι δυνατότητες της Ζ 9 σε ένα μικρότερων διαστάσεων σώμα συγκρίσιμο με της DSLR D850. «Επιθυμούσαμε να διατηρήσουμε το σώμα μικρό προς χάρη της ευελιξίας. Η μεγάλη πρόκληση ήταν να δώσουμε την ίδια ευχρηστία όπως της Ζ 9. Χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες για να πετύχουμε τη βέλτιστη διαμόρφωση των μερών και της τεχνολογίας στο πιο compact σώμα». Στην αναζήτηση της μικρής και ελαφράς σχεδίασης, η ομάδα R&D εξασφάλισε ότι δεν διακυβευόταν η απόδοση, και χρειάστηκε να ξεπεράσει διάφορα εμπόδια. “H απαγωγή της θερμότητας αποτέλεσε πρόκληση. Η πηγή της θερμότητας και η ποσότητα ήταν στα ίδια επίπεδα με της Ζ 9 εκλυόμενα από οτν ίδιο αισθητήρα και επεξεργαστή. Αλλά η θερμότητα εγκλωβίζεται πιο πολύ σε μικρότερο σώμα, κάτι αρνητικό αν θέλει κανείς να βιντεοσκοπεί για αρκετό χρονικό διάστημα. Για να αντιμετωπιστεί, κάναμε προσπάθειες να μειώσουμε τη θερμότητα και να την απάγουμε μέσω διάφορων δοκιμών.”
Ποιότητα χωρίς συμβιβασμούς
“Κανένας συμβιβασμός δεν έγινε παρά το μικρότερο μέγεθος. Για να σχεδιάσουμε τη Ζ 8 επιδιώξαμε να έχει την ευελιξία που συνδέεται με ένα μικρό, ελαφρό σώμα” δήλωσε ο Tsuchiya Satochi από το τμήμα UX Planning Development. Mε σκοπό την βέλτιστη υλοποίηση, η Nikon επέλεξε να παραλείψει το κάθετο grip και τη σύνδεση Ethernet αλλά προσέφερε τη λήψη με το εξτρά power pack που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν εξωτερική κάθετη λαβή. Η ασυμβίβαστη σχεδίαση είναι αισθητή σε κάθε στοιχείο της μηχανής από το σώμα ως τις επιδόσεις. Είναι εμφανής επίσης στις δυνατότητες video. Όπως είπε και ο Furukawa Shinichi από το 2ο τμήμα Έρευνας και Εξέλιξης, “Κατά την εξέλιξη ενός προϊόντος υπάρχει ένα στάδιο όπου ελέγχουμε την απόδοση σε ποιότητα εικόνας. εξετάζαμε λοιπόν αν η συμπεριφορά στο video 8K και 4Κ ανταποκρινόταν στα υψηλά στάνταρ της Nikon. Στην περίπτωση της εξέλιξης της Ζ 9 –όταν το αντίστοιχο τμήμα έβλεπε τα αποτελέσματα του video 8K και 4Κ εσωτερικά- η αίθουσα ήταν συγκλονισμένη από την επιτυχία στις δοκιμές υψηλής ανάλυσηςvideo. Στην περίπτωση της Ζ 8 ο στόχος ήταν να φθάσουμε στο ίδιο επίπεδο παρέχοντας video εξαιρετικής ευκρίνειας με ελάχιστο θόρυβο συμπίεσης, θόρυβο στα σκιερά ή jaggies, δηλ. σε φυσική απόδοση με μεγάλη αίσθηση βάθους.”
Πρώτα οι δημιουργοί
Κατά τη σχεδίαση της Ζ 8 το τημ της Nikon είχε σε πρώτη προτεραιότητα τους δημιουργούς. “O κοινός στόχος του τμήματος εξέλιξης ήταν να υλοποιηθεί μια μηχανή που να έχει την πολυμορφικότητα να ανταποκρίνεται σε διαφορετικούς ρόλους. Τα εμπόδια ήταν ψηλά, αλλά η ομάδα δούλεψε σκληρά για να το πετύχει” συνέχισε ο Shinichi. ”Mαθαίνουμε πολλά από τους χρήστες. Μελετούμε τον τρόπο που χρησιμοποιούν τις μηχανές τους και τους επισκεπτόμαστε επί τόπου στα σημεία που κάνουν τις λήψεις. Παρατηρούμε κάθε βήμα της διαδικασίας και τον τρόπο που ρυθμίζουν τις μηχανές ώστε να ανακαλύπτουμε πιθανά προβλήματα και να παράγουμε λύσεις.”
Συζητώντας σχετικά με αλλαγές που έγιναν βάσει της επικοινωνίας και της ανάδρασης με τους χρήστες, ο Shinichi μας εξήγησε: “Λάβαμε παρακλήσεις να βελτιώσουμε τις λειτουργίες video από χρήστες που είχαν τα δικά τους στιλ όπως αυτούς που συνηθίζουν να χρησιμοποιούν manual focus αντί για autofocus στο video. Βεβαίως ανταποκριθήκαμε αλλά λαμβάνοντας υπόψη τυχόν προβλήματα που πιθανόν αυτοί να μην λαμβάνουν υπόψη.”
H Nikon κατανοεί ότι το video πλέον αποτελεί προτεραιότητα για τους χρήστες και έτσι η ιδέα ήταν να εντυπωσιάζει πραγματικά η Ζ 8 σε αυτό τον τομέα. “Kαλύψαμε μεγάλο εύρος video format προκειμένου να ανταποκριθούμε στις ανάγκες διάφορων χρηστών στα workflow που υιοθετούν” συνέχισε ο Shinichi “Eνεργοποιώντας την δυνατότητα καταγραφής σε εσωτερική κάρτα μνήμης και εξωτερικό recorder με καλωδιακή σύνδεση, οι χρήστες έχουν τις καλύτερες λύσεις ανάλογα με τις ανάγκες του καθενός.”
Μπορεί για την άποψη κάποιων να φαίνεται περίεργο που η Nikon μέχρι στιγμής δεν έχει παρουσιάσει μια αμιγή συσκευή βιντεοκάμερας, αλλά σε αυτό το σημείο η εταιρία έχει αντίθετη άποψη όπως την διερμηνεύει ο Hino Mitsuteru, Development Sector/Software Development Dmpt. “Επειδή δεν περιοριζόμαστε από τις συμβάσεις και τα στάνταρ του video, μπορούμε να επινοούμε νέους τρόπους βελτίωσης της ροής εργασίας εφαρμόζοντας τα δικά μας φωτογραφικά στάνταρ”.
Η Νikon κατανοεί ότι οι φωτογράφοι και βιντεογράφοι ζητούν την αίσθηση της αξιοπιστίας και ασφάλειας όταν επιλέγουν εξοπλισμό. “H Nikon Z 8 σχεδιάστηκε προκειμένου να παρέχει στους χρήστες την ασφάλεια και αυτοπεποίθηση, να γνωρίζουν δηλ. ότι μπορούν να βασίζονται στη μηχανή τους για την καταγραφή των σημαντικών στιγμών και μνημών. Δοκιμάζουμε τις μηχανές μας σε ακόμη πιο σκληρές και αντίξοες συνθήκες από αυτές που θα συναντήσουν οι χρήστες και εξασφαλίζουμε ότι δεν θα τους προδώσουν ποτέ.”
Τα συστατικά της επιτυχίας
Συζητώντας κατά τη διάρκεια της εξέλιξης της Ζ 8 η ομάδα παρομοίασε την επεξεργασία video με το στάρι, το αλεύρι και το ψωμί. “Xρησιμοποιήσαμε τη μεταφορά με το στάρι για το Raw αρχείο το οποίο ο χρήστης μπορεί να επεξεργαστεί με όλους τους τρόπους. Πασχίσαμε να πετύχουμε υψηλή ποιότητα μετά τη συμπίεση με το minimum της απώλειας ώστε να μεγιστοποιήσουμε τη δυναμική της δημιουργικότητας. Προσομοιώσαμε το αλεύρι με το Ν-Log δηλ. το minimum της επεξεργασίας ώστε οι χρήστες να το χρησιμοποιήσουν για να φτιάξουν πολλά διαφορετικά “πιάτα” διατηρώντας την αναλυτική ικανότητα που δίνουν οι εξαιρετικοί φακοί Nikon Z χάρη στην τεχνολογία παρεμβολής (interpolation) της Nikon. To ψωμί από την άλλη, μπορεί να πάρει πολλές διαφορετικές μορφές όπως σάντουιτς, έτοιμες τεμαχισμένες φέτες, ψωμάκια διαφορετικών τύπων κλπ. και μπορεί να προσομοιωθεί με τις προσπάθειές μας να ανταποκριθούμε στις ανάγκες όσων κάνουν λήψεις με λίγη ή καθόλου επεξεργασία πιθανόν μέσω Picture Control.” Kαι όπως είπε ο Obunai Kazue Development Sector/1st Development Dmpt. “Ως ομάδα μοιραστήκαμε ξεκάθαρες ιδέες για τις ανάγκες και προτιμήσεις των χρηστών, θέτοντας στόχους για τα διαφορετικά φορμά και παράγοντας λύσεις για την επίτευξη του επιθυμητού κάθε φορά αποτελέσματος.”
“To σημείο αναφοράς μας σχετικά με το video ήταν η άμεση έναρξη λειτουργίας όπως στα μοντέλα Nikon D5 & D6. Oι χρόνοι έναρξης που πετύχαμε έχουν εντυπωσιάσει τους βιντεογράφους” δήλωσε ο Μitsuteru. Παρόλα αυτά, μερικοί φωτογράφοι κάτοχοι ψηφιακών ρεφλέξ μηχανών είχαν διατυπώσει κριτική για την υστέρηση ανάμεσα στο άνοιγμα της μηχανής και την εμφάνιση εικόνας στο ηλεκτρονικό προσοφθάλμιο σκόπευτρο EVF. “Τη στιγμή που οι ψηφιακές SLR επιτρέπουν στους φωτογράφους να βλέπουν μέσω του οπτικού πενταπρισματικού σκοπεύτρου (ακόμη και με κλειστό το On/Off) στις mirrorless υπάρχει μια υστέρηση λόγω της ηλεκτρονικής λειτουργίας του EVF σκοπεύτρου.”Για να επιτευχθεί ταχύτερη έναρξη, η ομάδα της Nikon έκανε ενδελεχή έλεγχο για τον απαιτούμενο χρόνο και το μεσοδιάστημα ανάμεσα στο On/off και την ενεργοποίηση του αισθητήρα, του επεξεργαστή και του EVF και της υστέρησης που μεσολαβεί. Στη συνέχεια σκέφθηκαν πως θα μπορούσαν να επιταχύνουν την διαδικασία εκτιμώντας εξ αρχής όλες τις παραμέτρους, κάτι που τους επέτρεψε να φθάσουν στο τρέχον εξαιρετικό αποτέλεσμα με την minimum υστέρηση. Και συνεχίζει ο Mitsuteru “To σημείο αναφοράς μας για το χρόνο έναρξης ήταν η άμεση απόκριση των κορυφαίων ψηφιακών ρεφλέξ Nikon D5 & D6. Επιδίωξη μας ήταν να φέρουμε τους χρόνους υστέρησης κοντά στα πρότυπα αυτών των δύο μοντέλων. Θεωρούμε ότι οι χρόνοι που πετύχαμε είναι όντως εκπληκτικοί.”
Η ομάδα των σχεδιαστών ασχολήθηκε και άλλες φορές με τα υψηλά στάνταρ που έχουν θέσει οι κορυφαίες ψηφιακές ρεφλέξ της Nikon. “Eίμαστε σε επίγνωση ότι αρκετοί από τους χρήστες Ζ 9 θα ήθελαν μια μικρότερη μηχανή και για αυτό εξετάσαμε την περίπτωση της D850. Αντί όμως να ακολουθήσουμε το υπόδειγμα της D850, λάβαμε επίσης υπόψη ότι η νέα Ζ8 θα έπρεπε να ισορροπεί και με τους βαρείς, υψηλής απόδοσης φακούς όπως ο Nikkor Z 85mm f/1.2S ή ο Nikkor Z 50mm f/1,2S” είπε ο Goichiro.
Όσον αφορά άλλες παραμέτρους όπου η Nikon έχει επιδείξει υπεροχή ο Mitsuteru είπε ενδεικτικά ότι “θέλουμε οι χρήστες να δοκιμάσουν το N-Raw που βασίζεται στην τεχνογνωσία μας στα φωτογραφικά Raw αρχεία. Το N-Raw αποτελεί ένα φορμά που προσφέρει στους χρήστες εξαιρετική ποιότητα από συμπιεσμένα αρχεία και απίστευτη ευελιξία στο post. To πρωτότυπο N-Raw της Nikon δημιουργήθηκε με την βοήθεια της σε βάθος γνώσης του φωτογραφικού Raw format και ελπίζω οι χρήστες να το αντιληφθούν μόνοι τους στις λήψεις τους”.