H καινούργια digital medium format μέσα από το σκόπευτρο του επαγγελματία.
Ο συνεργάτης του περιοδικού ΦΩΤΟγράφος, Γιώργος Τζώρτζης δοκιμάζει σε live shooting την GFX100S και μεταφέρει τις εντυπώσεις του. H καινούργια Fujifilm GFX 100S που αναγγέλθηκε μόλις μερικούς μήνες πριν, βρέθηκε στα χέρια του επαγγελματία φωτογράφου μόδας και εμπορικής/διαφημιστικής φωτογραφίας Γιώργου Τζώρτζη ο οποίος ανέλαβε να τη δοκιμάσει εξαντλητικά σε πραγματικές συνθήκες και να αφηγηθεί την εμπειρία του…
Μετά τις GFX50s, GFX50R και GFX100, το μοντέλο GFX 100s είναι εδώ, για να προσφέρει το πιο μαζεμένο, εύχρηστο και “οικονομικό” σύστημα μεσαίου φορμά με την κορυφαία ανάλυση των 100+megapixel.
Πιστή στην αντίληψη ότι θα παραμείνει εκτός του Full frame ανταγωνισμού, η FujiFilm αναπτύσσει επιθετικά δύο σειρές μηχανών με μια πολύ λογική κατά την γνώμη μου απόσταση μεταξύ τους. Η μία είναι η σειρά Χ με τους APS-C αισθητήρες και η άλλη είναι η μεγάλη GFX με τους αισθητήρες μεσαίου φορμά ή oversize full frame (43,8×32.9mm). Με σαφώς χαμηλότερο κόστος απόκτησης από αυτό που είχαμε συνηθίσει στα συστήματα μεσαίου φορμά, οι GFX κατέκτησαν από το πρώτο κιόλας μοντέλο, όλο και μεγαλύτερο κοινό απαιτητικών φωτογράφων.
Η τελευταία προσθήκη, η GFX 100s, είναι το μικρότερο σε μέγεθος αδερφάκι της ναυαρχίδας GFX100. Με τον αισθητήρα στα 102megapixel, ενσωματωμένο IBIS και εξελιγμένο σύστημα εστίασης, η νέα GFX αποτελεί ένα πολύ εύχρηστο και ευέλικτο μεσαίο φορμά, που προσφέρεται για πληθώρα διαφορετικών εφαρμογών, εκεί που φυσικά οι απαιτήσεις είναι ανάλογες τόσο υψηλών αναλύσεων.
Δείτε και κατεβάστε το αρχείο100mb της GFX 100 από εδώ
Φωτογράφος: Γιώργος Τζώρτζης www.lightworks.gr @georgetzortzis • Black Studio Art @blackstudio_art • Μοντέλο: Μάρθα Guibert @marthaguibert • Κοσμήματα: Ειρήνη Κυρζίδη @eirini_kyrzidi_jewellery • Μακιγιάζ: Κατερίνα Λιάκου @kateliakou
Εν συντομία τέτοιες μπορεί να είναι εκτυπώσεις πολύ μεγάλων διαστάσεων, μεγάλα κροπαρίσματα, απαιτητικές διαφημιστικές παραγωγές κλπ
Πίσω στα του αισθητήρα, έχουμε την ίδια μοναδική χρωματική απόδοση των Fujifim εν γένει και ένα πρακτικά χρήσιμο IBIS που αποδεικνύεται πολύτιμο σε αυτές τις αναλύσεις, όπου το παραμικρό κούνημα μπορεί να φανεί. Κρίνοντας αυστηρά την ποιότητα εικόνας, ειδικά σε μεγέθυνση και όπως ήταν αναμενόμενο, είναι απαράμιλλη και ανταγωνίζεται μόνο με αντίστοιχα συστήματα. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος ύπαρξης της. Γι’ αυτό και δεν πρέπει να συγκρίνουμε αυτά τα συστήματα με μικρότερες μηχανές και τις ταχύτητες εστίασης τους για παράδειγμα. Λέμε πάντα ότι διαλέγουμε τα σωστά εργαλεία για τις αντίστοιχες δουλειές. Δεν θα ήταν βολικό να διαλέγαμε ένα τέτοιο σύστημα για αθλητικό ρεπορτάζ, όπως δεν θα διαλέγαμε ένα σπορ αυτοκίνητο για μεταφορά οικοδομικών υλικών…
Οι πιο σημαντικές διαφορές από την μεγαλύτερηGFX 100, είναι το χαμηλότερης ανάλυσης μη-αποσπώμενο EVF (πολύ θα θέλαμε να έχουμε και εδώ ένα τέτοιο) καθώς και η έλλειψη κάθετου grip (χωρίς δυνατότητα προσθήκης), με μία βεβαίως μπαταρία.
Πολύ απαλός/ευχάριστος και ο ήχος κλείστρου, εξαιρετική αίσθηση πιασίματος και ισορροπίας στο χέρι. Το όλο μέγεθος είναι πολύ κοντά σε πολλές full frame του παρελθόντος και μικρότερο από κάποιες με ενσωματωμένο grip.
Η ποιότητα κατασκευής αισθητά βελτιωμένη από την πρώτη 50s, με την προσθήκη της πολυχρηστικής οθόνης λειτουργιών κλπ στο επάνω μέρος της μηχανής. Η οθόνη που είναι η ίδια αρθρωτή με αυτή της GFX100.
Αξιοσημείωτες είναι και οι επιδόσεις video, αν και φυσικά δεν αποτελεί βασικό λόγο απόκτησης.
Από πλευράς AF έχει την καλύτερη και πρακτικά πιο εύχρηστη απόδοση από οποιαδήποτε άλλη μεσαίου φορμά μέχρι σήμερα και πάλι χωρίς ατυχής συγκρίσεις με τις τελευταίες Full Frame μηχανές.
Εντυπωσιακή και η απόδοση σε υψηλά ISO, όπου αποδεικνύονται αξιοποιήσιμαμέχρι και τα 3200-6400, αν και υποβαθμίζουμε έτσι έμμεσα τον λόγο ύπαρξης των 102Μegapixel.Mια μηχανή digital medium format δεν αποτελεί παιγνίδι για πλούσια πορτοφόλια αλλά αντιπροσωπεύει μια συνειδητή επιλογή όταν υπάρχουν απαιτήσεις για τελικά αρχεία πολύ υψηλής ανάλυσης κυρίως και κατά βάση σε επαγγελματικές αναθέσεις, λήψεις σε στούντιο για ειδικούς καταλόγους, εκτυπώσεις μεγάλων διαστάσεων ή και παραγωγές υψηλού γοήτρου. Η GFX100S διευρύνει τις επιλογές στη γκάμα GFX για τον επαγγελματία της εικόνας και σίγουρα αποτελεί το πιο δομημένο και λογικό ως προς τη σχέση κόστους/απόδοσης σύστημα που υπάρχει αυτή τη στιγμή στο digital medium format. Πρόκειται γι αυτό που λέμε niche market, μια άκρως επιλεκτική κατηγορία φωτογραφικού εξοπλισμού, με state of art φακούς και βέβαια συνειδητοποιημένους χρήστες. Όπως και πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι θα χρειαστεί και ανάλογα ισχυρός υπολογιστής (με γρήγορο πολυπύρηνη CPU και όση RAM παραπάνω μπορούμε) για παράμοια αρχεία των 100megapixel αφού τα ΤΙFF για παράδειγμα βγαίνουν στα 400MB κάθε καρέ.
Μοντέλο: Μελίνα Κάππη Styling/Σκηνοθεσία: Άννα Μανδρέκα Φωτ.: Γιώργος Τζώρτζης
Τέτοια μεγέθη εξαντλούν τα αποθηκευτικά μέσα και έχουν το αντίκρυσμά τους σε χρόνο όταν κανείς πρέπει να χειριστεί δουλειές με πολλά αρχεία. Σε κάθε περίπτωση Fujifilm GFX100S μας εντυπωσίασε με την ομοιογένεια της απόδοσης και την ομολογούμενη κορυφαία ποιότητα των φακών και σίγουρα αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για κάθε επαγγελματία που αναλαμβάνει αναθέσεις κύρους.
…και η τελείως προσωπική μου άποψη
Τα συστήματα μεσαίου φορμά, προσφέρουν ανώτερη ποιότητα εικόνας όπως είναι αναμενόμενο, λόγω μεγαλύτερου αισθητήρα, πολύ προσεγμένων οπτικών σχεδιάσεων κλπ. Προσωπικά, στις απαιτητικές σε αναλύσεις δουλειές, όπως διαφημιστικές καμπάνιες, που προορίζονται για πολύ μεγάλες εκτυπώσεις ή εκεί που προκύπτει ανάγκη μεγάλων κροπαρισμάτων, επιλέγω να δουλέψω με τέτοια συστήματα. Με συχνότερο αντικείμενο τη μόδα, επιλέγω δύο ευέλικτους φακούς Fujinon zoom medium format, τους GF 32-64mm f/4 R LM WR και τον GF 45-100mm f/4 R LM OIS WR. Όσο για prime στις πρώτες μου επιλογές συγκαταλέγονται ο ελαφρύς και αρκετά γρήγορος GF 63mm f/2.8 R WR και ο υπέροχος GF 110mm f/2 R LM WR, ένας από τους καλύτερους φακούς πορτρέτου της ιαπωνικής εταιρίας. Θα πρέπει όμως να ομολογήσω πως στις περισσότερες φωτογραφίσεις μου, εκεί που τα 26Μegapixel ίναι πρακτικά υπέρ-αρκετά, χρησιμοποιώ τα συστήματα APS-C της Fujifilm με σώματα Χ-Τ3 και Χ-Η1, χωρίς να αισθάνομαι ότι στερούμαι ποιότητα, μαζί με την τεράστια ευκολία μεταφοράς και χρήσης, που προσφέρουν τα μικρότερα συστήματα και τα εξαιρετικά οπτικά Fujinon XF.
George Tzortzis Photography
www.lightworks.gr
Βασικά χαρακτηριστικά
Aισθητήρας 102Μegapixel ΒSI CMOS 443,8×32.9mm
Ηλεκτρονικά Quad-core X-Processor 4
Eυαισθησία ISO 100-12.800 ως 102.400
16-bit RAW
19 Film Simulation
Αutofocus με κάλυψη 100% της επιφάνειας του κάδρου όπως GFX 100
IBIS 5 αξόνων
Ριπή 5 fps και buffer 64GB DRAM
Σώμα από κράμα μαγνησίου με στεγανοποίηση για υγρασία και σκόνη
Αποθήκευση σε δύο UHS-II SD card
Αρθρωτή και επαφική οθόνη 3,2in.
Hλεκτρονικό σκόπευτρο 3.69εκ. dot EVF (0.77x, 85fps refresh rate)
4K/30p video 12-bit ProRes RAW 4K/30p, 4:2:0/4:2:2 10-bit (SD/HDMI)
Wi-Fi & Bluetooth
Διαστάσεις: 150x104x87.2mm
Βάρος 900γρ.
Μοντέλο: Μελίνα Κάππη Styling/Σκηνοθεσία: Άννα Μανδρέκα Φωτ.: Γιώργος Τζώρτζης