H γερμανική Zeiss (επίσημη επωνυμία Carl Zeiss AG) είναι μια εμβληματική εταιρία στο χώρο των οπτικών και η ιστορία της είναι συνυφασμένη με την εξέλιξη της φωτογραφικής βιομηχανίας. Ιδρύθηκε το 1846 από τον Carl Zeiss με εταίρους τον Ernst Abbe και τον Otto Schott επίσης σπουδαία ονόματα ανθρώπων που άφησαν το αποτύπωμά τους στην ιστορία των φωτογραφικών φακών. Με την έναρξη του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου η Zeiss είχε αναδειχθεί στην πρώτη θέση της παραγωγής φωτογραφικών μηχανών, φακών, κιαλιών, μικροσκοπίων, τηλεσκοπίων κλπ. και είχε τα βασικά της εργοστάσια στη Δρέσδη και τη Jena. Οι δύο αυτές πόλεις με το τέλος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου βρέθηκαν στο Ανατολικό τομέα της Γερμανίας υπό σοβιετική κατοχή.Έτσι το brand διασπάστηκε σε δυτικό Carl Zeiss με έδρα το Oberkochen και ανατολικό Carl Zeiss Jena. Mετά την επανένωση των δύο Γερμανιών το 1990 ενώθηκε και η εταιρία ως Jenoptik Carl Zeiss ενώ σήμερα ονομάζεται απλά Zeiss και υπάρχουν παρακλάδια με επωνυμίες Ikon και Zeiss Ikon (Ιkon υπήρξε ένα από τα δημοφιλή sub-brands της Zeiss) τα οποία έχουν διαφορετικό ιδιοκτησιακό καθεστώς. H Ζeiss σήμερα εκτός από φωτογραφικούς και κινηματογραφικούς φακούς, παράγει κιάλια, μικροσκόπια, διορθωτικούς φακούς όρασης, ειδικούς αισθητήρες κλπ. ενώ το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της ενοποιημένης Carl Zeiss AG προέρχεται από το λίαν κερδοφόρο τμήμα Semiconductor ManufacturingTechnologies που παράγει μικρολιθογραφικά συστήματα για την κατασκευή ολοκληρωμένων κυκλωμάτων (chip). Πρόσφατα κυκλοφόρησε ευρύτατα μια φημολογία ότι η Zeiss αποσύρεται από τα φωτογραφικά σταματώντας την παραγωγή φακών και φίλτρων. Τελικά η εταιρία με ανακοίνωση διέψευσε τις διαδόσεις: “H Ζeiss δεν αποσύρεται από την αγορά φωτογραφικών φακών. Μια ματιά στο https://www.zeiss.com/consumer-products/int/photography.html αποδεικνύει το αντίθετο δηλ. ακόμη προωθούμε και πουλάμε τα φωτογραφικά μας προϊόντα. Πρέπει όμως να ληφθεί υπόψη η πραγματικότητα. Στους πρώτους μήνες της πανδημίας η παγκόσμια αγορά περιήλθε σε ύφεση και μάλιστα χωρίς να ανακάμπτει πλήρως. Και οι εταιρίες χρειάστηκε να προσαρμοστούν. Επίσης να ληφθεί υπόψη ότι η τεχνογνωσία μας εφαρμόζεται και στα smartphone. Από τα στοιχεία που διαθέτουμε φαίνεται ότι οι τελικοί καταναλωτές αλλά και αρκετοί επαγγελματίες προτιμούν να δουλεύουν με τα smartphone στις καθημερινές φωτογραφικές ενασχολήσεις. Αυτό μεταφράστηκε σε λιγότερες πωλήσεις αλλά δεν αλλάζει την αφοσίωσή μας στα φωτογραφικά προϊόντα. Η παραγωγή περιεχομένου ποτέ δεν υπήρξε μεγαλύτερη και τα προϊόντα μας ταιριάζουν στη φωτογραφία και το video.” Αν και από την ανακοίνωση προκύπτει ότι συνεχίζεται η διάθεση των γνωστών σειρών φακών Zeiss Otus, Batis, Loxia, Milvus και ZF/ZE?ZS εν τούτοις να σημειωθεί ότι η εταιρία έχει αρκετά χρόνια να παρουσιάσει καινούργιους φακούς, κάτι που δημιουργεί ερωτηματικά για τις μελλοντικές προθέσεις της.
H Zeiss ΔΕΝ εγκαταλείπει το φωτογραφικό τομέα
