Οδυνηρή απώλεια ενός σπουδαίου Έλληνα της διασποράς και κορυφαίου ουμανιστή φωτογράφου
Υπάρχουν μερικές προσωπικότητες που η απώλειά τους και η βιολογική τελείωση συνιστά τέλος εποχής και δεν αναπληρώνεται. Σε αυτού συγκαταλέγεται ο Κωνσταντίνος Μάνος και η αναγγελία του θανάτου του μερικές ημέρες πριν στις 3 Ιανουαρίου 2025, σκόρπισε θλίψη και αίσθηση κενού στον φωτογραφικό κόσμο της Ελλάδας και είχε γενικότερο αντίχτυπο στα πολιτιστικά μας πράγματα. Μαζί με την κλασσική κληρονομιά των Χαρισιάδη, Παπαϊωάννου, Μελετζή, Μπαλάφα, Τλούπα κ.ά. το αρχετυπικό έργο του Κωνσταντίνου Μάνου «Α Greek Portfolio» (1972) συμπλήρωσε το ψηφιδωτό της μεταπολεμικής Ελλάδας όπως ξεπήδησε από τις καταστροφές και τις στάχτες του Β Παγκοσμίου Πολέμου και του Εμφυλίου και αναγεννήθηκε βαδίζοντας με αισιοδοξία προς την ανασυγκρότηση.

Ο Κωνσταντίνος Μάνος, ελληνοαμερικανός δεύτερης γενιάς με γερές ρίζες και ευαισθησία για την γη των πατέρων του, επέστρεψε στις αρχές της δεκαετίας του 1960 και κατέγραψε όψεις της Ελλάδας που πάσχιζε, με αξιοπρέπεια, φωτεινό βλέμμα και δύναμη, να σταθεί στα πόδια της και να προχωρήσει στο μέλλον. Κάτοικοι μακρινών χωριών, αγροτικών περιοχών, φτωχοί αλλά περήφανοι και γνήσιοι αποτυπώθηκαν από το φακό του φωτογράφου του πρακτορείου Μagnum και αποτέλεσαν το σώμα του διαχρονικού ντοκουμέντου A Greek Portfolio που αναγνωρίστηκε διεθνώς ως μια από τις πιο αυθεντικές εκδόσεις στον τομέα της ουμανιστικής φωτογραφίας. Ο Μάνος χειρίστηκε με μαεστρία χαρακτήρες, απασχολήσεις και πλευρές της κοινωνικής πραγματικότητας δημιουργώντας ένα αγέραστο έργο, πέρα από τα δεσμά του χρόνου.

Ο Κωνσταντίνος Μάνος γεννήθηκε το 1934 από Έλληνες μετανάστες γονείς και αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνας το 1955. Από νεαρή ηλικά φωτογράφιζε και ήδη στα 19 ήταν επίσημος φωτογράφος της Συμφωνικής Ορχήστρας της Βοστώνης. Μετά τη στρατιωτική του θητεία εργάστηκε ως φωτογράφος στη Νέα Υόρκη δουλεύοντας σε διάφορα περιοδικά όπως Esquire, Life και Look. Στην Ελλάδα ήλθε για πρώτη φορά το 1961 και μέσα σε μια τριετία διαδοχικά συγκέντρωσε το α/μ υλικό από το οποίο προήλθε το «A Greek Portfolio», η έκδοση που τον καθιέρωσε ως σπουδαίο φωτογράφο ντοκουμέντου και ethnic. Στο Magnum έγινε δεκτός ως πλήρες μέλος το 1965. Από τη δουλειά ντοκουμέντου με περιεχόμενο από τις ΗΠΑ ξεχωρίζουν oι ενότητες Where is Boston (1974) και Αmerican Color (1995). Δούλευε πάντα με εξοπλισμό Leica και το 2003 τιμήθηκε με το Leica Medal of Excellence.
Bιβλιογραφία
-
American Color 2. United States: Quantuck Lane Press, 2010. ISBN 978-1-59372-038-4
-
Portrait of a Symphony 1960-2000. United States: Boston Symphony Orchestra, 2000.
-
A Greek Portfolio. United States: Ilios Press, 1999. ISBN 978-0-393-04683-0
-
American Color. United States: W.W. Norton, 1995. ISBN 978-0-393-03912-2
-
Bostonians. United States: Cambridge Seven Associates, 1975. ASIN B000Q6RVVO
-
Where’s Boston?, United States: Cambridge Seven Associates, 1975.
-
Suite Grecque, France: Le Chêne, 1972.
-
A Greek Portfolio, United States: Studio Book/Viking Press, 1972. ASIN B001U6FOA4
-
Portrait of a Symphony, United States: Basic Books, 1961. ASIN B0007DT5NI
Έργα του υπάρχουν στις συλλογές
-
Museum of Modern Art, New York, USA
-
Art Institute of Chicago, Chicago, USA
-
Museum of Fine Arts, Boston, USA
-
George Eastman House, Rochester, USA
-
High Museum of Art, Atlanta, USA
-
Bibliothèque Nationale, Paris, France
-
Houston Museum of Fine Arts, Houston, USA
-
Chrysler Museum, Norfolk, USA
-
Southeast Museum of Photography, Daytona Beach, USA
-
Benaki Museum, Athens, Greece
-
Magnum Photos Collections, Harry Ransom Center, University of Texas at Austin, USA
Διαβάστε σχετικά στο Magnum
Δείτε την αποκλειστική συνέντευξη με portfolio στο τ.125 του ΦΩΤΟγράφου