Τα Tαμπακαριά, ένα πολύ αναγνωρίσιμο και εμβληματικό σημείο των Χανίων έχουν αποτελέσει αντικείμενο και έργο ζωής για το φωτογράφο Μιχάλη Πολυχρονάκη. Η περιοχή των παλιών παραδοσιακών βυρσοδεψείων που βρίσκονταν εκεί από την εποχή της Αιγυπτιοκρατίας έχει ανακηρυχθεί σε διατηρητέο μνημείο, οριοθετώντας το τέλος μιας ολόκληρης εποχής, καθώς μεταλλάσσεται σε άλλες χρήσεις.
Ο δημιουργός, έχοντας αφιερώσει μεγάλο μέρος της καλλιτεχνικής του συνεισφοράς στη θεματική των Ταμπακαριών, με την έκθεση καλεί το θεατή σε μια οπτική πέρα από την απλή νοσταλγικότητα, αναζητώντας το χαρακτήρα, την ταυτότητα και την αύρα των αρχιτεκτονημάτων μέσα από μια ενορατική διαδρομή στο χρόνο και τον τόπο. Όπως μας λέει ο ίδιος ο φωτογράφος: “Για μένα, η ανακήρυξη των Χανιώτικων Tαμπακαριών σε διατηρητέο μνημείο, πέραν της αλλαγής των δεδομένων και του τέλους εποχής που σηματοδότησε, λειτούργησε επιπλέον εντελώς παράδοξα και ως το έναυσμα για την ενεργοποίηση απρόσμενων εσωτερικών διεργασιών και μεταλλάξεων, που μου ήταν αδιανόητες ως εκείνη τη στιγμή. Ξαφνικά, κι ενώ όλα γύρω από τη φωτογραφική αντίληψη του συγκεκριμένου θέματος έμοιαζαν να έχουν ειπωθεί, μια απροσδόκητη και ολοσχερής μεταστροφή του βλέμματός μου, μεταμόρφωσε στα μάτια μου τα Tαμπακαριά, από «μνημείο», σε «μαντείο», νοηματοδοτώντας εντελώς διαφορετικά τις ιδιότητες και την τάξη των πραγμάτων, καθώς τα πάντα έγιναν αινιγματικά και διφορούμενα, λες και πρόκειται για «σημεία» και «οιωνούς»! Τίποτε όμως δεν έρχεται «ξαφνικά» και τίποτε δεν προκύπτει αναίτια. Όταν μια υπέρθετη γενεσιουργός αρχή, αναγνωρίζεται ως η βαθύτερη αιτιότητα της σύζευξης ενός θέματος με ένα βλέμμα, τότε δεν μπορεί να γίνει συγκυριακά κι ανεπιτέλεστα ο αποχωρισμός τους…”
Aίθουσα Tέχνης «Β. Μυλωνογιάννη»
Χαρ. Τρικούπη 14, Χανιά
Διάρκεια: έως 3/2
Ο Μιχάλης Πολυχρονάκης, γεννήθηκε το 1963 στα Χανιά.
Η φωτογραφική του διαδρομή, ξεκίνησε το 1989, με αφορμή την εξερεύνηση των σπηλαίων.
Έκτοτε, παρέλασε μπροστά από τον φακό του, μια ευρύτατη γκάμα φωτογραφικών θεμάτων, με αποτέλεσμα να δομηθεί και να αναπτυχθεί με την πάροδο του χρόνου, ένα πολυδιάστατο προσωπικό έργο, με συνέχεια και συνέπεια αλλά κυρίως με συγκροτημένο, διακριτό και αναγνωρίσιμο ύφος, γεγονός που πιστοποιεί, ότι το σημαντικό και το ουσιώδες, δεν βρίσκεται στο θέμα (δηλαδή την αφορμή) αλλά στο βλέμμα (δηλαδή την αιτία).
Η δουλειά του έχει δημοσιευτεί, εκτεθεί και βραβευτεί επανειλημμένα, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Διετέλεσε εξωτερικός συνεργάτης της Ελληνικής έκδοσης του National Geographic και δίδαξε θεωρία και τεχνική της αναλογικής φωτογραφίας, στο πολύκεντρο νεολαίας του δήμου Χανίων, την περίοδο 2000 έως 2010.
Είναι μέλος του επιμελητήριου εικαστικών τεχνών Ελλάδας, από το 1999. Αρθρογραφεί και δημοσιεύει θεωρητικά κείμενα για τη φωτογραφία, σε διάφορα έντυπα.
Μακροβιότερο και κυρίαρχο, θα μπορούσαμε να πούμε, φωτογραφικό θέμα του, είναι τα Χανιώτικα Ταμπακαριά, τα οποία παρακολουθεί ανελλιπώς, τα τελευταία είκοσι χρόνια.