H iFocus Photo Gallery παρουσιάζει το Σάββατο 30 Μαρτίου 2024 στις 19.00 την ατομική έκθεση φωτογραφίας και το φωτογραφικό λεύκωμα, “In…Between”, του Βασίλη Μανίκα σε επιμέλεια της Δώρας Λαβαζού.
Ο Βασίλης Μανίκας είναι Έλληνας φωτογράφος. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Λάρισα. Ξεκίνησε την ενασχόλησή του με τη φωτογραφία το 2008. Την τελευταία δεκαετία ζει και δραστηριοποιείται φωτογραφικά στην Αθήνα, με φωτογραφικές αναθέσεις, σεμινάρια και εκθέσεις.
Για αυτόν, όλα ξεκινάνε από την πεποίθηση πως, τίποτα δεν είναι απλώς αυτό που φαίνεται. Όλα έχουν βαθύτερα, πολλαπλά και ευμετάβλητα επίπεδα ύπαρξης και πραγματικότητας, κάτι που ισχύει και για τον ίδιο μας τον εαυτό. Παράγοντας πραγματικότητες μέσα από την φωτογραφία, προσπαθεί να ανακαλύψει αυτές και τον εαυτό του που τις δημιουργεί, προβάλλοντάς τον σε εικόνες του εξωτερικού κόσμου, διαχωρισμός που, στην ουσία, δεν υπάρχει. Για τον λόγο αυτό, η φωτογραφική του προσέγγιση είναι ανθρωποκεντρική, αναζητώντας τον άνθρωπο ή… την απουσία του.
Παραφράζοντας την ρήση του μεγάλου φωτογράφου Ansel Adams, οι φωτογραφίες του “κουβαλάνε” όλες τις εικόνες που έχει δει, τα βιβλία που έχει διαβάσει, τα συναισθήματα που έχει νιώσει, τις σκέψεις του, τους ανθρώπους που τον έχουν επηρεάσει και όλα τα βιώματά του μέχρι εκείνη τη στιγμή.
Η φωτογραφική διαδικασία λειτουργεί εν πολλοίς υποσυνείδητα, διότι αυτή είναι η φύση της. Δεν απαιτείται να του προκαλέσει συναίσθημα. Απαιτείται όμως να του προκαλέσει “ένταση”, την ένταση που νιώθει κάποιος, όταν αδιόρατα αντιλαμβάνεται, πως έχει συνδεθεί με την μυστική δομή του κόσμου.
Όταν φωτογραφίζει, απομονώνεται από τον εξωτερικό κόσμο και παράλληλα νιώθει συνδεδεμένος με ό,τι τον περιβάλλει. Είναι μια περίεργα αντιφατική, εσωτερική και μυσταγωγική διαδικασία, η οποία έχει κλιμακώσεις και επίπεδα. Σταματάει ο εσωτερικός, αέναος διάλογος με τον εαυτό και συνδέεται με το όλον. Ουσιαστικά, παρακάμπτεται το συνειδητό επίπεδο που δημιουργεί την ψευδαίσθηση του διαχωρισμού του έσω με το έξω.
Τις φωτογραφίες του τις δημιουργεί ακριβώς αυτή η αίσθηση. Δεν ψάχνει οπωσδήποτε το κραυγαλέο θέμα, αλλά απλές καθημερινές σκηνές-ιστορίες που συμβαίνουν συνέχεια τριγύρω και χάνονται στη στιγμή. Πιστεύει ότι η φωτογραφία μπορεί να “φωνάζει” αλλά κυρίως πρέπει να υπονοεί. Εκεί είναι για αυτόν όλα όσα λέει. Σε αυτά που σιγοψιθυρίζει…
Η επιμελήτρια και εκδότρια, Δώρα Λαβαζού, σημειώνει στον πρόλογο του βιβλίου.
Ο φωτογράφος Βασίλης Μανίκας με το φωτογραφικό λεύκωμα “In…Between” εμφανίζεται ως ένας περιπατητής σε τόπους άχρονους.
Καταδύεται στις σκέψεις του σχετικά με την ανθρώπινη υπόσταση και τα υπαρξιακά ζητήματα που ταλανίζουν κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο, χαράζοντας με τον φωτογραφικό του φακό ένα προσωπικό φωτογραφικό μονοπάτι, αφήνοντας πίσω το αποτύπωμα της καλλιτεχνικής του πορείας. Αυτή η δεκαετής πορεία στον χώρο της φωτογραφικής, και όχι μόνο, περιπλάνησης τού έχει διδάξει και διαμορφώσει την πεποίθηση πως ο Χρόνος δεν είναι γραμμικός, σε μία ευθεία πορεία από την Εδέμ και την Πτώση, έως την Μέλλουσα Κρίση και ως την Συντέλεια. Άλλωστε, η θεωρία του Χάους αλλά και η κβαντική θεωρία διατυπώνουν με ενάργεια την θέση πως δεν υπάρχει ευθεία στην φύση. Δεν υφίστανται απλές ευθείες γραμμές. Άρα και ο Χρόνος πώς θα μπορούσε να είναι αποκλειστικά γραμμικός; Πώς θα μπορούσε κάτι τόσο πνευματικό όπως ο Χωρόχρονος, να είναι μία ευθεία γραμμή, την στιγμή που τίποτα δεν προοιωνίζεται σαν απόλυτα γραμμικό;
Ως άλλος Θησέας που πασχίζει να βγει από τον λαβύρινθο, ο Μανίκας ξετυλίγει τον μίτο της Αριάδνης μέσα από κυκλικά μονοπάτια σκοπεύοντας με την μηχανή του στο “τώρα”, με τα ερωτήματα να απασχολούν το μυαλό και την ματιά του:
-Υπάρχει ο Χρόνος;
-Υπάρχει ένας χώρος όπου δεν υπάρχει ο Χρόνος;
-Υπάρχει ένας ενδιάμεσος Χρόνος;
-Οι φωτογραφίες μπορούν να ανήκουν στην Αιωνιότητα;
Για να προσπελάσει τα παραπάνω και όσα θεωρούνται δύσκολα και αδιαπέραστα στην σκέψη και κυρίως στην φωτογραφική γλώσσα, βυθίζεται σε πνευματικές αναζητήσεις και μυστικιστικές νύξεις περί επίγνωσης της Ολότητας. Θεωρώντας πως καθετί είναι τμήμα ενός Όλου και ότι τα πάντα εκπορεύονται, άμεσα ή έμμεσα, από το ανώτερο επίπεδο της μεταφυσικής ιεραρχίας.
Από την άλλη πλευρά η σύγχρονη επιστήμη, ιδιαίτερα η θεωρία της κβαντικής, η θεωρία του Χάους, τα Fractal και εν μέρει η θεωρία της σχετικότητας πρεσβεύουν πως ο Χρόνος όπως τον μετράμε καθημερινά, είτε τον κυνηγάμε είτε μας κυνηγά, απλά δεν υπάρχει. Τουλάχιστον όχι με την έννοια που έχουμε μάθει να του προσδίδουμε.
Ο Χρόνος δεν υπάρχει. Φαινομενικά παράδοξο, ωστόσο η κβαντική θεωρία ισχυρίζεται πως στην πραγματικότητα υπάρχει ένα όριο που δεν μπορούμε να ξεπεράσουμε μέσα στο διακριτό Χωρόχρονο. Συνεπώς, όχι μόνον ο Χρόνος δεν είναι απόλυτος, μα επιπλέον δεν αποτελεί αναγκαστικά ένα συνεχές στοιχείο. Υπάρχει μόνο και μόνο για εσένα, εκεί όπου έχεις την δυνατότητα να του δώσεις ένα νόημα.
Κάπου ανάμεσα σε όλα αυτά οι φωτογραφίες του Μανίκα, η διάταξη μέσα στο φωτογραφικό λεύκωμα, το οποίο έχει διπλή όψη, με την μορφή δύο εξωφύλλων, δύο διαφορετικών βιβλίων, διαχωρίζοντας με αυτόν τον τρόπο το χρώμα από την ασπρόμαυρη λήψη, μας καλεί να το “διαβάσουμε” πλέοντας σε ένα ποτάμι, εκεί όπου ο Χρόνος και ο Χώρος συναντούν την Ενέργεια του Σύμπαντος. Εκεί όπου στο ενδιάμεσο ο φωτογράφος Βασίλης Μανίκας κινείται και συν-κινείται. In…Between.
Δώρα Λαβαζού
Info
“In…Between” – Έκθεση Φωτογραφίας και Παρουσίαση Φωτογραφικού Λευκώματος Βασίλη Μανίκα
Τοποθεσία: iFocus Photo Gallery Ακαδημίας 57 & Ιπποκράτους 13, εντός Στοάς «Όπερα» ifocus.gr
Εγκαίνια Σάββατο 30 Μαρτίου 2024, στις 19.00
Διάρκεια 30 Μαρτίου έως 10 Απριλίου 2024
Ωράριο: Δευτέρα – Παρασκευή 19.00 – 21.00, Σάββατο & Κυριακή 18.00 – 20.30
Προσοχή! Κλειστά 5 έως 7 Απριλίου
Μέρος των φωτογραφιών θα παρουσιαστούν στην έκθεση Φωτογραφίας που συντονίζει το iFocus στο πλαίσιο της 15ης PHOTOVISION 2024 & IMAGE+TECH Expo, που θα πραγματοποιηθεί 5 – 7 Απριλίου 2024 στο Εκθεσιακό Κέντρο «Κλειστό Π. Φαλήρου» (Tae Kwon Do), συνδιοργανώνεται από το περιοδικό ΦΩΤΟγράφος και την εταιρεία Be-Best ενώ τελεί υπό την αιγίδα του ΣΕΚΑΦ.