Πώς μπορεί να γίνει επιμέλεια μιας έκθεσης όταν σε αυτήν συμμετέχουν, πέραν των “επίσημων” επιμελητών, οι ίδιοι οι καλλιτέχνες; Πειραματισμοί όπως αυτοί, δεν αποτελούν νεωτερισμούς αλλά υπάρχουν εδώ και δεκαετίες. Έχει όμως ενδιαφέρον να δούμε σε τοπικό, φωτογραφικό επίπεδο ποιό θα είναι το τελικό οπτικό αποτέλεσμα.
Υπό τον τίτλο, Dilettanti 021, η ομαδική έκθεση πραγματοποιείται από το Indexical photography & theory hub, στην Γκαλερί Ηώς. Συμμετέχοντες: Ειρήνη Κακουλίδου, Παυλίνα Καλλίτση, Πέτρος Κοκκόλης, Εύη Μαυρώνη, Άννα Νενάδη, Mαρία Παπαναστασίου, Λευτέρης Παρασκευαϊδης, Άγγελος Παππάς, Τζούλια Παγουλάτου, Έλενα Τσοµπάνη και Νικόλας Χρυσός.
Ακολουθεί το κείμενο της έκθεσης από τον ιστορικό τέχνης Κώστα Ιωαννίδη:
Dilettanti 021
“Πως προσδιορίζεται ο επαγγελµατίας κατ’ αντιδιαστολή µε τον ερασιτέχνη στο πεδίο των τεχνών όπου κυριαρχεί µια παράδοξη (µε οικονοµικούς όρους) πραγµατικότητα; Όπου η προσφορά είναι πολλαπλάσια της ζήτησης; Πως χαρακτηρίζονται αυτοί που έχουν ακαδηµαϊκές σπουδές πάνω στις τέχνες αλλά δε βιοπορίζονται απ’ αυτές, κάνοντας οποιαδήποτε άλλη δουλειά προκειµένου να διατηρήσουν την ελπίδα να ζήσουν κάποια στιγµή από την καλλιτεχνική τους εργασία; Γιατί ο προσδιορισµός του “επαγγελµατία” συχνά µας ξενίζει για τον καλλιτέχνη ακόµη κι αυτόν που ζει από την τέχνη του και γιατί ακόµη κι ο ίδιος (ή η ίδια) αποφεύγει να τον χρησιµοποιήσει; Γιατί ωστόσο ούτε ο χαρακτηρισµός του “ερασιτέχνη” δεν θα ικανοποιούσε κάποια από τις δύο αυτές µεγάλες κατηγορίες καλλιτεχνών (αυτούς που ζουν από την τέχνη κι αυτούς που κάνουν παράλληλα άλλες δουλειές για να ζήσουν κάποια στιγµή από την τέχνη); Τι ακριβώς συµβαίνει στην περίπτωση της φωτογραφίας όπου αντιθέτως κάποιοι αυτοπροσδιορίζονται ως επαγγελµατίες χωρίς πολλούς δισταγµούς;”
Τα παραπάνω είναι µερικά από τα ερωτήµατα που τέθηκαν στην πρώτη έκθεση Dilettanti πριν από δύο χρόνια. Στη δεύτερη κατά σειρά εκδοχή της η έκθεση Dilettanti 021 µε αφετηρία τα ίδια αυτά ερωτήµατα φιλοξενεί φωτογραφικές δουλειές συµµετεχόντων στο Photo Research Lab από το Νοέµβρη του 2019 και µετά. Ο ευρύς τίτλος αγκαλιάζει ανθρώπους µε διαφορετικές αφετηρίες και ποικιλία θεµατικών. Διαφορετική σε σχέση µε εκείνη της προηγούµενης χρονιάς και σαφώς πιο ταραγµένη ήταν και η χρονική συγκυρία. Οι φωτογράφοι ξεκίνησαν τις περισσότερες φορές µε µια ιδέα ή µε υλικό που προϋπήρχε, αποτέλεσµα, συχνά, αρκετών χρόνων τριβής µε το φωτογραφικό µέσο, πολλά όµως ήταν αυτά που άλλαξαν στην πορεία µέσα από τη συζήτηση µε τους συµµετέχοντες στην οµάδα αλλά και µέσα από τις αλλαγές τις οποίες η ίδια η ζωή επέβαλε στον καθένα και στη καθεµία αυτούς τους τελευταίους δύσκολους και περίεργους µήνες. Τα αποτελέσµατα αυτών των αναθεωρήσεων, ανανοηµατοδοτήσεων, στοχαστικών αναπροσαρµογών εκτίθενται εδώ. Πρόκειται για απτές αποδείξεις ότι οι δογµατικές προϋποθέσεις, µε µια λέξη οι κάθε λογής βεβαιότητες υποχωρούν µπροστά στην πραγµατικότητα των ανθρώπινων σχέσεων και συσχετισµών, µπροστά στις καθηµερινότητες που καταλήγουν να γραφτούν ενίοτε ως κοµµάτι της ιστορίας.
Διάρκεια: Μέχρι 19 Ιουνίου 2021
Διεύθυνση: Γκαλερί Ηώς, Χέυδεν 38, Αθήνα