Στις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς όλοι περιμένουν τα δώρα τους, μικρής ή μεγαλύτερης αξίας. Φέτος όμως η Adobe επέλεξε όχι να δώσει αλλά να πάρει από τους συνδρομητές της. Καλά διαβάσατε… Ο πρωτοχρονιάτικος …μποναμάς, έρχεται με μικρή υστέρηση στις 15 Ιανουαρίου του Νέου Έτους και κάνει να διαμαρτύρονται εκατομμύρια ανά τον κόσμο, όσοι είναι οι συνδρομητές στο Photography Plan. Όπως γνωρίζετε πολύ καλά εδώ και χρόνια έχουν πάψει να ισχύουν οι δυνατότητες αγοράς lifetime πακέτων software της Adobe, δηλ. των καθιερωμένων Photoshop, Lightroom, Premiere κλπ. και έχουν (υποχρεωτκά και καταναγκαστικά) αντικατασταθεί με συνδρομές.
Μέχρι τώρα η χρέωση για το πιο δημοφιλές πακέτο για μας τους φωτογράφους δηλ. το Photography Plan που περιλαμβάνει Photoshop, Lightroom και κάποια συνοδευτικά, ήταν 9,99δολ. το μήνα στις ΗΠΑ ή 119.88 ετησίως και κάπως ακριβότερα στην χώρα μας λόγω 24% ΦΠΑ (δεν επιβάλλεται Φόρος Προστιθέμενης Αξίας στις ΗΠΑ). Από 15 Ιανουαρίου 2025 όμως η χρέωση εκτοξεύεται στα 14.99δολ. δηλ. επιβάρυνση 50%. Προς το παρόν η είδηση προήλθε από κάποιο blog της Adobe χωρίς να έχει διαψευστεί, άρα είναι βάσιμη. Επίσης έχει κυκλοφορήσει η είδηση ότι δεν θα παρέχεται από την ημερομηνία αυτή και μετά σε νέους συνδρομητές το Photography Plan και θα κατευθύνονται είτε στο Photoshop Plan είτε στο Lightroom Plan όπου και τα δύο συνδυάζονται με cloud storage 1TB και έχουν πολύ μεγαλύτερη χρέωση.
Οι υπάρχουσες ετήσιες συνδρομές ισχύουν αλλά δεν είναι σαφώς πόσο θα στοιχίζει η ανανέωση (πιθανότατα συν 50%). Μόλις αποσαφηνιστεί η κατάσταση θα ενημερώσουμε σχετικά, αλλά ήδη οι χρήστες είναι αναστατωμένοι καθώς παρόμοιες απροειδοποίητες, ξαφνικές και υψηλές επιβαρύνσεις δημιουργούν αντιδράσεις. Και μάλιστα η πρωτοβουλία Adobe για αυξήσεις γίνεται ακόμη πιο περίεργη μέσα στη χρονική συγκυρία όπου η μετοχή της υφίσταται πίεση και κυκλοφορούν αρνητικά δημοσιεύματα. Διαβάστε λοιπόν: Όταν μιλάμε για blue chip δηλ. για μετοχές πολύ αξιόπιστων και πολλά υποσχόμενων εταιριών, τότε η γενική πεποίθηση είναι για σταθερότητα, ανοδική πορεία και βεβαιότητα των επενδυτών για την αξία τους. Σε αυτό το προφίλ ταιριάζει η Adobe όπου η μετοχή της θεωρείται χρυσός. Ή μήπως δεν είναι ακριβώς έτσι; Μέσα στην περασμένη εβδομάδα και εν μέσω γενικής αυξητικής τάσης στη Wall Street η μετοχή της Adobe σημείωσε πτώση κατά 14,5% κλείνοντας γύρω στα 460 δολ.
Όχι η χειρότερη τιμή της χρονιάς αλλά ανησυχώντας τους οικονομικούς κύκλους ενόψει μάλιστα ότι τα κέρδη της είναι πολύ σημαντικά μέσα στη χρονιά, με προβολή αύξησης κατά το 4ο τετράμηνο κατά 11% ή 10% σε ετήσια βάση. Αυτά τα στοιχεία κανονικά έπρεπε να οδηγήσουν σε απογείωση της μετοχικής τιμής και όμως αυτό δεν συνέβη.
Κατά την εταιρία αναλυτών αγοράς Μarketwatch αυτό οφείλεται σε διάχυτη αβεβαιότητα κατά πόσον οι τεράστιες επενδύσεις σε Artificial Intelligence θα αποδώσουν οικονομικά ή θα είναι μια τρύπα στην άβυσσο και θα χρειαστούν πολλά τρίμηνα για να προσδιοριστεί αν οι προσδοκίες περί κερδοφορίας είναι βάσιμες. Θα χρειαστούν πολλές προσπάθειες για να πειστούν οι φωτογράφοι, γραφίστες, σχεδιαστές ,κλπ. να μεταφερθούν στο συνδρομητικό μοντέλο ΑΙ τώρα που ο ανταγωνισμός είναι πολύ σκληρός και ξεφυτρώνουν συνεχώς νέοι πάροχοι με νέες ιδέες. Εξάλλου το κατεξοχήν ΑΙ εργαλείο της Adobe δηλ. το Firefly δεν έχει εντυπωσιάσει και η Adobe έχει εγκλωβιστεί ανάμεσα σε απαιτητικούς χρήστες που επιζητούν ακόμη πιο έξυπνη Artificial Intelligence και απαιτητικούς μετόχους που ζητούν ακόμη καλύτερη κερδοφορία.