Φωτογραφίζοντας με κόντρα φως μπορούμε να πετύχουμε αφαιρετικές όσο και εντυπωσιακές εκδοχές από κοινότυπες όψεις της πραγματικότητας. Μια θεματική που δεν εντάσσουμε συχνά στον κατάλογο των φωτογραφικών εμπνεύσεων αλλά με την κατάλληλη τεχνική έχει δυναμική να δώσει ένα εικαστικό, αποστασιοποιημένο ύφος στη φωτογραφία μας, είναι οι σιλουέτες δένδρων.
Του Π. Καλδή
Στο προκείμενο μας ενδιαφέρουν πιο πολύ απομονωμένα δένδρα και όχι συστάδες ή ολόκληρα δάση, αν και αυτό θα κριθεί κατά περίπτωση. Aκόμη και πεσμένοι κορμοί, απομεινάρια από καμμένες εκτάσεις κλπ. αποτελούν αντικείμενο για φωτογραφική αξιοποίηση. Επίσης μακρινά πλάνα με μοναχικά δένδρα που διακόπτουν μια ερημική γραμμή ορίζοντα θα μπορούσαν να γίνουν παράδειγμα λιτότητας στη σύνθεση, σχεδόν σαν γραφισμοί πάνω σε φωτογραφικό καμβά.
Οι τεχνικές που θα μας βοηθήσουν να μεταμορφώσουμε μια πιθανά αδιάφορη όψη σε εξαιρετική φωτογραφία με εικαστική διάσταση είναι αρκετά συγκεκριμένες και έχουν να κάνουν πολύ με το χειρισμό της εκφώτισης, το κοντράστ κλπ. Όπως και στις υπόλοιπες περιπτώσεις με σιλουέτες, εδώ πρέπει να υποεκθέτουμε ως γενική πρακτική.
• Το manual mode δηλ. η λειτουργία όπου εμείς ορίζουμε και διάφραγμα και ταχύτητα μας εξυπηρετεί αφού έτσι έχουμε πλήρη έλεγχο.
• Αλλιώς αξιοποιούμε την αντιστάθμιση έκθεση υποεκθέτοντας αρκετά τουλάχιστον 2-3 stop από την ένδειξη του φωτομέτρου.
• Προτιμάμε χαμηλή τιμή ευαισθησίας ISO ώστε να πάρουμε την καλύτερη δυνατή χρωματική απόδοση και να αποφύγουμε τον ψηφιακό θόρυβο.
• Με μεσαίο ή κλειστό διάφραγμα π.χ. f/8 ή f/11 θα έχουμε αρκετό βάθος πεδίου, καλύτερη ευκρίνεια και την μέγιστη απόδοση του φακού.
• Το κόντρα φως αποτελεί πλεονέκτημα γιατί τοποθετώντας π.χ. τον ήλιο πίσω από το δένδρο αυτόματα θα πάρουμε μια σιλουέτα του δένδρου. Όμως το πολύ ισχυρό κόντρα φως προκαλεί θάμβωση και μειώνει το κοντράστ.
TIP
• Επιλέξτε Raw κατά τη λήψη που σας δίνει πολύ μεγαλύτερα περιθώρια χειρισμού της φωτεινότητας της σκηνής και του κοντράστ κατά την επεξεργασία σε Raw converter περιβάλλον.
Αναδημοσίευση από το ΦΩΤΟγράφο τεύχος Νο 280