Είμαστε ακόμη στο 2022 αλλά ήδη έχει αρχίσει η ροή υποβολής συμμετοχών για την Τρίτη κατά σειρά πραγματοποίηση του μεγάλου φωτογραφικού διαγωνισμού Click στη Φύση. Με το θετικό προηγούμενο δύο ακόμη διοργανώσεων ο διαγωνισμός συνεχίζεται με αξιόλογα δώρα και ταυτόχρονα την ηθική ικανοποίηση ότι όλοι όσοι παίρνουν μέρος συμβάλλουν ενεργά στην προστασία της φύσης και την αειφόρο ανάπτυξη. Για όλους εσάς που σκέπτεστε το ενδεχόμενο να συμμετάσχετε, το παράδειγμα αξιόλογων φωτογράφων φύσης αποτελεί σημαντικό ερέθισμα και πρότυπο να αναζητήσετε το υλικό σας από τις περιοχές Νatura 2000 που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Η εξαιρετική δουλειά του Αντώνη Στούμπα που παρουσιάζουμε εδώ αποδεικνύει πόσο σημαντικά φωτογραφικά αποτελέσματα μπορεί να δώσει η πραγματική αγάπη για την ελληνική φύση.
• Μιλήστε μας λίγο για την αρχή της σχέσης σας με τη φωτογραφία και πως ασχοληθήκατε με τη φύση.
Όλα ξεκίνησαν πριν από σχεδόν δέκα χρόνια. Συνήθιζα να επισκέπτομαι τον υγρότοπο της Γιάλοβας στη Μεσσηνία κυρίως για φωτογράφηση τοπίου. Εκεί ξεκίνησα να παρατηρώ τα πουλιά. Οι ερωδιοί και τα φοινικόπτερα ήταν τα πρώτα είδη που κατάφερα να αναγνωρίσω και να καταγράψω με τον φακό μου. Θυμάμαι χαρακτηριστικά ένα χειμωνιάτικο απόγευμα στο συγκεκριμένο υγρότοπο που παρατήρησα για πρώτη φορά τον χορό των ψαρονιών. Χιλιάδες πουλιά που πετούσαν σε σμήνη δημιουργώντας μοναδικούς σχηματισμούς. Εκείνο το απόγευμα κατάφερα για πρώτη φορά να αποτυπώσω τις σιλουέτες των ψαρονιών μέσα στο υπέροχο πορτοκαλί χρώμα του χειμωνιάτικου τοπίου. Έπειτα από λίγους μήνες αγόρασα τον πρώτο μου τηλεφακό (Canon EF 400mm f/5.6) και τον πρώτο μου οδηγό αναγνώρισης πτηνών. Το ταξίδι μου στον μαγικό κόσμο της άγριας ζωής μόλις είχε ξεκινήσει.
• Δραστηριοποιείστε σε όλη την Ελλάδα ή επικεντρώνετε την προσοχή σας σε ορισμένες περιοχές;
Η Ελλάδα είναι μια πανέμορφη χώρα, πλούσια σε άγρια ζωή και φυσικά τοπία. Συνηθίζω να επισκέπτομαι τα περισσότερα εθνικά της πάρκα τουλάχιστον μια φορά το χρόνο. Θα ήθελα όμως και από εδώ να δηλώσω ότι είμαι μαγεμένος από την απαράμιλλη ομορφιά των δασών της Ροδόπης. Σε αυτά τα δάση επικεντρώνεται τα τελευταία χρόνια το φωτογραφικό μου έργο.
• Εκτός από καταγραφική μπορεί η φωτογραφία φύσης να είναι και δημιουργική, ακόμη και καλλιτεχνική;
Νομίζω πως η φωτογραφία φύσης και ιδιαίτερα η φωτογραφία άγριας ζωής μπορεί να είναι και τα τρία. Βέβαια εξαρτάται από τον τρόπο προσέγγισης του φωτογράφου. Ο τρόπος που συνθέτουμε το κάδρο σε συνδυασμό με τη στιγμή που εγκλωβίζουμε στο φακό μας, μπορεί να αποτελέσει μια δημιουργική και ταυτόχρονα καλλιτεχνική φωτόγραφία.
• Είναι διαδεδομένη η τελειομανία των φωτογράφων της φύσης; Πόσο μπορεί να συμβάλει η ποιότητα του εξοπλισμού;
Η ποιότητα του εξοπλισμού κατά την άποψη μου παίζει σημαντικό ρόλο σε μια φωτογραφία άγριας ζωής. Για τον βασικό λόγο πως πρόκειται κυριολεκτικά για μια στιγμή. Μια στιγμή μέσα στην οποία ο φωτογράφος θα πρέπει να εστιάσει , να φωτομετρήσει και να συνθέσει το κάδρο του ταυτόχρονα. Παρόλα αυτά καθοριστικό ρόλο παίζει η συχνή παρουσία του στο πεδίο. Η φύση και τα πλάσματα που την αποτελούν δίνει άπειρες ευκαιρίες και φανταστικές φωτογραφικές στιγμές, με τη μοναδική προϋπόθεση ότι ο φωτογράφος θα είναι έτοιμος να τις αντιληφθεί και να τις καταγράψει.
• Ποιός είναι ο αγαπημένος σας φακός;
Στη φωτογραφία άγριας φύσης για τη φωτογράφηση πτηνών αλλά και θηλαστικών χρειάζονται αρκετά mm. Ειδικά όταν θέλουμε να τα φωτογραφίσουμε πριν από την ανατολή ή αργά το απόγευμα χρειαζόμαστε έναν αρκετά φωτεινό φακό, αλλά επίσης και ένα γρήγορο σώμα με καλή απόδοση στα υψηλά ISO. Προσωπικά, χρησιμοποιώ τον Canon EF 600mm f/4 is III σε συνδυασμό με την Canon EOS R6.
• Γιατί η φωτογραφία φύσης θεωρείται μοναχικό, δύσκολο και όχι τόσο προβεβλημένο είδος, ειδικά στην Ελλάδα;
Η φωτογραφία φύσης είναι αναμφισβήτητα ένα μοναχικό είδος. Τα άγρια ζώα φημίζονται για τη ντροπαλότητα τους. Είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί κανείς κοντά τους, να θαυμάσει την αυθόρμητη συμπεριφορά και την ενδιαφέρουσα ρουτίνα τους, κάνοντας φασαρία και δημιουργώντας όχληση. Οι τεχνικές προσέγγισης είναι συγκεκριμένες και πάντα με μεγάλο ρίσκο αποτυχίας. Ουσιαστικά είναι ένας συνδυασμός μελέτης σχετικά με τις συνήθειες του συγκεκριμένου ζώου που θέλουμε να φωτογραφίσουμε και επίσκεψης στο ενδιαίτημα του.
Όταν βέβαια για παράδειγμα θέλουμε να φωτογραφίσουμε μια αρκούδα και έχουμε στο μυαλό μας ένα πολύ κοντινό πλάνο θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι οι πιθανότητες να συναντήσουμε μια αρκούδα στην ελληνική φύση και να ποζάρει στο φακό μας είναι ελάχιστες εως μηδαμινές .Ο ευκολότερος και ασφαλέστερος τρόπος για τον φωτογράφο αλλά και για το ζώο είναι αυτή η φωτογράφηση να γίνει μέσα από μια φωτογραφική κρυψώνα (photographic hide). Ένα μέρος δηλαδή όπου το ζώο επισκέπτεται για να βρει τροφή και ο φωτογράφος βρίσκεται κρυμμένος μέσα σε ένα ειδικά κατασκευασμένο δωμάτιο όπου έχει τη δυνατότητα να παρατηρήσει και να καταγράψει τη φυσιολογική συμπεριφορά του ζώου. Με αυτό τον τρόπο το ζώο δεν αντιλαμβάνεται την ανθρώπινη παρουσία και δίνει τις πολυπόθητες φωτογραφικές ευκαιρίες στον παρατηρητή.
Στο εξωτερικό έχουν δημιουργήθεί αρκετά φωτογραφικά hides που προσελκύουν διάφορα θηλαστικά και πτηνά αλλά και αξιόλογους και διεθνούς φήμης φωτογράφους. Στην Ελλάδα αυτή η δραστηριότητα βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο. Έτσι ο μοναδικός τρόπος αναζήτησης και φωτογράφησης άγριας ζωής είναι αυτός της περιήγησης μέσα στην άγρια φύση. Αυτό όμως είναι και η αφορμή που προσωπικά με μαγνητίζει στην ενασχόληση με το συγκεκριμένο είδος φωτογραφίας. Η δυσκολία και ταυτόχρονα μια όμορφη ιστορία που κρύβεται πίσω από κάθε φωτογραφία άγριας ζωής.
MINI ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Αντώνης Στούμπας γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Καθοδηγούμενος από το συνεχιζόμενο ενδιαφέρον του για την τέχνη και την επιθυμία του να εξερευνήσει νέους δρόμους έκφρασης, ασχολείται με τη φωτογραφία τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια. Η αγάπη του για την ύπαιθρο, τον οδήγησε να εστιάσει το έργο του σχετικά με τη φύση και τη φωτογραφία άγριας ζωής. Στόχος του είναι να συλλάβει και να μοιραστεί με άλλους μοναδικές στιγμές άγριας ζωής, υπογραμμίζοντας την εύθραυστη ομορφιά της φύσης.
http://www.antonisstoubas.com