How to keep fit (at home)ή απλές φωτογραφικές ασκήσεις και συμβουλές για να διατηρείτε πάντα τη φόρμα σας. Προσωπικά το κάνω καθημερινά. Δεν χρειάζονται πολλά. Απλά, παρατηρητικότητα & έμπνευση.
Κείμενο – φωτογραφίες: Στέφανος Σάμιος
1. Αφαιρετικό mαcro
Νερό | Λάδι | Ποτήρι | Close-up | Macro φακός ή tube ή reverse mount | Mικρό φλας | Kόντρα φωτισμός με αυτοσχέδιο soft box
Οι macro λήψεις είναι συχνά εντυπωσιακές και δεν απαιτούν εξεζητημένο εξοπλισμό ούτε παρουσιάζουν ιδιαίτερες τεχνικές δυσκολίες. Εδώ τα υλικά είναι απλά: Ένα κλασικό ποτήρι με νερό και μια κουταλιά λάδι που μόλις έπεσε μέσα είναι το θέμα μας. O εξοπλισμός μας ήταν μία Nikon D7500, φακός Νikkor Μacro ΑF-D 60mm f/2,8D (αντιστοιχεί σε 90mm σε full frame), 1/125sec ταχύτητα συγχρονισμού και διάφραγμα εργασίας f/32. Έχει γίνει χειροκίνητη προεστίαση περίπου στο 1/3 της απόστασης μπρος-πίσω επιφάνειας του ποτηριού με τη μηχανή σε τρίποδο. Το μεγάλο βάθος πεδίου λόγω f/32 εξασφαλίζει τα υπόλοιπα. Το «πάγωμα» των υγρών γίνεται με μικρό φορητό φλας, πίσω από το ποτήρι και σε απόσταση από διαχυτή-ριζόχαρτο, που λειτουργεί παράλληλα και σαν ουδέτερο φόντο. Αντί του macro φακού μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν πολύ πιο προσιτή λύση, ένας στάνταρ φακός με δαχτυλίδι αντιστροφής.
2. Αξιοποιήστε την… κατάψυξη!
Πάγος | Κατάψυξη | Παλιό editorial | Λήψη χωρίς ιδιαίτερες τεχνικές απαιτήσεις, με απλό φωτισμό soft box | White balance στα ψυχρά για πιο «παγωμένη» εμφάνιση
Πρόκειται για μία παλαιότερη λήψη από editorial για το περιοδικό “Maison et Decoration”. Απλή τεχνικά, απαιτεί κάποιο χρόνο προετοιμασίας έως ότου δημιουργηθεί το παγωμένο περιβάλλον. Πολύ απλά, τα στοιχεία της λήψης βυθίζονται στο νερό σε ένα ρηχό σκεύος και αφήνονται στην κατάψυξη να παγώσουν. Εδώ, στη συνέχεια σπάσαμε με σφυρί το παγωμένο σύνολο (χωρίς να είναι βέβαια απαραίτητο), το τοποθετήσαμε σε μαύρο φόντο και φωτίσαμε με flash σε μεγάλο soft box από δεξιά με ανακλαστήρα συμπληρωματικά από αριστερά. Δώσαμε ακόμα πιο «παγωμένη» αίσθηση στη σύνθεση, χρησιμοποιώντας ψυχρή χρωματική παλέτα στο white balance. Προσοχή: προετοιμάστε τα πάντα, φωτισμό, δοκιμαστικές λήψεις κλπ. από πριν, γιατί ο πάγος λιώνει πολύ γρήγορα!
Εξοπλισμός: Nikon D700 • Νikkor Μacro ΑF-D 60mm f/2,8 • f/22 •1/125 sec. • Kεφαλή BOWENS στο 1×1 soft box
3. Βάλτε χρώμα στη ζωή σας
Χρωματιστά μπουκάλια | Κόντρα φως | Αυτοσχέδιο soft box | Φορητό φλας | Focus stacking | Photoshop.
Την ιδέα έδωσαν κάποια μικρά, διακοσμητικά, χρωματιστά μπουκάλια που υπήρχαν στο σπίτι. Η φωτιστική διάταξη είναι απλή: φορητό φλας πίσω από ριζόχαρτο-διαχυτή, που είναι ταυτόχρονα και το φόντο. Εξοπλισμός: Nikon D7500 και φακός Nikkor Macro AF 60mm f/2,8D. Η ιδιαιτερότητα εδώ έγκειται στο ότι αντί για μία απ’ ευθείας λήψη, μιας και το θέμα ήταν ακίνητο, προτίμησα να χρησιμοποιήσω την τεχνική “focus stacking”. Με τη μηχανή σταθερή σε τρίποδο, έκανα 4 διαδοχικές λήψεις με εστίαση σε διαφορετικό σημείο κάθε φορά με 1/125sec και f/11. Στη συνέχεια, από το Lightroom “Edit/Open as layers” έκανα εισαγωγή στο Photoshop σε layers ταυτόχρονα και τα τέσσερα αρχεία, “Εdit/Αuto-align layers” και μετά “Εdit/Αuto-blend” layers. Οι αλγόριθμοι του Ρhotoshop αναλαμβάνουν τα υπόλοιπα: επιλέγουν τα εστιασμένα στοιχεία της κάθε λήψης και συνθέτουν μία συνολική, νέα, εστιασμένη σε γενικές γραμμές, παντού. Το πλεονέκτημα αυτής της μεθόδου είναι ότι εκμεταλλεύεται κανείς τα μεσαία διαφράγματα όπου οι φακοί αποδίδουν καλύτερα από τα πολύ κλειστά αντίστοιχα.
4. Στα ίχνη του… Van Gogh
Σχεδόν μαραμένο ηλιοτρόπιο | κόκκινο χαρτόνι για φόντο| Διάχυτο φως από την πόρτα τα φαινόμενα απατούν.
Το μαλακό διάχυτο φως είναι από το παράθυρο και για κόκκινο φόντο χρησιμοποιήθηκε ένα μικρό χρωματιστό χαρτόνι Α4 που κρατήθηκε πίσω από το λουλούδι. Ανάλογα χαρτονάκια μικρού μεγέθους, χρωματιστά ή όχι, είναι πολύ χρήσιμα για φορητό μίνι-στούντιο σε φωτογραφήσεις μικρών αντικειμένων. Άλλη μία αυθόρμητη «σπιτική» λήψη, που εμπεριέχει κάποιες ενδιαφέρουσες λύσεις. Τα ηλιοτρόπια βρισκόντουσαν σε ένα βάζο για μέρες στο σπίτι. Όταν μαράθηκαν «αρκετά» ήταν έτοιμα για φωτογράφιση. Όλα μαζί, στο βάζο και με στοιχεία του χώρου γύρω, δημιουργούσαν ένα περιβάλλον οπτικά «θορυβώδες». Απομόνωσα τα πιο «σέξι» από αυτά, κρατώντας από πίσω τους μικρά χρωματιστά χαρτόνια Α4. Είναι πολύ βολικά, χρωματιστά ή ουδέτερα, για χρήση σαν φόντα σε close-up φωτογραφία, σαν σε φορητό στούντιο δηλαδή. Και εδώ η λήψη τεχνικά είναι απλούστατη: Nikon D7500, Νikkor Μacro AF 60mm f/2,8D στο χέρι με στήριξη, με 1/50 sec, f/11 και 5000 ISO. Ο φωτισμός φυσικός, διάχυτος, από μεγάλη πλαϊνή μπαλκονόπορτα. Οι σύγχρονες μηχανές ανταποκρίνονται πολύ καλά στα υψηλά ISO. Με διακριτικό noise reduction μάλιστα στο lightroom και προσεκτικό sharpening στη συνέχεια, η κατάσταση βελτιώνεται ακόμα περισσότερο. Θυμίζω ότι πρόκειται για «in situ» φωτογράφιση, με τα λουλούδια στο βάζο σε οικιακό περιβάλλον δηλαδή κι όχι στο στούντιο.
5. Αξιοποιώντας τα σκουπίδια
Φύλλα από αγκινάρες | Ιδιαίτερη υφή και χροιά | Απλή αλλά πολύ συμμετρική σύνθεση | Φυσικό φως από βορεινό παράθυρο | Irving Penn
Καθάριζα αγκινάρες στο σπίτι και διέσωσα τα φύλλα λίγο πριν καταλήξουν στο σκουπιδοντενεκέ. Τόσο το σχήμα τους, όσο οι γραμμώσεις, ιδιαίτερα δε η χρωματική τους γκάμα, πράσινο με μοβ ανταύγειες, με καταγοήτευσαν. Στα γρήγορα, σκάρωσα μια συμμετρική σύνθεση χρησιμοποιώντας σαν φόντο κομμένες σελίδες από εφημερίδες. Οι στήλες με τις γραμμές του κειμένου, αυτόματα δημιούργησαν ένα στιβαρό καμβά με μια διακριτική χρονική αναφορά. Η λήψη έγινε με compact μηχανή που έχω πάντα μαζί μου, σε RAW format βέβαια.
Στη συνέχεια δόθηκε χροιά παλιού Kodachrome slide film, στο Ρhotoshop. Το φως είναι διάχυτο από βορεινό παράθυρο και βρίσκω μάλιστα ενδιαφέρουσα την κόντρα μεταξύ φοράς ανάγνωσης και κατεύθυνσης του φωτισμού που έρχεται από αντίθετη πλευρά. Στη φωτογραφία,
πολύ συχνά, ευτελή υλικά, απλές λύσεις και δημιουργικότητα αρκούν. Το έχει αποδείξει πολύ πριν από μένα ο μεγάλος Irving Penn, όπως και πολλοί άλλοι βέβαια!
Αναδημοσίευση από το ΦΩΤΟγράφο τεύχος Νο 268