Στη φωτογραφία συχνά μένουμε με την εντύπωση ότι η πολυπλοκότητα και τα άφθονα τεχνικά μέσα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για πετυχημένες και τεχνικά άρτιες λήψεις. Στην πραγματικότητα όμως πιο πολύ μετράει η ευρηματικότητα, η αναζήτηση, το έξυπνο concept και η ατμόσφαιρα που μεταδίδει η εικόνα μας. Αν παρατηρήσουμε ζωγραφικούς πίνακες των Φλαμανδών και αναγεννησιακών μαιτρ της ζωγραφικής θα διαπιστώσουμε ότι έκαναν αριστουργήματα με ελάχιστο φως.
Φωτογραφίες: Βασίλης Γεραβέλης
Η μικρή ένταση του φωτισμού από τα κεριά σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη χρωματική θερμοκρασία δηλ. το πολύ θερμό φως της τάξης των 2000οΚelvin, χαρίζει την ιδιαίτερη ατμοσφαιρικότητα.
Υπάρχουν αρκετές προσεγγίσεις σε αυτό το είδος φωτογραφίας. Δηλ. να αφήσουμε τα κεριά μέσα στο πλάνο όντας μέρος της σύνθεσης ή να τα τοποθετήσουμε εκτός.Επίσης, μερικές φορές μπορεί τα κεριά να είναι το ίδιο το θέμα κλπ.
Σε κάθε περίπτωση για να πετύχουμε το πλήρες αποτέλεσμα, πρέπει να αξιοποιήσουμε ως μοναδική φωτιστική πηγή το κερί/τα κεριά, μεγιστοποιώντας το εφέ.
Προφανώς το κερί είναι πολύ αδύναμη φωτιστική πηγή και δίνει λίγο φως. Έτσι επιβάλλει την εργασία με ανοικτά διαφράγματα. Ένας φωτεινός φακός π.χ. f/1,8 ως f/2,8 θα μας βοηθήσει πολύ σε τέτοιες συνθήκες. Εδώ οι φθηνοί και προσιτοί 50mm φακοί δίνουν την λύση και μάλιστα με άριστα χαρακτηριστικά οπτικής απόδοσης ακόμη και με τελείως ανοιχτά διαφράγματα.
Σε σκοτεινό χώρο με φωτισμό αποκλειστικά από δυο κεριά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την κλασική τεχνική φωτισμού πορτραίτου Rembrandt. Δηλ. τη διάταξη όπου η μια πλευρά του προσώπου φωτίζεται ενώ η άλλη παραμένει σκοτεινή. Χαρακτηριστικό είναι στη σκοτεινή πλευρά το μάγουλο φωτίζεται λίγο ώστε να σχηματίζεται ένα φωτεινό τρίγωνο κάτω από το μάτι.
White balance
Το φως του κεριού είναι η πιο θερμή πηγή φωτισμού. Οι περισσότερες μηχανές διορθώνουν ως ένα βαθμό την υπερβολική κιτρινίλα με την επιλογή Auto, όμως δεν είναι σίγουρο ότι διαθέτουν προρρύθμιση (preset) για Candlelight. Τότε μπορούμε να ρυθμίζουμε manual παίρνοντας δείγμα από μια λευκή επιφάνεια που φωτίζεται από το κερί ή με βαθμονόμηση Kelvin εφόσον γνωρίζουμε ότι το κερί είναι κοντά στους 2000ο Kelvin.
Στο παράδειγμα έχουμε δυο κεριά με το δεύτερο πίσω από το θέμα για να ξεχωρίζει από το φόντο και να διακρίνεται καλύτερα η σιλουέτα.
Το πρώτο το τοποθετήσαμε λίγο πιο πάνω από το ύψος των ματιών σε γωνία 45ο μπροστά από το θέμα.
Με τόσο χαμηλό φωτισμό ήταν απαραίτητο η μηχανή να τοποθετηθεί σε τρίποδο και το άτομο που πόζαρε, χρειάστηκε να παραμείνει απόλυτα ακίνητο. Οι ταχύτητες κλείστρου με το φως του κεριού μπορεί να αγγίζουν το δευτερόλεπτο ή και πιο αργές αφού δεν μπορούμε να ανεβάσουμε υπερβολικά την ευαισθησία ISO λόγω του ψηφιακού θορύβου. Εκτός αν είναι μέσα στις προθέσεις μας το εφέ του θορύβου που μοιάζει αρκετά με τα χοντρόκοκκα “ευαίσθητα” φιλμ.
TIPS
• Το καλό και σταθερό τρίποδο είναι must για τέτοιες λήψεις με κεριά. Επίσης θα χρειαστεί τηλεχειρισμός ή μηχανικό/ηλεκτρονικό ντεκλανσέρ ανάλογα με το μοντέλο της φωτ. μηχανής, προκειμένου να μην μεταδοθεί κραδασμός κατά την απελευθέρωση του κλείστρου.
• Με τόσο αργές ταχύτητες κλείστρου, το θέμα (άτομο που ποζάρει) πρέπει να παραμένει τελείως “παγωμένο” για μερικά δευτ. μόλις δώσουμε την σχετική οδηγία.
• Να αποφύγουμε το ενδεχόμενο να τρεμοπαίζει η φλόγα του κεριού (π.χ. από τον άνεμο που μπαίνει από ένα ανοιχτό παράθυρο).
• Θα πρέπει να πειραματιστούμε με το σωστό χρονισμό του κλείστρου (αυξομειώνοντας τις ταχύτητες και ελέγχοντας το αποτέλεσμα στο playback) γιατί σε τόσο αργές ταχύτητες το φωτόμετρο αρχικά μπορεί να δώσει ένδειξη με απόκλιση.
Αναδημοσίευση από το Αναδημοσίευση από το ΦΩΤΟγράφος Νο 283