Σήμερα η δημοφιλία του είδους “food photography” έχει ξεπεράσει τα επαγγελματικά όρια και αγγίζει ακόμη και τον απλό ερασιτέχνη. Δεν είναι τυχαίο ότι στις πιο “ερασιτεχνικές” φωτ. μηχανές περιλαμβάνονται σκηνές για food ή ότι κυκλοφορούν ειδικά apps για smartphone όπως το Foodie, ενώ στην πλειοψηφία τους τα φωτογραφικά apps έχουν ειδικές ρυθμίσεις για food.
Φωτογραφίες: Γιώργος Τζώρτζης Κείμενο: Παναγιώτης Καλδής
Σε αντίθεση με την ερασιτεχνική food photography όπου το ζητούμενο είναι η καταγραφή του θέματος με τα διαθέσιμα μέσα όπως κινητό ή όποια φωτ. μηχανή και τον υπάρχοντα φωτισμό (οπότε αναγκαστικά αποδεχόμαστε τις ατέλειες και πιθανόν τις διορθώνουμε μετά), στην επαγγελματική εκδοχή τα πάντα πρέπει να είναι τέλεια από την αρχή, από το στάδιο της λήψης. Γι αυτό ο φωτογράφος δίνει την προτεραιότητα στο φωτισμό και το στήσιμο του φαγητού. Δεν είναι τυχαίο ότι στο χώρο απασχολούνται αρκετοί food stylists που σε συνεργασία με τους chef επιμελούνται την προετοιμασία, τo όλο σκηνικό, το λεγόμενο art de table κλπ. και βάζουν τα δυνατά τους για την όσο το δυνατόν πιο ελκυστική εμφάνιση.
Η λήψη
Στο προκείμενο η φωτογράφηση έγινε με ανάθεση από το ιταλικό εστιατόριο Pizza Days στον Άγιο Δημήτριο, με σκοπό το φωτογραφικό υλικό να αξιοποιηθεί σε καταλόγους, έντυπα, social κλπ. και βέβαια όπως συνηθίζεται οι λήψεις έγιναν οn location, από το πλήρωμα φωτογράφου, βοηθού και food stylist ενώ ο chef ετοίμαζε συνεχώς τις συνταγές. Χρησιμοποιήθηκε ως μοναδική φωτιστική πηγή ένα Godox AD300Pro με κυκλικό softbox σε συνεργασία με δύο ανακλαστήρες ένα μαύρο και ένα λευκό, συν ένα καθρεφτάκι για highlights. Η μηχανή ήταν Fujfilm X-T3 με φακό XF 60mm f/2,4 (βλ. σχ.1).
ΤΑ ΥΛΙΚΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΥ
Fujinon XF 60mm f/2.4 R macro
Για το Γιώργο Τζώρτζη ο Fujinon XF 60mm f/2.4 R είναι πολύτιμο εργαλείο δουλειάς στις στουντιακές λήψεις still life και σε food photography. Ο φακός ήταν από τους πρώτους που εμφανίστηκε στο σύστημα Fujinon XF (2012). Η εστιακή απόσταση 60mm (ισοδύναμη με 90mm λόγω crop factor 1,5x) δίνει περιθώριο να μην είναι “κολλημένος” πάνω στο αντικείμενο και ο φωτογράφος να δουλεύει πιο άνετα ενώ δεν είναι τόσο “σκληρός” ώστε να ταιριάζει αποκλειστικά σε macro αλλά γενικά προσαρμόζεται ιδανικά σε φωτογραφία still life, food, καταλόγους κλπ. Επίσης το εξαιρετικό γράψιμο είναι ότι πρέπει για απόδοση λεπτομέρειας σε παρόμοια αντικείμενα δουλειάς. Με τη μεταλλική κατασκευή, το πολύ φαρδύ manual focus δακτυλίδι (που οδηγείται από ηλεκτρικό μοτέρ – focus by wire) και το ενσωματωμένο δακτυλίδι διαφραγμάτων αποδεικνύεται πολύ εργονομικός σε περιβάλλον επαγγελματικής εργασίας.
Fujifilm X-T3
To φωτογραφικό οπλοστάσιο του Γ. Τζώρτζη στηρίζεται στο σύστημα της Fujifilm X, δύο σώματα X-T3 σε εντατική χρήση και μία X-H1, καθώς και επτά φακούς – κυρίως prime. Όπως μας εκμυστηρεύτηκε ο ίδιος, η επιλογή έγινε με βάση την ποιότητα των οπτικών, τη μοναδική χρωματική ταυτότητα των αρχείων από τον αισθητήρα X-Trans και τη γενική αξιοπιστία της εταιρίας. Μάλιστα η γενιά X-T3 και X-T4 έχει τόσο καλό autofocus ώστε να μπορεί κανείς να το εμπιστευτεί απόλυτα σε απαιτητικές λήψεις όπως π.χ. μόδα.Godox AD300 pro
To φορητό μονομπλόκ με μπαταρία επαγγελματικό φλας Godox AD600, αξιοποιήθηκε για μια ακόμη φορά σε location λήψη όπου μετράει πολύ η αυτονομία του από ηλεκτρική παροχή (320 λήψεις με φουλ ισχύ). Όπως μας είπε ο φωτογράφος μας: «…σε χώρους που πηγαίνεις για πρώτη φορά, είναι σημαντικό να είσαι ανεξάρτητος από ηλεκτρική παροχή γιατί έτσι στήνεις γρήγορα στο σημείο που θέλεις, εξοικονομώντας χρόνο και συγκεντρωνόμενος στο θέμα». Επίσης κριτήριο για την επιλογή στάθηκε η αξιοπιστία.
Παραθέτουμε τα λόγια του Γ.Τζώρτζη: «Μετά από εξαντλητική και απροβλημάτιστη χρήση δύο μονάδων Godox AD600 και του πρόσφατου AD300 έχω να πω τα καλύτερα για την αξιοπιστία τους».
Αναδημοσίευση από το ΦΩΤΟγράφο τεύχος Νο 269