Ελκυστικά, λαμπερά, γοητευτικά για τις γυναίκες και απαραίτητα αξεσουάρ μιας καλής εμφάνισης τα κοσμήματα δελεάζουν με την παρουσία τους και …προβληματίζουν το φωτογράφο. Θεωρούνται -δικαίως- ως τα πιο δύσκολα αντικείμενα του still life λόγω των πολλών ανακλάσεων και της δυσκολίας να ελεγχθούν οι λάμψεις στις περίπλοκες επιφάνειες που σχηματίζουν. Τα μικρά μεγέθη επιδεινώνουν την κατάσταση. Όσο για το στήσιμο και την ανάρτηση δακτυλιδιών και σκουλαρικιών, αυτή είναι μια τέχνη από μόνη της.
• Φωτογραφίες: Γιώργος Τζώρτζης • Κείμενο: Παναγιώτης Καλδής
• Κοσμημα: Eirini Kyrzidi jewellery
Τα “κλειδιά” στη φωτογραφία κοσμήματος
Οι προτεραιότητες για το κόσμημα είναι η προσοχή στο φως, την ευκρίνεια και την σωστή έκθεση. Ανάλογα με το είδος μπορεί να χρειάζεται κάποιο κόντρα φως (για να φωτιστεί εσωτερικά μια πολύτιμη πέτρα ), highlights στις έδρες ενός διαμαντιού, ελεγχόμενες ανακλάσεις στις στεφάνες κλπ. Και βέβαια, ανάλογα με το ύφος να επιλέξει ο φωτογράφος ανάμεσα σε επιλεκτικό νετάρισμα σε ένα σημείο όπου θέλει να συγκεντρώσει την προσοχή του παρατηρητή ή να σκεφθεί φωτορεαλιστικά και να προτιμήσει ευκρίνεια σε όλο το βάθος της εικόνας.
Η δεύτερη επιλογή προϋποθέτει είτε τη χρήση πολύ κλειστών διαφραγμάτων όπως f/16, f/22 κοκ. είτε ειδικές τεχνικές όπως focus stacking όπου γίνεται διαδοχική λήψη του ίδιου ακριβώς κάδρου αλλά με σταδιακή μετατόπιση του σημείου εστίασης και συρραφή/σύμπτωση των καρέ στο Photoshop.
To θετικό στοιχείο είναι ότι εκτός από τη “χειροκίνητη” εκδοχή του, το focus stacking ή focus bracketing υπάρχει in camera σε κάποιες μηχανές, κυρίως σε νεώτερα μοντέλα της Panasonic και της Olympus.
To κόσμημα είναι αντικείμενο που ευνοείται από το συνεχή φωτισμό υπό την έννοια ότι η απεικόνιση του τελικού αποτελέσματος είναι πάντα μπροστά μας.
Aντίθετα, με το φλας όσο κι αν προσπαθούμε με τη λάμπα-πιλότο, το preview είναι μακρινός συγγενής του τελικού και γι αυτό χρειάζεται περισσότερη εμπειρία.
Είναι στο χέρι μας να δημιουργήσουμε το μαλακό φως που χρειάζεται είτε με κάποιο light modifier μεγάλης επιφάνειας είτε πλησιάζοντας αρκετά το φως προς το αντικείμενο είτε και με τους δύο τρόπους.
Στην περίπτωσή μας αξιοποιήσαμε δύο ισχυρά LED προβολικά Jinbei EF60 (φωτεινότητας 8500lumen) με υψηλό δείκτη χρωματικής πιστότητας CRI 95. Στο φωτιστικό εκτός της προσαρμογής ανοικτής γωνίας ανακλαστήρα επεμβήκαμε με πτυσσόμενο μεγάλο διαχυτήρα.
Ο χειρισμός των ανακλάσεων στο κόσμημα είναι κλειδί για το ύφος της λήψης. Εδώ ο πειραματισμός με ένα κρυμμένο μικρό καθρέπτη, τοποθετημένο στην κατάλληλη θέση, μετά από πειραματισμό γέμισε τη σκιά στην θολωτή επιφάνεια του δακτυλιδιού και ανέδειξε την μικρο-υφή.
Aναδημοσίευση από το μονοθεματικό τεύχος No 17 με θέμα το “Still Life”