“Φωτογραφία Μόδας” είναι το θέμα για το επόμενο μονοθεματικό τεύχος του περιοδικού ΦΩΤΟγράφος!
Δημοσιεύστε τις φωτογραφίες σας στη στήλη “H ΓΚΑΛΕΡΙ ΤΩΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ” του νέου μονοθεματικού τεύχους Νο 35 “Φωτογραφία Μόδας” . Περιμένουμε τις συμμετοχές σας, κατόπιν παράτασης μέχρι & την Τρίτη 31 Δεκεμβρίου!
Στις αρχές του 20ου αιώνα η φωτογραφία κατακτούσε την ανερχόμενη αστική τάξη. Το ίδιο φαινόμενο της κατάκτησης και αλληλεπίδρασης με μοντέρνα πρότυπα αναπαραγόταν με τη μόδα. Η αυτής μεγαλειότης, η μόδα, περισσότερο από φαντασίωση διευρυνόμενων κοινωνικών στρωμάτων που διεκδικούσαν το ναρκισσιστικό είδωλό τους, έγινε ένας διαρκώς μεταλλασσόμενος κώδικας αισθητικής του ρούχου αλλά και των μοντέλων με τα οποία μανιωδώς προσπαθούσαν να εξομοιωθούν γυναίκες κυρίως και άνδρες κάθε εποχής. Η μόδα γιγαντώθηκε, το ίδιο και η φωτογραφία του είδους, έχοντας να επιδείξει προσωπικότητες που άφησαν το στίγμα τους στο διάβα του χρόνου (E. Steichen, H.P. Horst, C. Beaton, I. Penn, R. Avedon, M. Munkacsi, Ηerb Ritts, Anni Leibovitz, Patrick Lindbergh, Mario Testino, κ.ά.) To αποτύπωμα της μόδας στο σύγχρονο ελληνικό φωτογραφικό προσκήνιο θα διερευνήσει το επόμενο μονοθεματικό τεύχος του ΦΩΤΟγράφου No 35.
ΤΡΟΠΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
• Μέσω της φόρμας αποστολής φωτογραφιών συμπληρώνοντας -υποχρεωτικά- τα στοιχεία με τον αστερίσκο, προαιρετικά το σχόλιο και εν συνεχεία ανεβάζοντας τις φωτογραφίες σας.
• Mέσω e-mail μπορείτε να επισυνάψετε τις εικόνες της συμμετοχής σας και να τις στείλετε στο [email protected]
• Tέλος μέσω ταχυδρομείου με CD ή εκτυπώσεις στη διεύθυνση του περιοδικού: Περιοδικό ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ, Τρουπάκη 1, 104 45, Αθήνα
OΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΚΑΙ ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
• Το όριο είναι 10 φωτογραφίες ανά συµµετέχοντα
• Προθεσμία υποβολής φωτογραφιών: Τρίτη 31 Δεκεμβρίου!
• Στην πρώτη φάση αποστολής φωτογραφικού υλικού δεν είναι απαραίτητα τα αρχεία υψηλής ανάλυσης. Περιοριστείτε σε µεσαία ανάλυση (ως 1000 pixel η µεγάλη πλευρά). Για τις επιλεγόµενες προς δηµοσίευση φωτογραφίες το περιοδικό θα επικοινωνεί ξεχωριστά µε τους δηµιουργούς αναζητώντας τα αρχεία υψηλής ανάλυσης και λοιπά στοιχεία.
• Μπορείτε να υποβάλλετε αποκλειστικά δικές σας φωτογραφίες. Δηλαδή φωτογραφίες των οποίων είστε δημιουργοί και για τις οποίες διατηρείτε τα πλήρη περιουσιακά και ηθικά δικαιώματα επί του υλικού αυτού και έχετε την άδεια και συναίνεση τυχόν εικονιζόμενων προσώπων. Κατά συνέπεια ισχύουν όλες οι διατάξεις του Ν.2121/93 περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Επίσης απαγορεύεται σε τρίτους η αναδημοσίευση, η αντιγραφή, η εκτύπωση ή η αναπαραγωγή των εικόνων που θα δημοσιευθούν αν δεν έχουν γραπτή άδεια από τον ίδιο τον δημιουργό.
• Οι φωτογραφίες που τυχόν ζητηθούν σε υψηλή ανάλυση προορίζονται μόνο για χρήση στις εκδόσεις του περιοδικού ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ ή στο site του περιοδικού www.photo.gr, και δημοσιεύονται πάντα με το όνομα του φωτογράφου (credit line).
Τιps για το θέμα
H φωτογραφία μόδας ακροβατεί ανάμεσα στην καλλιτεχνική και εμπορική φωτογραφία. Αποθεώνει το ρούχο αλλά και το μοντέλο, σε ένα αφήγημα στιλιζαρίσματος, γοητείας και δελεαστικού marketing. Έτσι ο φωτογράφος έχει πολύ πιο ενεργό ρόλο από άλλα είδη εμπορικής/διαφημιστικής φωτογραφίας γιατί είναι έχει τον κυρίαρχο ρόλο σε ένα πολύμορφο ομαδικό παιγνίδι όπου συμμετέχουν εκτός του μοντέλου, στιλίστες, make-up and hair stylists, βοηθοί κλπ. Πολύ πιθανόν όμως σε μικρότερης εμβέλειας project να είναι εντελώς μόνος με το μοντέλο απέναντί του και να πρέπει να έχει γνώσεις και ιδέες για το styling, το μακιγιάζ, τα μαλλιά κλπ. αν και δε σπανίζουν οι εκδοχές όπου ένα δημιουργικό μοντέλο θα αναλάβει τα τελευταία.
Φωτογραφία μόδας σε μικρή κλίμακα και με όχι επαγγελματικές προθέσεις δε σημαίνει ότι αποβλέπουμε σε υποδεέστερο αποτέλεσμα. Έχοντας κατά νου ένα συγκεκριμένο αφήγημα μπορούμε να διατυπώσουμε τη δική μας ιστορία μόδας εξίσου δημιουργικά και με στόχο την τελειότητα.
Η καλή χημεία ανάμεσα σε φωτογράφο και μοντέλο είναι θεμελιώδες στοιχείο όπως άλλωστε ισχύει και γενικότερα στο πορτραίτο. Το μοντέλο πρέπει να λατρέψει το φακό, να παίξει αυτό το απροσδιόριστο παιγνίδι σαγήνης, ελκυστικότητας, άνεσης και αυτοπεποίθησης. Και βέβαια να αγαπάει το ρούχο, αυτό το κοινωνικό και πολιτιστικό σύμβολο με τις χίλιες υποδηλώσεις. Aπό τη μεριά του ο φωτογράφος έχει την ευθύνη να φτιάξει κλίμα επικοινωνίας με το μοντέλο εξηγώντας τις ιδέες του για τη συγκεκριμένη φωτογράφηση, το κλίμα που θέλει να αποδώσει κλπ.
Είναι αλήθεια ότι το πεπειραμένο μοντέλο μπορεί να πάρει επάνω του ολόκληρη τη φωτογράφηση, με άνεση και σωστές στάσεις στο ποζάρισμα, με ενθουσιασμό και αγάπη γι αυτό που κάνει. Το ίδιο και ο πεπειραμένος φωτογράφος μπορεί να καθοδηγήσει το πρωτόπειρο μοντέλο για να βγάλει τον καλύτερο εαυτό του.Φωτογραφία μόδας γίνεται και στο στούντιο και σε εξωτερικούς χώρους. Τις τελευταίες δεκαετίες οι φωτογράφοι προτιμούν το location γιατί η επιλογή χώρου σημασιοδοτεί και τις προθέσεις και δίνει νόημα και περιεχόμενο από μόνη της. Πολλοί προτίμησαν τα industrial περιβάλλοντα ή ακόμη και άσημες περιθωριακές γειτονιές με graffiti, παρατημένα κτίρια και παρόμοια σημεία. Άλλοι προτιμούν απόμακρες παραλίες, βράχια και ακτές. Παραπέρα, άλλοι αναζητούν έμπνευση στο έντονο τοπικό στοιχείο είτε μέσα στη χώρα ή αναζητώντας εξωτικούς προορισμούς αν το επιτρέπει το budget. O περιβάλλων χώρος πάντα αφηγείται τη δική του ιστορία και έτσι προσφέρει στο φωτογράφο ένα έτοιμο prop.
Η απλότητα στα μέσα ισχύει και στο φωτισμό. Εξ άλλου σε όλες τις περιπτώσεις φωτισμού τελικά προσπαθούμε να μιμηθούμε τη μοναδική και ασυναγώνιστη φυσική πηγή τον ήλιο. Μπορεί να είμαστε στο στούντιο με πολλά φώτα στη διάθεσή μας αλλά πολύ συχνά ένα μοναδικό φως με τη βοήθεια light modifier θα δώσει καλύτερο αποτέλεσμα από πολύπλοκες διατάξεις.
Και σήμερα εξακολουθεί να έχει εφαρμογή στη φωτογραφία μόδας το εξαιρετικό φως από το βορεινό παράθυρο σε οικιακό ή στουντιακό χώρο. Ας μην το υποτιμάμε: σε συνεργασία με λευκούς τοίχους, minimal props κλπ. θα μας βοηθήσει πολύ σε φυσικό αποτέλεσμα.
Δοκιμάστε να παίξετε με τα άκρα. High key εναντίον Low key, Παίζοντας με τα φόντα (λευκό/μαύρο) τους τόνους των ρούχων και με την ένταση των φωτισμών είναι εύκολο να απεικονίσετε εντυπωσιακά αποτελέσματα “στα άκρα” των ανοιχτών και σκούρων τόνων.Ο τεχνητός φωτισμός είναι φίλος μας. Ιδιαίτερα σήμερα με τα LED συνεχούς ροής που έχουν μεγάλη ηλεκτρική αυτονομία και μπόλικη φωτιστική ισχύ και μεταφέρονται εύκολα εντός και εκτός στούντιο, μπορούμε να δημιουργήσουμε την ατμόσφαιρα που θέλουμε και σε location, να εξισορροπήσουμε εύκολα τη χρωματική θερμοκρασία (π.χ. το δειλινό με τη μαγική ώρα) και να ξεπεράσουμε τους περιορισμούς π.χ. από μια απρόβλεπτη συννεφιά κλπ.
Σίγουρα η κατάλληλη μηχανή και ο αντίστοιχος φακός είναι must. Σχεδόν κάθε σύγχρονη DSLR ή mirrorless full frame τελευταίας γενιάς είναι ικανή για top επιδόσεις σε συνεργασία βέβαια με γρήγορους φακούς. Θα προτείνουμε prime 24mm, 35mm και 85mm με φωτεινότητα στο εύρος f/1,4 ως f/2.0 για να μπορούμε να ξεφοντάρουμε άνετα.