Αν απευθύνει κανείς το παραπάνω ερώτημα σε «γενικό κοινό» μάλλον θα πάρει πληρωμένες απαντήσεις: «Μα έχει συμβεί ήδη…» «Καλά τι μας λες, εδώ τα smartphones έχουν στείλει στο χρονοντούλαπο και τα δύο» «Που ζεις;». Παρασυρμένοι οι άνθρωποι στην παραζάλη του marketing, είναι διατεθειμένοι να πιστέψουν και να δεχτούν τα πάντα.
O αντιπρόεδρος της Apple, Phil Schiller, με περισσή προπέτεια έχει δηλώσει δημοσίως: «Δεν χρειάζεται να μαθαίνετε τεχνικές φωτογραφίας, εμείς με το iPhone σας τα δίνουμε όλα έτοιμα». Ο Schiller δεν έκανε τίποτε άλλο παρά να αναπαράγει την εξαπλούστευση ότι η τεχνολογία μπορεί να υποκαταστήσει τον άνθρωπο και την προσωπική, εξειδικευμένη γνώση. Σαν την Marissa Mayer, την πολυσυζητημένη CEO της Yahoo, που είχε δηλώσει ότι το φωτογραφικό επάγγελμα είναι άχρηστο και υπό εξαφάνιση, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων.
Ας δούμε όμως πιο ψύχραιμα και τεκμηριωμένα το θέμα. Πραγματικά οι φωτογραφικές μηχανές, αρχίζοντας από ορισμένες ισχυρές compact ως τα τελευταία μοντέλα DSLR και Mirrorless, χάρη στα προχωρημένα ηλεκτρονικά και τους CMOS αισθητήρες με hi refresh (ρυθμό ανανέωσης) μπορούν να δώσουν εξαιρετική εικόνα video. Kαι μάλιστα με το πρόσθετο πλεονέκτημα του ελέγχου του βάθους πεδίου. Αλλά και μικρές compact δίνουν καλό video 720p (στην πλειονότητα των περιπτώσεων δε χρειαζόμαστε περισσότερο).
Όμως… Υπάρχουν ένα σωρό προβλήματα. Δεν τραβούν πάνω από 30min. λόγω …νομοθεσίας. Δηλ. για να αποφύγουν τον πρόσθετο δασμό, δηλώνονται ως φωτογραφικές με περιορισμό διάρκειας κάθε clip. Επίσης ένα άλλο, δεν έχουν την εργονομία της βιντεοκάμερας (προσπαθήστε να μοντάρετε μια DSLR σε video κεφαλή και θα αντιληφθείτε)… Να πούμε κι άλλα. Η ηλεκτρική αυτονομία πάσχει. Αν θέλει κανείς να τραβήξει με DSLR μια μεγάλης διάρκειας παράσταση, θα ξεμείνει κάποια στιγμή από μπαταρία. Ακόμη και αν την αλλάξει γρήγορα θα χάσει αρκετά δευτ. βιντεοσκόπησης. Ίσως λύση να υπάρχει με διάφορους αντάπτορες συνεχούς παροχής. Μόνο που δεν διατίθενται για όλα τα μοντέλα παρά μόνον για συγκεκριμένες δημοφιλείς στους επαγγελματίες DSLR (ονόματα δε λέμε)… Δε θα ξεχάσω το πάθημα με μια RX100 που ομολογουμένως έχει πολύ καλό video. Βλέποντας το εξωτερικό τροφοδοτικό που δίνει κατευθείαν στη μηχανή (α λα video) σκέφθηκα ότι θα ήταν κατάλληλη για βίντεο κάλυψη μιας μεγάλης θεατρικής παράστασης. Αμ δε… Το τροφοδοτικό προορίζεται αποκλειστικά για τη φόρτιση της μπαταρίας και αρνείται να δώσει ρεύμα για τη λειτουργία της RX100 στο Οn. Έτσι, με οδυνηρό τρόπο, αντιλήφθηκα ότι θα ήμουν καλύτερα με την κλασική βιντεοκάμερα.
Όσον αφορά τους μικρούς αισθητήρες 1/3” ακόμη και σε professional μοντέλα, μια χαρά βγάζουν την ανάλυση 1920×1080 και στην εκσυγχρονισμένη τους μορφή έχουν πολύ λιγότερο θόρυβο λόγω εξέλιξης αλλά και μικρής επιφάνειας (ζεσταίνονται λιγότερο).
Προς το παρόν λοιπόν, παραμένω επιφυλακτικός, εκτός αν μιλάμε για τελείως απλή χρήση δηλ. clip-άκια μερικών δευτ. Τότε τα …smartphones έχουν το λόγο.