Η αυλαία της πρώτης μετά Covid διοργάνωσης του Salon de la Photo στην Πόλη του Φωτός έπεσε πριν λίγο καιρό. Η Γαλλική φωτογραφική κλαδική έκθεση έχει πολλές ομοιότητες με τα καθ’ ημάς και γι’ αυτόν τον λόγο επιβάλλεται μία ψύχραιμη ανάλυση της πρόσφατης διοργάνωσης…
Είναι πολύ λογικό να αναρωτηθούμε πως μία μεγάλη χώρα όπως η Γαλλία δεν κατάφερε τόσα χρόνια να δημιουργήσει μία μεγάλη και αντάξια της φωτογραφικής της ιστορίας, έκθεση. Μία κλαδική φωτογραφική έκθεση που θα ανταγωνίζονταν επί ίσοις όροις την πάλαι ποτέ κραταιά Γερμανική Photokina. Είναι αλήθεια ότι οι Γάλλοι σε παλαιότερες και πιο πρόσφορες στο είδος εποχές, το προσπάθησαν αλλά χωρίς το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ουδέποτε όμως κατάφεραν η φωτογραφική τους έκθεσή να προσελκύσει συμμετοχές από το εξωτερικό και φυσικά ικανό αριθμό επισκεπτών από άλλες χώρες. Υπόψιν ότι το Παρίσι διαθέτει εξαιρετικά εκθεσιακά κέντρα και ήταν η πόλη που φιλοξένησε πολύ πριν από τις γερμανικές πόλεις, μεγάλες εκθέσεις – ιδιαίτερα στη διάρκεια του 19ου αιώνα. Διεθνείς εκθέσεις που πραγματικά έγραψαν ιστορία. Όμως ας έρθουμε στο σήμερα και στο imaging.
Το Salon de la Photo φέτος μετακόμισε από το τεράστιο εκθεσιακό κέντρο Port de Versailles σε μικρότερο αλλά πιο “καλλιτεχνικό” και πιο “μοντέρνο” για την περίσταση χώρο, στο Grande Halle de la Villette. Το γεγονός αυτό που έγινε θετικά δεκτό δεν βοήθησε στην αύξηση της επισκεψιμότητας της έκθεσης. Οι επισκέπτες ήταν φέτος 30.000 ενώ το 2019 ξεπέρασαν τις 40.000 σύμφωνα πάντοτε με τους διοργανωτές. Η μειωμένη προσέλευση αποδόθηκε αφενός κατά ένα ποσοστό στον κορωνοϊό και στην κατά μία μέρα μικρότερη διάρκεια της έκθεσης (διήρκησε τέσσερις αντί για πέντε μέρες) και αφετέρου στην εξαιρετική και ασυνήθιστη για το Παρίσι… καλοκαιρία! Η λιακάδα και ο γαλανός ουρανός όλες τις μέρες της έκθεσης σε συνδιασμό με τις υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες έκαναν πολλούς να στραφούν στις εκδρομές ανά τας εξοχάς, στα πάρκα της πόλης και στις παραλίες της Νορμανδίας για weekend…
Συμμετείχαν με καλαίσθητα περίπτερα στην έκθεση όλα τα γνωστά εργοστάσια φωτογραφικών εκτός των Ricoh-Pentax & Olympus. Όμως αυτό που έγινε ιδιαίτερα αισθητό και συζητήθηκε αρνητικά ήταν η μαζική αποχή μεταπωλητών και γνωστών dealers της Γαλλικής αγοράς: Σχεδόν τα μισά περίπτερα σε σχέση με το 2019 (-40%) απουσίαζαν. Αυτή η οφθαλμοφανής, κραυγαλέα και αισθητή απουσία αποδόθηκε στα μικρά περιθώρια κέρδους που λόγω του σκληρού ανταγωνισμού έχουν στις ούτως ή άλλως περιορισμένες λόγω της γενικότερης κατάστασης πωλήσεις τους και στο ότι τα ελάχιστα διαθέσιμα ποσά για προβολή επέλεξαν να τα διαθέσουν σε διαδικτυακές διαφημίσεις και όχι στην εκθεσιακή τους παρουσία.
Κατά τα άλλα το παράλληλο πρόγραμμα καλλιτεχνικών εκδηλώσεων, workshop και σεμιναρίων, διαλέξεων και συζητήσεων στρογγυλής τραπέζης ήταν πιο πλούσιο και ενδιαφέρον από όλες τις προηγούμενες διοργανώσεις αποσπώντας ευμενέστατα σχόλια.
Τι θα γίνει λοιπόν στο μέλλον στη Γαλλία; Οι διοργανωτές ανακοίνωσαν ήδη τις ημερομηνίες του Salon de la Photo 2023, από 5-8 Οκτωβρίου. Θυμίζουμε επ’ ευκαιρία ότι η Γαλλική φωτογραφική έκθεση πραγματοποιείται κάθε χρόνο, ότι οι Γάλλοι φωτογράφοι γάμου δεν επηρεάζονται από την Σαρακοστή όπως οι Έλληνες συνάδελφοί τους και ότι κανένας Σύλλογος, Φορέας ή Σωματείο δεν αναμιγνύεται στα οργανωτικά της διοργάνωσης με ότι αυτό συνεπάγεται…
Πότε θα γίνει λοιπόν η επόμενη δική μας κλαδική φωτογραφική έκθεση; Το θέμα είναι σε διαβούλευση. Συζητείται…