Οι εικόνες που δημιουργούνται από ΑΙ image generators δεν αλλάζουν μόνον την εμπορική ή αισθητική διάσταση της φωτογραφίας αλλά δευτερευόντως προκαλούν απρόβλεπτα θέματα δεοντολογίας στο φωτορεπορτάζ. Πριν μερικές μέρες αποκαλύφθηκε ότι η Adobe μέσω της υπηρεσίας Adobe Stock διακινούσε για εμπορική χρήση εικόνες της σύγκρουσης Ισραήλ – Χαμάς που είχαν προκύψει από AI, με απολύτως ρεαλιστική ποιότητα σε τέτοιο βαθμό ώστε να εκλαμβάνονται από τους ανύποπτους παρατηρητές ως πραγματικές μαρτυρίες των πολεμικών επιχειρήσεων στην ταραγμένη αυτή περιοχή της Μέσης Ανατολής. Aρκετές όταν δημοσιεύτηκαν προκάλεσαν αντιδράσεις όπως η εικόνα μιας μουσουλμάνας της Γάζας με το παιδί της ανάμεσα στα ερείπια ή το φλεγόμενα κτήρια κοντά στο τέμενος Al Aqsa στην Ιερουσαλήμ.
Όμως η μη σήμανση αυτών των εικόνων ως “συνθετικών” και προερχόμενων από Artificial Intelligence προκαλεί αντιδράσεις. Πολλοί αποδέκτες των υποτιθέμενων “ειδησεογραφικών” εικόνων τις θεωρούν ρεαλιστικές μαρτυρίες κάτι που πλήττει συνολικά την αντίληψη του κοινού περί φωτορεπορτάζ. Η ειρωνεία του πράγματος είναι ότι οι “συνθετικές” ρεπορταζιακές εικόνες έχουνδημιουργηθεί χάρη στην εκπαίδευση της Τεχνητής Νοημοσύνης και της τροφοδοσίας του αλγόριθμου με μεγάλο αριθμό πραγματικών λήψεων από αληθινούς φωτορεπόρτερ που διακύβευσαν τη ζωή τους στα πεδία των πολεμικών συγκρούσεων ή σε δύσκολες αποστολές. Όμως η τρέχουσα κατάσταση υπερβαίνει και τα σενάρια επιστημονικής φαντασίας αφού σύμφωνα με αναφορές από εξειδικευμένους φορείς όπως το https://www.stockperformer.com/ oι διακινούμενες μέσω Adobe Stock εικόνες ΑΙ υπερτερούν αριθμητικά των “συμβατικών” και μάλιστα ο τζίρος από τέτοιο υλικό υπερβαίνει κα΄τα 450% το αντίστοιχο του παραδοσιακού “πραγματικού” φωτογραφικού περιεχομένου.
Aπό την άλλη η Adobe μένει εκτεθειμένη εφόσον στη φωτοθήκη της, εμφανίζονται πολλές συνθετικές υποτιθέμενες ρεπορταζιακές εικόνες (περισσότερες από τις αυθεντικές) αν κάποιος πληκτρολογήσει τα keywords”Israeli Palestine conflict ” όπως διαπίστωσε σε δημοσίευμά της η έγκυρη εφημερίδα Washington Post.
To πρόβλημα διογκώνεται αν σκεφθεί κανείς ότι η Adobe πρωτοστάτησε στο Content Authenticity Initiative και οφείλει να αισθάνεται υποχρεωμένη να διαφυλάξει το κοινό από διάδοση fake news και να αποτρέψει οποιαδήποτε παραπλάνηση. Σε μια προσπάθεια να κατευνάασει τις αντιδράσεις σε ένα post την προηγούμενη εβδομάδα διατείνεται ότι θα απαγορεύσει τις εικόνες AI με τίτλους που παραπέμπουν σε ειδήσεις. Όμως αυτό δε σημαίνει ότι άτιτλες AI φωτογραφίες δεν εξακολουθούν να υφίστανται στο Αdobe Stock.Προφανώς προκύπτουν τεράστια προβλήματα δεοντολογίας ως προς τις εικόνες που προσομοιώνουν το ρεπορτάζ, αναφερόμενες μεν σε πραγματικά γεγονότα και τόπους, αλλά με απεικόνιση συνθετικών ατόμων οι οποίες και ανταγωνίζονται το πραγματικό φωτορεπορτάζ και κάνουν ομιχλώδη και σκοτεινά τα όρια της αυθεντικότητας των εικόνων και δυναμιτίζουν την ίδια τη ύπαρξη του φωτορεπορτάζ ως μαρτυρίας και σχολιασμού πραγματικών γεγονότων με πραγματικούς ανθρώπους και πραγματικούς υπηρέτες της είδησης. Το θέμα έχει τεράστιες προεκτάσεις και θα μας απασχολεί συνεχώς στο άμεσο μέλλον. Για παράδειγμα το World Press Photo μπροστά σε κύμα αγανάκτησης από φωτορεπόρτερ αναγκάστηκε να υποχωρήσει και να ακυρώσει απόφαση όπου θα γίνονταν αποδεκτές ΑΙ εικόνες σε μια κατηγορία του ομώνυμου διαγωνισμού,
Δείτε και εδώ.