Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ευφυΐα για να καταλάβει κανείς σε ποιους τομείς θα αναπτυχθεί η αγορά τα επόμενα χρόνια. Αρκεί να παρατηρήσει προσεκτικά πως δραστηριοποιούνται οι μεγάλες εταιρίες – κολοσσοί της ψηφιακής εποχής.
Το amazon.com είναι ευρύτατα γνωστό, μπορώ να πω, σε όλη την υφήλιο. Πουλάει από βιβλία και υπολογιστές μέχρι παιχνίδια και προϊόντα ομορφιάς και από έπιπλα μέχρι παιδικές πάνες και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς. Για την περίοδο των γιορτών προσέλαβε ούτε λίγο ούτε πολύ 70.000 εποχιακούς υπαλλήλους, πολλοί από τους οποίους θα συνεχίσουν και μετά. Κι αν θέλετε να μάθετε τις αμοιβές, είναι 11 δολ. την ώρα ή 8,4 ευρώ (νετ στο χέρι). Φυσικά οι εποχιακές προσλήψεις λόγω εορτών των Χριστουγέννων δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο για τις Η.Π.Α., μιας και το τελευταίο τρίμηνο του έτους η μεγάλη πλειοψηφία των εμπορικών καταστημάτων πραγματοποιεί το 35% του ετήσιου τζίρου. Η ιδιαιτερότητα του amazon.com έγκειται στο ότι οι φετινές (εποχιακές) προσλήψεις προσωπικού ήταν κατά 40% αυξημένες σε σχέση με το 2012. Για να γίνει κατανοητό καλύτερα το νούμερο αναφέρω μόνον ότι το τεράστιο αμερικάνικο δίκτυο (φυσικών) καταστημάτων Wal-Mart, ηγέτης στον τομέα του λιανεμπορίου, προσέλαβε περίπου 50.000 εποχιακούς υπαλλήλους στις Η.Π.Α. Και για να ξαναγυρίσουμε στο amazon.com στόχος για το 2013 ήταν η παράδοση των παραγγελιών -κρατηθείτε- μέσα σε λίγες ώρες! Ούτε την επομένη, ούτε σε 48 ώρες… Σε λίγες ώρες! Για την επίτευξη του στόχου έχει ήδη δημιουργήσει τεράστιους αποθηκευτικούς χώρους / κέντρα ταξινόμησης και διανομής κοντά σε μεγάλα αστικά κέντρα των Η.Π.Α. Όπως στο Σαν Φραντσίσκο (Καλιφόρνια) και στο Σαν Αντόνιο (Τέξας). Την ίδια τακτική ακολουθεί και το eBay. Η δραστηριότητα όμως αυτή δεν περιορίζεται εντός των Η.Π.Α. Έχει προ πολλού ξεπεράσει τα σύνορα. Ήδη στη Μεγάλη Βρετανία το amazon.co.uk προσέλαβε πρόσφατα 15.000 υπαλλήλους και στη Γαλλία εγκαινίασε εγκαταστάσεις πριν τις γιορτές 90.000 τ.μ. στην περιοχή Lauwin-Planque κοντά στο Douai, προσλαμβάνοντας 2.500 υπαλλήλους. Τί σημαίνει λοιπόν για το λιανεμπόριο όλη αυτή η δραστηριότητα; ‘Οτι όλο και μεγαλύτερος όγκος αγορών κάθε είδους θα πραγματοποιείται στο άμεσο μέλλον μέσω διαδικτύου. ‘Οτι οι επιχειρήσεις μεταφορών θα γνωρίσουν μεγάλη ανάπτυξη και τα κόστη αποστολής εμπορευμάτων θα μειωθούν μαζί με τους χρόνους παράδοσης. Και το ερώτημα που τίθεται άμεσα είναι το εξής: Πού θα έχει την ευκαιρία ο καταναλωτής να δει και να αγγίξει το προϊόν που σκοπεύει να αγοράσει; Πώς θα έχει αίσθηση του χώρου που αυτό θα καταλάβει; Πού και πώς θα το δοκιμάσει και θα μάθει τις λειτουργίες του; Τα μεγάλα eshop έχουν δείξει το δρόμο: Ρεαλιστική αναπαράσταση, βιντεάκια με επεξηγήσεις, πολλές-πολλές φωτογραφίες και δέλεαρ η δυνατότητα επιστροφής αν αυτό δεν αρέσει. Για τους άπιστους Θωμάδες υπάρχουν τα φυσικά καταστήματα. Για πόσο όμως θα αντέξουν και αυτά τον αδυσώπητο ανταγωνισμό του διαδικτύου; Άγνωστο…