Η πρόσκληση για το σημαντικό αυτό event ήρθε από την ΝΙΚΟΝ μέσω της εδώ αντιπροσωπείας ΔΑΜΚΑΛΙΔΗΣ ΑΕ με αφορμή το επίσημο λανσάρισμα στα πλαίσια της έκθεσης, της πολλά υποσχόμενης Νikon Ζ8 στην οποία αναφερθήκαμε λεπτομερώς εδώ λίγες ώρες αφότου την πιάσαμε στα χέρια μας. Σήμερα θα μιλήσουμε για την εξαιρετική διοργάνωση του Photo London που πραγματοποιήθηκε λίγες μόνον μέρες μετά την ενθρόνιση του Καρόλου σ’ ένα ανθοστόλιστο και χαρούμενο Λονδίνο…
Φωτογραφίες ανοίγματος: Εξωτερική άποψη του Somerset House που φιλοξένησε την έκθεση. Δεν έφθαναν τα δεκάδες δωμάτια του κτηρίου, στήθηκε επί πλέον και μεγάλη τέντα στον προαύλιο χώρο
Το Photo London είναι συνδυασμός καλλιτεχνικής και εμπορικής έκθεσης (Προσοχή: όχι φωτογραφικού εξοπλισμού) στην οποία συμμετέχουν γκαλερί από όλον τον κόσμο οι οποίες στο portfolio τους διαθέτουν φωτογραφικά έργα των φωτογράφων που πρακτορεύουν χωρίς φυσικά να αποκλείονται οι εκδοτικοί οίκοι με ειδίκευση στη φωτογραφία, οι διευρυμένες φωτογραφικές εκθέσεις όπως π.χ. η μεγάλη έκθεση προς τιμήν του πολύ γνωστού Άγγλου φωτορεπόρτερ του πρακτορείου Magnum Martin Parr, οι παράλληλες εκδηλώσεις όπως π.χ. το λανσάρισμα της νέας Nikon Ζ8 που πραγματοποιήθηκε όμως στο περίπτερο της NIKON GALLERY δηλ. σε έναν χώρο που κυριαρχούσαν φωτογραφίες γνωστών φωτογράφων και ambassador της Νikon. Υπόψιν ότι δεν είδαμε άλλο εργοστάσιο να συμμετέχει και αυτό γιατί η έκθεση απευθύνεται στους συλλέκτες έργων τέχνης, στους φιλότεχνους και γενικά στους εν δυνάμει αγοραστές φωτογραφικών έργων και όχι στους πιθανούς αγοραστές φωτογραφικού εξοπλισμού. Το τσουχτερό εισιτήριο εισόδου που ήταν 70 λίρες Αγγλίας (περ. 80 ευρώ) φανέρωνε ξεκάθαρα αυτή τη διάθεση της διοργάνωσης που ήθελε να αποτρέψει το ευρύ και άσχετο με το αντικείμενο κοινό.
Απ’ ό,τι μάθαμε το κόστος ενοικίασης ενός πολύ μικρού περιπτέρου της τάξεως των 12 τ.μ. ανερχόταν στην καθόλου ευκαταφρόνητη τιμή των 12.000 έως 15.000 ευρώ αναλόγως της θέσης. Όλα τα εκτιθέμενα έργα είχαν δίπλα τους ξεκάθαρη την τιμή πώλησης και όλα τα άλλα χαρακτηριστικά σχετικά με την τεχνική εκτύπωσης και τον χρόνο που αυτή έγινε -αν αυτή ήταν vintage με την υπογραφή του φωτογράφου- οπωσδήποτε αρίθμηση του προς πώληση αντιτύπου π.χ. 2/10 που σημαίνει ότι το εκτιθέμενο έργο ήταν το δεύτερο από τα 10 που πωλούνται από αυτό κλπ.
Αυτά για το γενικότερο πλαίσιο της έκθεσης. Το ερώτημα λοιπόν που αυθόρμητα προκύπτει είναι γιατί στη χώρα μας δεν έχουμε μια τέτοια έκθεση, αποκλειστικά για την αγορά της καλλιτεχνικής φωτογραφίας. Για να κάνω ακόμη πιο ακραία την ερώτηση θα προσθέσω ότι στην πολύ καλή ART ATHINA που πραγματοποιήθηκε πριν λίγο καιρό στο Ζάππειο με μεγάλη επιτυχία η φωτογραφία ήταν ανύπαρκτη. Μία μόνον γκαλερί εξέθεσε φωτογραφικά έργα (…). Γιατί λοιπόν υστερούμε σε αυτόν τον τομέα;
Οι λόγοι κατά την άποψή μου είναι πολλοί. Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει ο φορέας που θα διοργανώσει την πρώτη έκθεση αυτού του είδους στη χώρα μας να έχει το κύρος και την οικονομική άνεση να το κάνει. Παράλληλα οι συμμετέχοντες εκθέτες – γκαλερί και γιατί όχι μεμονωμένοι φωτογράφοι- θα πρέπει να έχουν την οικονομική δυνατότητα να καταβάλουν το υψηλό κόστος συμμετοχής, το οποίο δεν θα είναι ασφαλώς στα μεγέθη του Λονδίνου.
Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι βρίσκεται αυτή η κρίσιμη μάζα των εκθετών που θα πείσει τους διοργανωτές να προχωρήσουν στο εγχείρημα. Θα υπάρξει το αγοραστικό ενδιαφέρον; Θα βγάλουν οι εκθέτες τουλάχιστον τα έξοδά τους για να λάβουν εκ νέου μέρος την επόμενη φορά; Για να το πω απλά: υπάρχουν ενδιαφερόμενοι -συλλέκτες, φορείς, οργανισμοί κ.α.- διατεθειμένοι να επενδύσουν αγοράζοντας φωτογραφικά έργα Ελλήνων αλλά και αλλοδαπών φωτογράφων μέσα από μία αξιοπρεπή έκθεση, ”ακριβές αντίγραφο” αυτού του είδους π.χ. σε μία -υποθετική- AthensPhoto; Ας ανοίξει λοιπόν η συζήτηση. Αργότερα και μάλλον τελευταίος θα τοποθετηθώ.
Μέχρι τότε σας καλώ να δούμε κάποια στιγμιότυπα από την διοργάνωση της φετινής London Photo.
Αναμνηστική φωτογραφία με τον διασημότερο σύγχρονο Άγγλο φωτογράφο, τιμώμενο δημιουργό της φετινής διοργάνωσης, τον Marin Parr
Άποψη της έκθεσης του Martin Parr
Απόψεις περιπτέρων
Δεν έλειψαν από τις βιτρίνες σε κάποια περίπτερα και… κατεστραμμένες ΝΙΚΟΝ από εκρηκτικά και φωτιές όπως και πολύ ιδιαίτερες αυτοσχέδιες κατασκευές Pinhole
Αριστερά: Ήταν πολύ ενθαρρυντικό να βλέπει κανείς φωτογραφίες όχι με μία αλλά και δύο ‘’κόκκινες’’ σημάνσεις ότι τα έργα έχουν πωληθεί. Δεξιά: Στους διαδρόμους της έκθεσης…
Πανοραμική άποψη της ΝΙΚΟΝ Gallery όπου παρουσιάστηκε η νέα ΝΙΚΟΝ Ζ 8
Η ελληνική αντιπροσωπεία. Αριστερά ο γράφων (Περ. ΦΩΤΟγράφος), στο κέντρο ο κ. Γιάννης Δαμκαλίδης και δεξιά ο κ. Κ.Φλώρος (Περ. Photonet).
To Λονδίνο ανθοστολισμένο και σημαιοστολισμένο μιας και λίγες μέρες πριν γιόρτασε την ενθρόνιση του Καρόλου του 3ου
Άποψη από συσσίτιο για αστέγους σε κεντρικό δρόμο κοντά στο Covent Garden
Αριστερά: Λίγο παρακάτω το βραβευμένο με αστέρι MICHELIN restaurant ΒΑΝCONE. (…Όχι, δεν δειπνήσαμε σε αυτό). Δεξιά: Η νοσηρή μου περιέργεια με οδήγησε σε σχεδόν όλα τα ράφια των πλέον ακριβών προϊόντων στο duty free του Heathrow. Ιδού ένα εύρημα: φιάλη κρασιού Petrus, όχι πολύ παλιά αλλά του 2013: κόστος 3.999,99 λίρες Αγγλίας!!!
Η πασίγνωστη σήμανση στους δρόμους του Λονδίνου για τους συνηθισμένους επισκέπτες στην αντίθετη φορά κυκλοφορίας των αυτοκινήτων…
Μου έκανε εντύπωση το γεγονός ότι η reception του ξενοδοχείου διαμονής μας ήταν παντελώς… άδεια. Ούτε κλειδιά, ούτε θυρίδες, ούτε χαρτιά και σημειώματα. Όλα ψηφιακά, όλα στην οθόνη TV του δωματίου