Τα image generators είναι η λέξη – κλειδί που “φοριέται πολύ” τη φετεινή χρονιά με τις διάφορες εφαρμογές όπως DΑLL-E και MidJourney να βελτιώνονται συνεχώς. Εκεί που μιλούσαμε για πειραματικό στάδιο σε ελάχιστο χρονικό διάστημα τα image generators εξελίχθηκαν εντυπωσιακά και άρχισε η εμπορική εφαρμογή τους. Όπως αναφέρουμε αναλυτικά στο ειδικό αφιέρωμα – ΦΑΚΕΛΟΣ στο τρέχον τεύχος του ΦΩΤΟγράφου, το πρώτο είδος φωτογραφίας που δέχεται την ανταγωνιστική πίεση είναι η μόδα και η εμπορική φωτογραφία. Eίναι πλέον εύκολο να χρησιμοποιηθούν τεχνητές αλλά απόλυτα ρεαλιστικές εικόνες για διαφήμιση αφού δεν διαφέρουν σε αληθοφάνεια, πιστότητα και λεπτομέρεια από τις “πραγματικές”. To τωρινό παράδειγμα με την μεγάλη βιομηχανία ενδυμάτων Levi Strauss & Co είναι αντιπροσωπευτικό της μορφής των πραγμάτων που έρχονται. Σε συνεργασία με το ψηφιακό στούντιο lalanland.ai η εταιρία παρήγγειλε ψηφιακά μοντέλα μέσω image generator επικαλούμενη τη …διαφορετικότητα. Ότι δηλ. οι δυνητικοί πελάτες θα ήθελαν κάθε ρούχο να το φοράει μοντέλο από τις δικές τους εθνικότητες και φυλές και αυτό το concept εφάρμοσαν.
Σε μια μάλλον ασαφή ανακοίνωση το τμήμα Public Relations της Levi’s αναφέρει ότι «Πιστεύουμε ότι τα μοντέλα μας πρέπει να αντιστοιχούν στους πελάτες μας, και γι αυτό συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε τη διαφορετικότητα στις παραμέτρους του μεγέθους και του σωματότυπου, της ηλικίας και του χρώματος της επιδερμίδας.” Έτσι κατά τη συνεργασία με Lalaland.ai οι υποψήφιοι πελάτες θα αποκομίσουν τη δυνατότητα προβολής κάθε ρούχου σε διαφορετικές εκδόσεις και σε παραλλαγή χρώματος επιδερμίδας. “Ενώ η Artificial Intelligence δεν θα αντικαταστήσει πλήρως τα πραγματικά μοντέλα, εμείς μένουμε εντυπωσιασμένοι από τις δυνατότητες … αντιμετωπίζουμε τη μόδα και την τεχνολογία ως τέχνη και επιστήμη και είμαστε ενθουσιασμένοι με τη συνεργασία μας με τη Lalaland.ai, μια εταιρία υψηλής τεχνολογικής ειδίκευσης που μας βοηθά στην υλοποίηση μιας νέας εμπειριας στη διαφορετικότητα” δήλωσε η Dr. Amy Gershkoff Bolles, επικεφαλής του τμήματος Digital and Emerging Technology Strategy της Levi Strauss & Co .
Τώρα αυτά ακούγονται ωραία σαν πρόσχημα, αλλά τι εμπόδιζε τη Levi’s να προσλάβει μοντέλα όλων των εθνικοτήτων και φυλών για να προμοτάρει τα ρούχα της; Προφανώς μόνο το αυξημένο κόστος. Ενώ τώρα τα “ανύπαρκτα” μοντέλα κάθε φυλής και χρώματος επιδερμίδας είναι διαθέσιμα. Πολύ πιο φθηνά, ανταγωνιστικά, πολύμορφα, τέλεια, αψεγάδιαστα… χωρίς κόστος φωτογράφου, μακιγιέρ, στιλίστα, στούντιο, μεταφορικών, εξοπλισμού κλπ. Μερικές φορές οι ωραίες και εύηχες δικαιολογίες και επικλήσεις πολιτικής ορθότητας απλά είναι εκεί για να ντύνουν με σεμνό ένδυμα την απληστία και την κερδοφορία για τους λίγους.
Mέσα σε λίγο χρονικό διάστημα η ενέργεια της Levi’s προκάλεσε καταιγισμό σχολίων στο Τwitter αλλά και τα εξειδικευμένα fora όπως το Petapixel με επικριτικές γνώμες για τη δήθεν προσήλωση της εταιρίας στη διαφορετικότητα. Βασικό επιχείρημα όλων ήταν: αν η Levi’s πράγματι επιζητά diversity γιατί δεν αξιοποιεί πραγματικούς ανθρώπους από διαφορετικές εθνότητες και με διαφορετικά φυλετικά χαρακτηριστικά; Μήπως όλα αυτά γίνεται για εξοικονόμηση χρημάτων και επενδύονται ένα πρόσχημα πολιτικής ορθότητας; Και τελικά ποιος θα αγοράσει τα ρούχα της όποιας Levi’s αν οι εταιρίες επιλέγουν ΑΙ ψηφιακά μοντέλα και άρα σταδιακά όλο και περισσότεροι άνθρωποι αποξενώνονται από τις δουλειές τους και μένουν άνεργοι;