Τεράστια παρακολούθηση από τη μία και ποινικοποίηση για τη φωτογραφία δρόμου από την άλλη
Oι περισσότεροι, και ειδικά όσοι ασχολούνται με την φωτογραφία, είμαστε ενήμεροι για το περιβόητο Ευρωπαϊκό Κανονισμό GDPR (General Data Protection Regulation) 679/2016 περί προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Ενώ εισήχθη μάλλον με καλές προθέσεις για την προστασία της προσωπικότητας, μια παρενέργεια των διατάξεών του είναι ότι έγινε η ταφόπλακα της φωτογραφίας δρόμου. Παρά τις επικρίσεις και διαμαρτυρίες πολλών δημιουργών μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει κάποια διορθωτική κίνηση.
Για να φέρουμε ένα παράδειγμα, αν κάποιος φωτογραφίζει σε δημόσιο χώρο ένα συγκεκριμένο άτομο με τη συγκατάθεσή του, τίποτε δεν αποκλείει να κάνει ένα πέρασμα στο βάθος τελείως τυχαία άλλο άτομο και να δημιουργούνται προβλήματα ακόμη και αν η απεικόνιση είναι τελείως δευτερεύουσα. Και όταν το GDPR “διϋλίζει τον κώνωπα”, τι θα λέγατε αν μαθαίνατε ότι υπάρχουν κάποια “μάτια” που μας παρακολουθούν συνεχώς, ούτε καν κρατικά, ενώ το γενικό κοινό έχει πλήρη άγνοια για όσα συμβαίνουν.
Εντυπωσιακά λοιπόν ήταν τα αποτελέσματα πρόσφατης τεράστιας έρευνας του Mozilla Fountation (του μη κερδοσκοπικού ιδρύματος που μας προσφέρει μεταξύ άλλων τις εφαρμογές Firefox browser και Thunderbird email client). Oι ερευνητές εξέτασαν σε βάθος τις λειτουργίες ηλεκτρικών και μη οχημάτων τελευταίας γενιάς από εικοσιπέντε εργοστάσια αυτοκινήτων σε Ευρώπη και ΗΠΑ.
Τα πορίσματα ήταν σοκαριστικά. Αποκαλύφθηκε ότι τα ηλεκτρονικά συστήματα των μοντέρνων “συνδεδεμένων οχημάτων” συλλέγουν συνεχώς φωτογραφίες, video και ήχο από τα οχήματα -εν αγνοία των οδηγών και επιβατών- και τα χρησιμοποιούν με αδιαφανείς τρόπους, ενώ όλα παραβιάζουν κατάφωρα τον παραπάνω Ευρωπαϊκό Κανονισμό καθώς και αντίστοιχα νομοθετήματα στις ΗΠΑ.
Oι παραβιάσεις είναι πολύ χειρότερες από αυτές για τις οποίες έχουν κατηγορηθεί “οικιακοί ψηφιακοί βοηθοί” της Google και Alexa, κάποια fitness tracker ή “έξυπνα” ηχεία κλπ. Oι περισσότερες πληροφορίες πέραν κάθε φαντασίας συλλέγονται στα οχήματα της Nissan, τα οποία αποδείχθηκε ότι καταγράφουν με αισθητήρες ακόμη και γενετικά στοιχεία των επιβατών και σχηματίζουν προφίλ μέσα από την ομιλία τους, τις επιδράσεις τους (τηλεφωνήματα, τι σταθμό ραδιοφώνου ακούν, την οδηγική συμπεριφορά κλπ.) και μετρούν ακόμη και την …ευφυΐα του οδηγού. Το χειρότερο είναι ότι από τους 25 κατασκευαστές 19 παραδέχθηκαν ότι μεταπωλούν μαζικά τα big data ή τα μεταβιβάζουν σε κυβερνήσεις…
Στον απόηχο των συνταρακτικών αποκαλύψεων μαθαίνουμε ότι ο κυβερνήτης της California Gavin Newsom εισήγαγε κανονισμό που απαγορεύει στους κατασκευαστές να μεταπωλούν σε τρίτους τα big data από τα οχήματα. Η έρευνα δεν ασχολήθηκε με τα data που συλλέγουν τα μοντέρνα αυτοκίνητα από τις εξωτερικές κάμερες όπου προφανώς κάτι αντίστοιχο ισχύει.
Και εμείς σχολιάζουμε: με τέτοια τεράστιας κλίμακας παρακολούθηση, η φωτογραφία δρόμου τους μάρανε…
Π. Καλδής
Φωτογραφίες άρθρου: Λουκάς Βασιλικός lukasvasilikos.com, Εισηγητής του σεμιναρίου του ΦΩΤΟγράφου με θέμα τη «φωτογραφία δρόμου» που θα διεξαχθεί το Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2023 στα γραφεία του περιοδικού. Δείτε λεπτομέρειες εδώ