Το βήμα είναι ελεύθερο και ανοιχτό σε όλους! Δεν πρόκειται για συνέδριο με προέγκριση των εισηγήσεων από κάποια επιτροπή, το διευκρινίζουμε. Και αυτό γιατί πιστεύουμε ότι όλο και κάτι μπορεί κάποιος να αντλήσει από τις τοποθετήσεις ακόμη και τις πλεον “αναλυτικές”. Ιδού…
Δείτε τις πρώτες αναφορές στο θέμα: 1η, 2η, 3η, 4η, 5η, 6η, 7η, 8η, 9η, 10η & 11η
Αγαπητέ κ. Τζίμα,
Διάβασα με ιδιαίτερη χαρά την θεματική σας όσον αφορά το μέλλον του φωτογράφου στην Ελλάδα, ερασιτέχνη και επαγγελματία. Προσωπικά δεν κάνω διαχωρισμό αφού για εμένα η τέχνη του φωτογράφου είναι μία και μόνο. Έχω ακαδημαϊκή κατάρτιση και επαγγελματική ενασχόληση στην φωτογραφία εδώ και 25 χρονια. Είδα μέχρι σήμερα πολλούς που παραμένουν στον χώρο και είναι καλοί επαγγελματίες, κάποιοι από αυτούς να χρησιμοποιούν στις δουλειές τους οι οποίες είναι
πολλές και δεν προλαβαίνουν, ιδιώτες φωτογράφους “αλεξιπτωτιστές” αν και στον κλάδο της φωτογραφίες όλοι καλώς ή κακώς γνωριζόμαστε. Δεν έγινε κάτι μετά από πολές καταγγελίες για τα
συγκεκριμένα άτομα γιατί οι συγκεκριμένοι φωτογράφοι δεν έπρεπε να χάσουν τους μεγάλους χορηγούς, την ομιλία και παρουσίαση στην Photovision για λογαρισμό της εταιρείας που τους
υποστηρίζει και πρέπει να πουλήσει τα νέα μοντέλα της. Δεν έπρεπε να χάσουν στο νησί τους ή στην αλλοδαπή που δραστηριοποιούνται ως φωτογράφοι γάμου νέους πελάτες. Εκεί γιατί δεν
γίνεται διαχωρισμός; Επίσης δεν είδαμε μέχρι σήμερα τα σωματεία των φωτογράφων να ελέγχουν διεξοδικά όσες επιχειρήσεις υπάρχουν στον χώρο και πόσο και ποιο προσωπικό αυτές
απασχολούν. Βλέπουμε να υπάρχουν επιχειρήσεις στο όνομα της συζύγου και ο σύζυγος να είναι “αλεξιπτωτιστής” και πάει λέγοντας. Το ίδιο και στα φωτογραφεία που απασχολούν πάρα πόλους “αλεξιπτωτιστές” σε μυστήρια, κτήματα, στα ίδια τους τα καταστήματα.
Ακόμα και αν κάποιος τους έχει αυτασφαλίσει με την ώρα αδικούνται κάποιοι άνεργοι συνάδελφοι σας. Το ίδιο γίνεται με τα φωτογραφικά στούντιο που υπάρχουν στην Αθήνα. Ιδιαίτερα στα μεγάλα που το βοηθητικό προσωπικό κυρίως είνια φθηνά εργατικά χέρια.
Κανένας έλεγχος, ποτέ και πουθενά…
Επίσης βλέπουμε στο instagram να δηλώνει ο άλλος φωτογράφος. Αλλά δεν αποδεικνύεται από πουθενά. Όταν πας σε ένα ιατρείο υπάρχει ταμπέλα έξω που λέει ότι είνια νόμιμη η επιχείρηση και
τον αριθμό μητρώου της άδειας του ιατρού. Γιατί δεν εκδίδεται έναν πλήρη τόμο με όλους τους νόμιμους φωτογράφους της χώρας και να αναρτηθεί ηλεκτρονικά στην σελίδα σας και να
ενημερωθεί το Υπουργείο Οικονομικών;
Να μπορεί να διαπιστώσει ο πολίτης ποιός είναι ο φωτογράφος, ποια η ιστοσελίδα του, το ΑΦΜ του και ποιοι οι υπάλληλοι με φωτογραφίες τους και που τους απασχολεί. Θα γίνει αυτομάτως
κάθαρση. Αν πάλι θέλει να απασχολεί “αλεξιπτωτιστές” γιατί του κάνουν, γιατί είναι καλύτεροι ας είναι ασφαλισμένοι με την ώρα και ας επιβαρύνεται ο ίδιος το κόστος.
Καλύτερα έτσι παρά ανασφάλιστος.
Πάμε τώρα στο θέμα της εκπαίδευσης που καλείται να πάρει ένας υποψήφιος φωτογράφος πριν αρχίσει να φωτογραφίζει. Ο καλός φωτογράφος που είναι ταλέντο θα φανεί, θα ξεχωρίσει.
Είτε με νέο, είτε με παλιό εξοπλισμό. Όσο κι αν τον απαξιώσουν οι άλλοι φωτογράφοι στον χώρο αυτός θα ξεχωρίσει. Εγώ όταν αρχικά μαθήτευσα σε ένα βραβευμένο φωτογράφο με διεθνείς
διακρίσεις για 5 χρόνια στο εξωτερικό έμαθα με πολύ διάβασμα και πρακτική τα
πάντα που δεν μου έδωσαν αργότερα σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Μετά, αφού απέδειξα την θέληση και το ενδιαφέρον που είχα, με εμπιστεύτηκε σε πολλές και μεγάλες δουλειές. Και όλα ήρθαν μόνα τους. Δεν με διαχώρισε από τους άλλους φωτογράφους ούτε εγώ από πλευράς μου έκανα κάποιον διαχωρισμό ή είχα έπαρση για την εμπιστοσύνη που εισέπραξα. Στην Ελλάδα αυτό είναι μάλλον άγνωστο, χαρακτηριστικό της φυλής μας; Ποιος ξέρει. Συνάντησα κάποιους επαγγελματίες οι οποίοι είτε κληρονόμησαν μαγαζί και υπερσύγχρονο στούντιο και εξοπλισμό έτοιμα από τον
μπαμπά τους και μπήκαν στην αγορά εργασίας και παραμένουν μόνο και μόνο επειδή έχουν το όνομα και τα μέσα. Λιγοστοί, αλλά δυστυχώς για τον χώρο υπάρχουν ακόμα. Είδα μέχρι σήμερα επαγγελματίες στον χώρο που ουσιαστικά διέλυσαν τον χώρο είτε με κακό αποτέλεσμα ως δουλειά είτε ως συνεργάτες. Δεν χρειάζονται ονόματα αλλά η αγορά τους ξέρει και απορώ γιατί δεν τους απέβαλε ακόμα. Σε ακαδημαϊκό επίπεδο συνάντησα κάποιους καθηγητές που είτε συμπαθούσαν ο ένας τον άλλον κτλ. είτε αμφισβητούσαν τους παλαιότερους καταξιωμένους για την εποχή τους και το ακαδημαϊκό τους έργο. Ο μαθητής στην μέση, χάνοντας γνώσεις και ενδιαφέρον. Τι να το κάνω εγώ αν η καθηγήτρια είχε μεταπτυχιακό, διδακτορικό αλλά άνηκε στην μια ομάδα απέναντι σε όσους δεν συμπαθούσε; |Όσον αφορά στις ιδιωτικές σχολές έχουμε μεγάλο κόστος φοίτησης δυστυχώς και είναι για λίγους.
Αμοιβές των φωτογράφων. Εδώ μάλλον την ζημιά την προκαλέσατε μόνοι σας. Δεν φταίνε οι φόροι ούτε τα οικονομικά μέτρα γιατί πάντα θα υπάρχουν. Και τι εννοώ με αυτό. Δεν αποφασίσατε μια
ενιαία τιμολογιακή πολιτική και αλληλοβοήθεια καθώς και την υποχρεωτική εφαρμογή πριν την κάθε εργασία ιδιωτικού συμφωνητικού με τον πελάτη το οποίο θα έχει ψηφιστεί βάσει νόμου και θα πρέπει να κρατάτε στο αρχείο κάθε φωτογράφου και θα ελέγχεται από την εφορία βάσει
τιμολογίων στο τέλος της χρονιάς. Τόσα τιμολόγια και τόσα συμφωνητικά μεταξύ του πελάτη και του ιδιώτη. Επίσης ο ιδιώτης θα πρέπει να τα δηλώνει στην δήλωση που κάνει στην εφορία. Δεν θα
γίνει λοιπόν μια ακόμα μικρή κάθαρση από τους φοροδιαφεύγοντες “αλεξιπτωτιστές” και κακούς
επαγγελματίες; Δεν έχει καθιερωθεί η ελάχιστη χρονοχρέωση της κάθε εργασίας που εκτελεί ο φωτογράφος από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Φωτογράφων. (Σ.Σ.: Αυτό απαγορεύεται αθστηρά από την Ε.Ε. Λέγεται εναρμόνιση τιμών και τιμωρείται με βαρυά πρόστιμα). Επίσης, αφήσατε να μπουν στον χώρο σας και φωτογράφοι από διάφορα πρακτορεία τα οποία ασχολούνται με άλλο αντικείμενο. Δεν αντιλαμβάνομαι γιατί να επιτρέπεται να καλύψει πχ γάμο ο φωτογράφος που δουλεύει στο αθλητικό πρακτορείο ή στο πρακτορείο ειδήσεων εις βάρος ενός καθαρόαιμου φωτογράφου γάμου; Η μόδα ή διαφημιστική φωτογραφία. Αυτό μόνο και μόνο γιατί
ονομάζεται φωτογράφος;
Προσωπικά δεν θεωρώ ότι θα “φτιάξει” η κατάσταση για την οποία ήμαστε συνυπεύθυνοι όλοι. Ιδιώτες – επαγγελματίες, ερασιτέχνες, καλοί και καλοί ως προς τα αποτέλεσμα. Θα εξακολουθεί να υπάρχει ένα μείγμα το οποίο βολεύει όλους εκεί έξω. Ίσως λόγω ευρύτερης “παιδείας και κουλτούρας”; Ίσως λόγω οικονομικής κρίσης; Ποιος ξέρει. Εγώ προσωπικά δεν αποκλείω την
περίπτωση να συνεργαστώ με έναν καλό φωτογράφο που δεν υποτιμάει αυτούς που έχει τριγύρω του. Δεν θα αποφύγω να συνεργαστώ με ένα καλό ερασιτέχνη που σέβεται τον φωτογράφο που
συνεργάζεται, την φωτογραφία ως αποτέλεσμα και δεν έχει έπαρση. Έχουμε εξάλλου πολλά παραδείγματα πολλών κορυφαίων φωτογράφων – κυρίως κλασσικών – που διέπρεψαν και το έργο
τους το διδάσκουν στις σχολές σήμερα. Δεν ήταν επαγγελματίες αλλά έκαναν την τεράστια διαφορά. Και ώθησαν πολλούς επαγγελματίες να γίνουν καλύτεροι σε ήθος και αποτέλεσμα δουλειάς.
Παραμένω αθεράπευτα ερασιτέχνης φωτογράφος αν και εργάζομαι επαγγελματικά στον χώρο γιατί ακόμα μαθαίνω φωτογραφία. Συνεχίστε να ενδιαφέρεστε για τον κλάδο και την φωτογραφία ως τέχνη.
Ευχαριστώ για την φιλοξενία.
Ν.Τ.
Το σχόλιό μας
Αγαπητέ Ν,
Θίγεις πάρα πολλά με την μακροσκελέστατη επιστολή σου. Διακρίνω μία ισχυρή απαίτηση επιβολής “τάξης” και “ασφάλειας” στον κλάδο… Θυμίζω ότι κινούμαστε σε καθεστώς ελεύθερης αγοράς που ενίοτε εμφανίζεται ασύδοτη αλλά εξακολουθεί ευτυχώς ή δυστυχώς -διαλέγετε και παίρνετε- να είναι ελεύθερη. Τα υπόλοιπα ας τα κρίνουν οι Αναγνώστες μας.
T.T.