Πολύ πριν από τα αεροπλάνα, τα ελικόπτερα & τα drones
Είναι πολλοί αυτοί που ταυτίζουν την λήψη των πρώτων αεροφωτογραφιών με την εφεύρεση και πτήση των πρώτων αεροπλάνων. Υπάρχουν ακόμη και πολλοί άλλοι που ταυτίζουν τις πιο κοντινές λήψεις από ψηλά με την πτήση των σύγχρονων drones. Ιδού ποια είναι η ιστορική αλήθεια…
Ας μεταφερθούμε νοερά στα μέσα του 19ου αιώνα. Όχι στη χώρα μας, που ακόμη προσπαθούσε να ορθοποδήσει σαν κράτος μετά την αιματηρή Επανάσταση του 1821, αλλά στις τότε μεγαλουπόλεις της Ευρώπης και συγκεκριμένα στο Παρίσι. Νάμαστε λοιπόν στο 1839. Η εφεύρεση της φωτογραφίας είναι γεγονός. Η ανθρωπότητα, διαθέτει ένα καταπληκτικό εργαλείο με το οποίο εύκολα, φθηνά αλλά κυρίως ρεαλιστικά μπορεί να καταγράψει κάποιος εικόνες του περιβάλλοντος κόσμου. Κάθε μέρα που περνάει, κάθε φωτογράφος που ασχολείται με τα νέα εφεύρεση διευρύνει τα όρια του νέου μέσου. Προσθέτει και μία νέα εφαρμογή, ένα νέο app όπως λέμε σήμερα.
Έτσι μόλις λίγα χρόνια μετά την δημόσια παρουσίαση τις φωτογραφικής εφεύρεσης στο Παρίσι, ο Γάλλος φωτογράφος Nadar (1820-1910) έχει την φαεινή ιδέα να αξιοποιήσει τη νέα εφεύρεση φωτογραφίζοντας το Παρίσι από ψηλά. Μπορεί να μην είχαν εμφανιστεί ακόμη τα ελικόπτερα και τα αεροπλάνα, υπήρχαν όμως τα αερόστατα. Σε υβριδική μορφή και όχι πολύ ασφαλή αλλά υπήρχαν.
Έτσι ένα πρωϊνό έχοντας φορτώσει τον πρωτόλειο και βαρύ φωτογραφικό εξοπλισμό, αποφασίζει να πετάξει με το “Geant”, ένα τεράστιο αερόστατο που είχε ύψος 40 μέτρα και ήθελε 6000 κυβικά μέτρα αέριο για να ανυψωθεί. Μετά από πολλές και περιπετειώδεις προσπάθειες -κινδύνεψε σοβαρά να σκοτωθεί από μια απότομη πτώση- κατάφερε και έκανε τις πρώτες αεροφωτογραφίες της Πόλης του Φωτός. Πολλές από αυτές διασώθηκαν μέχρι σήμερα αποτελώντας αδιάψευστα τεκμήρια των εφαρμογών που βρήκε άμεσα η φωτογραφία στον τομέα της αεροφωτογράφισης.
Αυτή η πολύ τολμηρή για την εποχή πρωτοβουλία ενέπνευσε τον Ιούλιο Βέρν στη συγγραφή του βιβλίου “Πέντε εβδομάδες σε αερόστατο” το οποίο κυκλοφόρησε το 1862. Ακόμη ώθησε τον Νadar να ιδρύσει μία εταιρεία, την “Aeronaute”, για να ενθαρρύνει το κοινό να ασχοληθεί με τα οφέλη της αεροπλοΐας πολλά χρόνια πριν την εφεύρεση του αεροπλάνου. Όμως οι πειραματισμοί του δαιμόνιου φωτογράφου δεν περιορίστηκαν στην αεροφωτογραφία. Κατάφερε να φωτογραφίσει και τις δαιδαλώδεις κατακόμβες του Παρισιού σε μια εποχή που δεν υπήρχε τεχνητός φωτισμός, δεν υπήρχαν φλας, δεν υπήρχε ηλεκτρικό ρεύμα. Όμως αυτό το θέμα θα μας απασχολήσει σε επόμενο σημείωμά μας.