Στο ερώτημα για την πιο δημοφιλή και αγαπημένη μάρκα φωτογραφικών μηχανών, σχεδόν όλοι θα στοιχημάτιζαν σε ένα από τα τρία μεγάλα ονόματα: Canon, Nikon, Sony (με αλφαβητική σειρά να μην παρεξηγούμαστε)… Θα υπήρχαν και αρκετοί που θα μας εγκαλούσαν γιατί δεν συμπεριλάβαμε την Fujifilm που πηγαίνει τόσο καλά τα τελευταία χρόνια, στέλνοντας ηχηρό μήνυμα στους “μεγάλους”. Να δούμε όμως τι ισχύει στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Πριν λίγο καιρό λοιπόν, η εταιρία ερευνών αγοράς BCN σε πρόσφατη έρευνα είχε αποκαλύψει ότι οι τρεις μεγάλοι όντως κυριαρχούν στις πωλήσεις εντός Ιαπωνίας με τα εξής στοιχεία: Sony, Canon και Οlympus παίζουν δυνατό παιγνίδι στις mirrorless με μερίδια 27,4%, 23,8% και 23,4% ενώ στο γήπεδο των DSLR πιο ισχυροί παίκτες είναι η Canon με 57,4% και η Nikon με 39,3% αντιστοίχως.
Με βάση όλα τα παραπάνω θα ανέμενε κανείς λογικά αυτό να μεταφράζεται σε δημοφιλία ανάμεσα στους φωτογραφόφιλους. Όμως τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι… Ας διαβάσουμε μαζί το story. H πολιτιστική πλατφόρμα Netorabo έθεσε το απλό ερώτημα “Ποιος είναι ο αγαπημένος σας κατασκευαστής ψηφιακών φωτ. μηχανών;” σε ανοικτή ψηφοφορία που θα συνεχιστεί ως τις 27/5. Όμως τα μέχρι τώρα αποτελέσματα εκπλήσσουν. Με μεγάλη διαφορά το ιαπωνικό συναίσθημα επιβραβεύει την Pentax/Ricoh 24% και ακολουθούν Nikon 19,9%, Canon 13,7%, Sony 13,6% και Οlympus 10.2% ενώ έπονται οι λοιποί με μικρότερα ποσοστά.
Είναι πράγματι αξιοπερίεργο αλλά όχι ανεξήγητο για τον ιαπωνικό ψυχισμό και στάση ζωής, πως μια εταιρία με μερίδιο μόλις 3% της αγοράς διατηρεί την εκτίμηση, το σεβασμό και την αγάπη του κοινού, μέσα σε ένα κλίμα ρευστότητας για το μέλλον της φωτογραφίας αλλά και διακηρυγμένη την εμμονή να παραμείνει αταλάντευτη στην κατηγορία των DSLR και να μην προσχωρήσει στη καταιγιστική τάση επικράτησης των mirrorless που φαίνεται ότι σαρώνουν την αγορά. Οι λόγοι είναι πολλοί: η γνωστή προσκόλληση των ιαπώνων στην παράδοση και την ανεξάντλητη υποστήριξη που απολαμβάνει στην Ιαπωνία κάθε τι το παραδοσιακό και με ιστορική συνέχεια και συνέπεια.
To brand έχει ιστορία που ξεπερνάει τον ένα αιώνα (!) ως διάδοχος της Αsahi Κοgaku Kogyo Co (έτος ιδρύσεως 1919) που κατασκεύαζε φακούς και διορθωτικά γυαλιά οράσεως ενώ στην πορεία απέκτησε μεγάλη τεχνογνωσία στην επεξεργασία οπτικών κρυστάλλων.
Το 1952 μετά τον Β ΠΠ η εταιρία παρουσίασε την ΑsahiFlex 1, την πρώτη ρεφλέξ μηχανή που κατασκευάστηκε επί ιαπωνικού εδάφους ενώ ήταν και η πρώτη ρεφλέξ με καθρέπτη άμεσης επαναφοράς στον κόσμο. Το 1957 oι μηχανές που παράγονταν υιοθέτησαν το brandname Pentax αν και η μητρική εταιρία διατήρησε την επίσημη επωνυμία Asahi Optical Co ως το 2002 οπότε μετονομάστηκε επίσημα σε Pentax Corp.
Oι οικονομικές δυσκολίες συνετέλεσαν στην πώληση στο Hoya Group το 2007 και μετέπειτα στη Ricoh που απέκτησε το φωτογραφικό κομμάτι ενώ τμήμα των ιατρικών παρέμεινε στην Hoya. Στο ενεργητικό της Pentax ανήκουν μοντέλα φωτ. μηχανών ρεφλέξ που έγραψαν ιστορία (Κ1000, ΜΧ, ΜΕ, ΜΕ Super, LX, ME-F μια από τις πρώτες autofocus κλπ, ) όπως και η θρυλική μπαγιονέτ μοντούρα PK, PKA και οι τροποποιημένες μετέπειτα εκδοχές της. Αλλά και σήμερα η Pentax παρά το μικρό της πελατειακό αποτύπωμα έχει καταφέρει να βγάλει στην αγορά ψηφιακά διαμάντια όπως τη full frame DSLR Κ1/Κ1 ΙΙ και την πολύ καινούργια K3 III).
Στα μάτια του δυτικού ανθρώπου, εθισμένου από τα μέσα στην υπερπροβολή της νέας τεχνολογίας και την σχεδόν περιφρόνηση του παραδοσιακού, τα αποτελέσματα που αναφέραμε ίσως μοιάζουν ως αποκλειστικά ιαπωνική παραδοξότητα και ανεξήγητη λατρεία του deja vu. ΄Όμως ο βαθιά ριζωμένος σεβασμός των ιαπώνων σε παραδοσιακές αξίες όχι μόνον αιτιολογεί αλλά και καταξιώνει τη μοναχική πορεία της ιστορικής αυτής εταιρίας που μάχεται με αξιοπρέπεια για τη διαιώνιση στην ψηφιακή εποχή του αγαπημένου πενταπρισματικού τρόπου σκόπευσης και της κουλτούρας που κουβαλάει μαζί του, τόσες δεκαετίες.