…Και συνακόλουθα η εισροή ενός σοβαρού εσόδου στα φωτογραφεία σε περίοδο κρίσης;
Για πάρα πολλά χρόνια από αυτή τη στήλη έχουμε αναφερθεί στο θέμα της έκδοσης των νέων ταυτοτήτων και στα ευεργετικά αποτελέσματα που θα έχει όχι μόνον στην καθημερινότητα των πολιτών αλλά και στα πενιχρά οικονομικά εκατοντάδων φωτογραφείων σε όλη την επικράτεια που η οικονομική κρίση και η κρίση της πανδημίας έχουν οδηγήσει σε απόγνωση. Ιδού μία εξήγηση…
Στο θέμα της καθυστέρησης έκδοσης των ταυτοτήτων αναφέρεται με εκτενές άρθρο του και τίτλο «Επτακόσιες ογδόντα ημέρες» στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ 3/10 ο κ.Στέφανος Μάνος. Το παραθέτουμε αυτούσιο.
«Στις 23 Ιουνίου 2019, λίγο πριν από τις εκλογές που ανέδειξαν την κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη, έγραψα ένα σύντομο άρθρο στην «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», με την ελπίδα ότι οι απόψεις μου θα αποδειχθούν χρήσιμες στη νέα κυβέρνηση. Από τότε έχουν περάσει 780 ημέρες. Δεν είναι λίγος χρόνος, αν ξέρεις τι θέλεις. Το άρθρο μου είχε τίτλο «Το πρώτο βήμα: νέα ταυτότητα του πολίτη». Υποστήριζα ότι το πρώτο απαραίτητο βήμα για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και τον εκσυγχρονισμό, για την απλοποίηση και διευκόλυνση της σχέσης του πολίτη με το τεράστιο κράτος, είναι η έκδοση ενός νέου τύπου ταυτότητας. Δεν έλεγα κάτι καινούργιο ούτε καινοτόμο. Πολλές άλλες χώρες στην Ευρώπη έχουν τέτοιες ταυτότητες. Το είχε αναγνωρίσει ο Γ. Παπανδρέου, αλλά κόλλησε στην… αναγνώριση, δεν προχώρησε. Αλλά και οι επόμενες κυβερνήσεις αποδείχθηκαν εξίσου αναποτελεσματικές. Ο Ανδρέας Δρυμιώτης έχει γράψει πολλές φορές, επίμονα, για το θέμα στην «Κ».
Στο άρθρο μου, που θυμίζω δημοσιεύθηκε πριν από τις εκλογές και πριν γίνουν γνωστά τα ονόματα των υπουργών, υποστήριξα ότι η Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.) είναι τελείως ακατάλληλη να διεκπεραιώσει γρήγορα και με ασφάλεια το έργο αντικατάστασης των ταυτοτήτων. Ελπίζω, έγραψα, η νέα κυβέρνηση να μη διστάσει να την απαλλάξει από αυτό το καθήκον. Στη νέα κυβέρνηση, το καινούργιο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανέλαβε τον σχεδιασμό της νέας ταυτότητας. Ο διαγωνισμός που είχε προκηρυχθεί από την ΕΛ.ΑΣ. επί ΣΥΡΙΖΑ ακυρώθηκε από τον κ. Χρυσοχοΐδη δέκα ημέρες μετά τις εκλογές. Ευτυχώς, επειδή ήταν κακοσχεδιασμένος. Αλλά, παρά τη μεγάλη σημασία του έργου, καθυστέρησε για πέντε μήνες η εκ νέου προκήρυξη του διαγωνισμού με άλλες προδιαγραφές, αλλά πάλι από την ΕΛ.ΑΣ. Είναι νομίζω ενδιαφέρον να γνωρίζει ο αναγνώστης ότι ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, προϊστάμενος της ΕΛ.ΑΣ., για να την προστατεύσει από αδιάκριτα μάτια, χαρακτήρισε τον διαγωνισμό για την εκτύπωση των νέων ταυτοτήτων «απόρρητο». Αντί διαφάνειας, συσκότιση. Στις 19 Ιανουαρίου 2020 ο κ. Πιερρακάκης, αισιόδοξος, δήλωσε στον Παύλο Παπαδόπουλο στην «Κ» ότι το «κλειδί» της μετάβασης στο ψηφιακό κράτος είναι η νέα ψηφιακή ταυτότητα με τον μοναδικό αριθμό για κάθε πολίτη, ο οποίος θα είναι ο σημερινός ΑΦΜ. «Και πότε θα αποκτήσουμε τη νέα ταυτότητα;» ερωτά ο κ. Παπαδόπουλος. «Η πρόβλεψη είναι οι νέες ταυτότητες να ξεκινήσουν να δίδονται στους πολίτες ουσιαστικά από τις αρχές του 2022», απαντά ο κ. Πιερρακάκης. Η ψηφιακή ταυτότητα είναι το «κλειδί», ή το «θεμέλιο», ή όπως αλλιώς θέλετε να το ονομάσετε, για την ολοκληρωτική ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του κράτους και για την απελευθέρωσή μας από την αφόρητη κρατική γραφειοκρατία. Επρεπε να έχει απόλυτη εθνική προτεραιότητα. Αντ’ αυτής επικράτησαν πολιτικάντικα κριτήρια και προτεραιότητες. Προειδοποίησα ότι η ΕΛ.ΑΣ. είναι τελείως ακατάλληλη να διαχειριστεί το έργο. Η προειδοποίησή μου αγνοήθηκε για να μη στεναχωρηθεί ο κ. Χρυσοχοΐδης και η Αστυνομία, με ευθύνη του πρωθυπουργού. Το έργο καθυστέρησε και τώρα πληροφορούμαι ότι λόγω κακών χειρισμών της ΕΛ.ΑΣ. όλοι οι διαγωνιζόμενοι έχουν καταθέσει προσφυγές.
Η πρόβλεψη Πιερρακάκη για τις αρχές του 2022 θα πρέπει μάλλον να μετατεθεί για το τέλος του 2022 ή το 2023. Από τους χειρισμούς της ΕΛ.ΑΣ. ζημιώθηκε η Ελλάδα. Τι πρέπει να γίνει; Να αφαιρεθεί αμέσως και ολοσχερώς η αρμοδιότητα της εκτύπωσης ταυτοτήτων, διαβατηρίων κ.λπ. από την ΕΛ.ΑΣ. και να δοθεί στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Το υπουργείο αυτό θα πρέπει να σταθμίσει αν είναι προτιμότερο να συνεχίσει τον διαγωνισμό ή να προκηρύξει νέο, απαλλαγμένο από τα περιττά βάρη της ΕΛ.ΑΣ.
* O κ. Στέφανος Μάνος είναι πρώην υπουργός