…θα επηρεαστεί και η παγκόσμια αγορά εκτός των ΗΠΑ;
Η διεθνής αστάθεια στα χρηματιστήρια, στα ομόλογα και το γενικό οικονομικό περιβάλλον που εκπορεύεται από τον καθημερινό βομβαρδισμό με εξαγγελίες Trump για επιβολές δασμών σε εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ αλλά και η ρευστότητα της πολιτικής “είπα-ξείπα” του αμερικανού προέδρου, σίγουρα έχουν επιδράσει και στην αγορά του imaging. Για τα φωτογραφικά προς το παρόν συζητείται γενικό δασμολόγιο 10% στις εισαγωγές χωρίς να είναι σαφές τι θα γίνει με όσα τεμάχια προέρχονται από Κίνα όπου εντοπίζεται μεγάλο μέρος της παραγωγής, ένα άλλο από Ιαπωνία και το υπόλοιπο από χώρες ΝΑ Ασίας δηλ. Βιετνάμ, Φιλιππίνες, Ινδονησία κλπ.
Mία μία οι εταιρίες αρχίζουν να συζητούν αυξήσεις τιμών. Η περίπτωση της Canon είναι χαρακτηριστική: ήδη τα τμήματα marketing αναθεωρούν τις προβλέψεις α τριμήνου 2025 κατά -2,5% απλά και μόνον αλλαγής συναλλαγματικών ισοτιμιών χωρίς να έχουν ληφθεί υπόψη οι επιρροές των δασμών και σε ποιο ύψος θα ανέλθουν. Αν επικρατήσει το σενάριο με δασμούς 10% η Canon θα περιοριστεί σε αύξηση τεμαχίων για μηχανές συστήματα κατά 6% ενώ ο αρχικός σχεδιασμός ήταν για αρκετά παραπάνω. Να σημειωθεί ότι η Canon επηρεάζεται λιγότερο καθώς το πλείστον της παραγωγής είναι στο εσωτερικό της Ιαπωνίας οπότε θα αντέξει εύκολα το 10%. Άγνωστο είναι πως θα ανταπεξέλθουν άλλες εταιρίες όπου τώρα κινδυνεύουν με …εξωπραγματικούς δασμούς ως 145% λόγω παραγωγής στην Κίνα, μια επιβάρυνση που στην πράξη σημαίνει απαγόρευση εμπορίου. Όπως δήλωσε εκπρόσωπος της Canon, “Ήδη, ενός ή δύο μηνών αποθέματα βρίσκονται στις ΗΠΑ, πράγμα που σημαίνει ότι δεν αναμένεται άμεση αύξηση των τιμών, εφόσον οι δασμοί επιβάλλονται κατά την εισαγωγή. Εκτιμούμε ότι ο αντίκτυπος των δασμών θα επέλθει κυρίως από το δεύτερο εξάμηνο του έτους.” . Η Canon αναφέρει επίσης ότι παρακολουθεί τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις για να καθορίσει πώς αυτές ενδέχεται να επηρεάσουν την αλυσίδα εφοδιασμού και ότι θα προσαρμόσει την παραγωγή εάν είναι απαραίτητο, αλλά ότι “….δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση προς το παρόν σχετικά με την αναδιάρθρωση της αλυσίδας εφοδιασμού λόγω του αντίκτυπου των δασμών”.
Εν τω μεταξύ η γερμανική Leica ανακοίνωσε ότι προτίθεται να αυξήσει τις τιμές της στις ΗΠΑ λόγω των γενικών δασμών ακόμη και αν δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο. Όμως το πιο ενδιαφέρον είναι ότι θα αυξηθουν οι τιμές και στον …Καναδά κατά 7% παρότι ο Καναδάς θεωρητικά τουλάχιστον δεν επηρεάζεται, με το αιτιολογικό ότι πρόκειται για μια de facto ενιαία αγορά και είναι δύσκολο για την εταιρία να τιμολογεί διαφορετικά!
Παραπέρα ο αντίχτυπος των δασμών έχει προκαλέσει γενικότερη αναστάτωση. Η Blackmagic ανέστειλε την πρόταση να εγκαθιδρύσει εργοστάσιο στις ΗΠΑ μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο, ενώ η Fujifilm επίσης ματαίωσε τις αποστολές νέων φορτίων προς ΗΠΑ. Ενώ αρχικά όλοι πίστευαν ότι οι απειλές Trump ή δεν θα υλοποιούνταν ή θα είχαν επίδραση μόνο στην αμερικανική αγορά, τώρα πολλοί εκφράζουν το φόβο γενικότερης αναστάτωσης που θα επιδράσει στο σύνολο της αγοράς imaging είτε με ελλείψεις (αφού ορισμένοι κατασκευαστές θα είναι πολύ επιφυλακτικοί στα επόμενο βήματα και δεν θα προχωρήσουν σε επενδύσεις) είτε με διεθνείς αυξήσεις τιμών για να εξισορροπηθεί η αγορά (σε ανώτερα επίπεδα τιμών). Όλο αυτό το σενάριο προφανώς θα είναι δυσμενές για την ανάπτυξη της βιομηχανίας του imaging αλλά και τις αγοραστικές δυνατότητες των μελλοντικών καταναλωτών που ήδη έχουν πληγεί από αυξήσεις μετά την πανδημία.































