• Shop
    • Αρχείο τευχών ΦΩΤΟγράφου
    • Μονοθεματικά τεύχη ΦΩΤΟγράφου
    • Βιβλία για τη φωτογραφία
    • Επετειακές – συλλεκτικές εκτυπώσεις
    • Συνδρομή στο ΦΩΤΟγράφο
  • Φωτογραφικά Νέα / Blogs
    • Φωτογραφικά νέα τεχνολογίας
    • Καλλιτεχνικά φωτογραφικά νέα
    • Photo Business News
    • Άλλα Νέα της φωτογραφικής αγοράς
    • Blogs Συντακτών
    • Φωτογραφικά Portfolios & Συνεντεύξεις
    • Διαγωνισμοί φωτογραφίας
    • Σεμινάρια για την φωτογραφία
    • Ιστορία της φωτογραφίας
    • Συλλεκτικά φωτογραφικά
  • Φωτογραφικός Εξοπλισμός & Δοκιμές
    • D-SLR φωτογραφικές μηχανές
    • Mirrorless φωτογραφικές μηχανές
    • Compact φωτογραφικές μηχανές
    • Action Cameras
    • Μedium format
    • Ιnstant μηχανές
    • Φακοί φωτογραφικών μηχανών
    • Flash / Φωτισμός
    • Printing
    • Αξεσουάρ για τη φωτογραφία
    • Hardware
    • Software
    • Mobile
    • Video
    • Τσάντες
  • Know How
    • Συμβουλές φωτογράφισης
    • Τεχνικές φωτογράφισης
    • Φωτοσχολείο
    • Επεξεργασία εικόνας
    • Ασπρόμαυρη Φωτογραφία
    • Φωτό Mobile
    • Οδηγοί Αγοράς
    • Γλωσσάρι φωτογραφικών όρων
  • Myphoto.gr
    • 3ος Φωτογραφικός διαγωνισμός ΝΑΤURA 2000 “Click στη φύση!”
    • Gallery Αναγνωστών “Χαμόγελο
    • Gallery Αναγνωστών Μονοθεματικού
    • Διαγωνισμοί φωτογραφίας
    • Συμφωνητικά
    • Μικρές Αγγελίες
  • Διευθύνσεις
    • Επιχειρήσεις Imaging
    • Εμπόριο φωτογραφικών ειδών
    • Εργαστήρια
    • Επισκευές εξοπλισμού
    • Ενοικιάσεις εξοπλισμού
    • Πρακτορεία μοντέλων
    • Σωματεία & Λέσχες
    • Σχολές φωτογραφίας & Σεμινάρια
    • Post Production
    • Σημεία διανομής περιοδικού ΦΩΤΟγράφος
  • Η εταιρία μας
    • Ιστορικό
    • Περιοδικά
    • Εμπορικές εκθέσεις
    • Ιστοσελίδες
    • Επικοινωνία
  • Shop
    • Αρχείο τευχών ΦΩΤΟγράφου
    • Μονοθεματικά τεύχη ΦΩΤΟγράφου
    • Βιβλία για τη φωτογραφία
    • Επετειακές – συλλεκτικές εκτυπώσεις
    • Συνδρομή στο ΦΩΤΟγράφο
  • Φωτογραφικά Νέα / Blogs
    • Φωτογραφικά νέα τεχνολογίας
    • Καλλιτεχνικά φωτογραφικά νέα
    • Photo Business News
    • Άλλα Νέα της φωτογραφικής αγοράς
    • Blogs Συντακτών
    • Φωτογραφικά Portfolios & Συνεντεύξεις
    • Διαγωνισμοί φωτογραφίας
    • Σεμινάρια για την φωτογραφία
    • Ιστορία της φωτογραφίας
    • Συλλεκτικά φωτογραφικά
  • Φωτογραφικός Εξοπλισμός & Δοκιμές
    • D-SLR φωτογραφικές μηχανές
    • Mirrorless φωτογραφικές μηχανές
    • Compact φωτογραφικές μηχανές
    • Action Cameras
    • Μedium format
    • Ιnstant μηχανές
    • Φακοί φωτογραφικών μηχανών
    • Flash / Φωτισμός
    • Printing
    • Αξεσουάρ για τη φωτογραφία
    • Hardware
    • Software
    • Mobile
    • Video
    • Τσάντες
  • Know How
    • Συμβουλές φωτογράφισης
    • Τεχνικές φωτογράφισης
    • Φωτοσχολείο
    • Επεξεργασία εικόνας
    • Ασπρόμαυρη Φωτογραφία
    • Φωτό Mobile
    • Οδηγοί Αγοράς
    • Γλωσσάρι φωτογραφικών όρων
  • Myphoto.gr
    • 3ος Φωτογραφικός διαγωνισμός ΝΑΤURA 2000 “Click στη φύση!”
    • Gallery Αναγνωστών “Χαμόγελο
    • Gallery Αναγνωστών Μονοθεματικού
    • Διαγωνισμοί φωτογραφίας
    • Συμφωνητικά
    • Μικρές Αγγελίες
  • Διευθύνσεις
    • Επιχειρήσεις Imaging
    • Εμπόριο φωτογραφικών ειδών
    • Εργαστήρια
    • Επισκευές εξοπλισμού
    • Ενοικιάσεις εξοπλισμού
    • Πρακτορεία μοντέλων
    • Σωματεία & Λέσχες
    • Σχολές φωτογραφίας & Σεμινάρια
    • Post Production
    • Σημεία διανομής περιοδικού ΦΩΤΟγράφος
  • Η εταιρία μας
    • Ιστορικό
    • Περιοδικά
    • Εμπορικές εκθέσεις
    • Ιστοσελίδες
    • Επικοινωνία
Toggle panel Κοινωνικά Δίκτυα
Blogs
Browse:
  • Home
  • Blogs
  • Οι μεγάλοι της φωτογραφίας | Brassaϊ 1899-1984
03Ιαν2020

Οι μεγάλοι της φωτογραφίας | Brassaϊ 1899-1984

by Jean Christophe Bechet in Blogs, Jean Christophe Βéchet, Ιστορία

Brassaϊ 1899-1984
1899: Γέννηση στην πόλη Brasso της Τρανσυλβανίας (σήμερα Ρουμανίας)
1921-22: Σπουδές στο Βερολίνο, συναντάει τον Moholy-Nagy & τον Kandinsky
1924: Εγκαθίσταται στο Παρίσι. Συναντάει τον Atget
1932: Υιοθετεί το ψευδώνυμο “Brassaϊ”. Κυκλοφορεί το βιβλίο του “Paris de nuit”
1937: Συναντάει τον Brodovitch και αρχίζει συνεργασία με το Harper’s Bazaar
1949: Παίρνει την Γαλλική υπηκοότητα
1957: Χρυσό μετάλλιο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Αρχίζει να φωτογραφίζει έγχρωμα. Συναντάει τον Walker Evans & τον Robert Frank
1962: Εκθέτει τα “ Γραφίτι” του
1968: Αναδρομική στο MoMa της Νέας Υόρκης
1984: Πεθαίνει στην κωμόπολη Beaulieu-sur-Mer (Γαλλία-Alpes Maritimes)


Το Παρίσι, ένα βράδυ με ομίχλη, στην Place Daumesnil, στο 12ο διαμέρισμα, 1999.
Είναι αδύνατο να φωτογραφήσεις το Παρίσι τη νύχτα χωρίς η σκέψη σου να πάει στις εικόνες του Brassaϊ, έστω κι αν έχεις επιλέξει να φωτογραφήσεις έγχρωμα. Ένας λόγος παραπάνω όταν βρίσκεσαι κάτω από μία κολόνα Morris μία νύχτα με ομίχλη. Αυτή η φωτογραφία αποτελεί φόρο τιμής στον Brassaϊ και την έβγαλα τη στιγμή συμπλήρωσης 100 χρόνων από τη γέννησή του.


Γεννημένος στον ακροτελεύτιο χρόνο του 19ου αιώνα, στην πόλη Μπρασόβ της Τρανσυλβανίας (που σήμερα ανήκει στη Ρουμανία) από την οποία έλκει την προέλευση και το διάσημο ψευδώνυμό του, ο Brassaϊ θα πραγματοποιήσει τις πρώτες του λήψεις στη διάρκεια των πρώτων του νυκτερινών περιπλανήσεων στο Παρίσι. Η Γαλλική πρωτεύουσα θα γίνει σύντομα η αγαπημένη του πόλη στην οποία θα μείνει πιστός: θα κατοικήσει εκεί αδιάλειπτα από το 1924. Το 1932, η κυκλοφορία του βιβλίου του “Paris de nuit – Το Παρίσι τη νύχτα” θα αποτελέσει σημαντικό γεγονός. Αξιοποιώντας θαυμάσια τα νεόφερτα ηλεκτρικά φώτα και γνωρίζοντας να τα συνδυάζει τέλεια με τις χαμηλές ευαισθησίες των φιλμ της εποχής, ο Brassaϊ πετυχαίνει να απαθανατίσει το πνεύμα μιας ολόκληρης εποχής ενδιαφερόμενος για τους περιθωριακούς, τις λεπτομέρειες της πόλης (γκράφιτι, ερειπωμένα κτίρια…) χωρίς να αποφεύγει δογματικά τη σκηνοθεσία αν κρίνει ότι αυτή του είναι απαραίτητη. Η φυσικότητα των εικόνων του απορρέει κυρίως από την τρυφερότητα του βλέμματός του, αυτή την καλοσυνάτη κατανόηση που επικοινωνεί σε όσους φωτογραφίζει. Επιθυμώντας, έλεγε, να “κάνει κάτι απλό και συναρπαστικό με το τετριμμένο και το κοινότυπο”, υπήρξε επίσης φίλος με όλους τους διανοούμενους και τους καλλιτέχνες του Montparnasse (Σ.Σ.: Συνοικία του Παρισιού) του Μεσοπολέμου. Δούλεψε με πολλούς συγγραφείς, ζωγράφους και γλύπτες. Αντάλλαξε ιδέες με αναρίθμητους φωτογράφους τόσο στη Γαλλία όσο και στις ΗΠΑ, από τον Atget μέχρι τον Robert Frank κι από τον Kertész μέχρι τον Walker Evans. Σε όλη του τη ζωή ο Brassaϊ υπήρξε ένας καλλιτέχνης απρόβλεπτος, που ήξερε να αιφνιδιάζει. Οι κινήσεις του συνδύαζαν πλειάδα δημιουργικών πρακτικών από διαφορετικούς κόσμους. Το έργο του σήμερα αποτελεί μία εξαιρετική μαρτυρία για τη ζωή στο Παρίσι του 20ου αιώνα, αλλά επίσης ένα σύνολο φωτογραφικών έργων τέχνης που καταδεικνύουν τη δύναμη ενός μέσου όπου συγκατοικούν αρμονικά η πραγματικότητα με την ποίηση…
Εν κατακλείδι, είναι ο ιστορικός και φωτογράφος Jean-Claude Gautrand που τον έχει καλύτερα από όλους ορίσει μιλώντας για έναν “οραματιστή του οποίου το έργο, οριστικά διαχρονικό, βουτάει με περισσή αλήθεια πριν απ’ όλα στην πραγματικότητα για να συναντήσει το φανταστικό”.

Η ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Με την φωτογραφική του μηχανή ο Brassaϊ έπαιζε στα δάχτυλα σαν πραγματικός ταχυδακτυλουργός της ποίησης αλλά και του ντοκουμέντου, τη νύχτα όπως και την ημέρα, το φως, τους όγκους, τις φόρμες. Υπέδειξε τον δρόμο σε όλους τους ποιητές της νύχτας, σε όλους αυτούς που επιθυμούν να βγάλουν φωτογραφίες με τα φώτα της πόλης. Και δεν είναι τυχαίο που στην εισαγωγή του πρώτου μου βιβλίου “Electric Cites” αναφέρω αυτή τη φράση του Brassaϊ…: “Είναι φτιαγμένο από την πραγματικότητα κι από τα πιο καθημερινά πράγματα με τη γοητεία του παρελθόντος. Όλοι εμείς που θέλουμε να είμαστε τόσο ματαιόδοξα “μοντέρνοι”, θα καταντήσουμε μια μέρα παλιά φεγγάρια, και το νέο περιβάλλον στο οποίο θα ζούμε θα μοιάζει σαν ένα διακοσμημένο όνειρο… Φωτογράφοι του 1933, δουλεύετε για το έτος 2000, τότε θα σας πούμε ότι είχατε πολύ ταλέντο”.
“Το Παρίσι τη νύχτα” υπήρξε για μένα το βιβλίο που βρίσκονταν πάντα στο κομοδίνο μου. Οι συνεχείς ανατυπώσεις του μου επέτρεψαν να το αγοράσω σε πολύ χαμηλή τιμή όταν ήμουν φοιτητής. Οι φωτογραφίες του Brassaϊ με υποκίνησαν να φωτογραφίσω κάτω από τις κολόνες που φώτιζαν τη νύχτα τους δρόμους και δεν ξέχασα ποτέ τη θεωρία του, της “πυγολαμπίδας” (Περίεργος ορισμός!) με τον οποίο εξηγεί ότι πρέπει να καταφέρνεις να κρύβεις την φωτιστική πηγή πίσω από ένα πρώτο αδιαφανές πλάνο: φυλλωσιές, κλαδιά δέντρων, σκίαστρα καταστημάτων… πάμπολλα στοιχεία που βάλθηκα να αναζητήσω στον αστικό ιστό.
Ο Brassaϊ μου έμαθε επίσης να έχω άνεση στην τεχνική προσέγγιση: χάρη σ’ αυτόν ένιωθα να είμαι πολύ πιο κοντά στους ποιητές παρά στους επιστήμονες, στους μποέμ πειραματιστές παρά στους θεωρητικούς της οπτικής ή της χημείας. Στο εργαστήριο θαύμασα τα σκοτεινά του τοπία με τα πίσω πλάνα βουτηγμένα στο απόλυτο σκοτάδι. Οι νυχτερινές του φωτογραφίες μου έμαθαν ότι η αναγνωσιμότητα μιας ασπρόμαυρης φωτογραφίας εξαρτάται από το κοντράστ του περιβάλλοντος και από τις διαφορές της φωτεινότητας των επί μέρους πλάνων.
Το έργο του Brassaϊ παραμένει σήμερα θεμελιώδες. Μας ωθεί να θέσουμε υπό αμφισβήτηση τις βεβαιότητές μας και τις “κατηγορίες” που έχουμε στο μυαλό μας. Δεν ήταν ούτε ρεπόρτερ, ούτε επαγγελματίας φωτογράφος, ούτε ερασιτέχνης αλλά μόνον ένας ελεύθερος “καλλιτέχνης” που “τρεφόταν” από τη λογοτεχνία, την μουσική, την γλυπτική και την ζωγραφική για να δώσει μεγαλύτερο βάθος στις φωτογραφίες του.


«Paris De Nuit»
Εάν η πρωτότυπη έκδοση του 1932 του βιβλίου “Το Παρίσι τη νύχτα” είναι εκτός αγοράς καθότι συλλεκτικό αντικείμενο, μπορείτε να εξασφαλίσετε μία από τις πολλές επανεκδόσεις (η 5η υπογράφεται από τον εκδοτικό οίκο Flammarion). Σημασία έχει να γίνετε κάτοχοι μίας έκδοσης του περίφημου αυτού βιβλίου!


Mε αφορμή την έκδοση του βιβλίου του Ιnfluences με τις φωτογραφικές επιρροές που δέχτηκε, ο εδώ και πολλά χρόνια τακτικός Γάλλος συνεργάτης μας Jean Christophe Béchet, μας προτείνει ένα οδοιπορικό μέσα από τα μονοπάτια της ιστορίας της φωτογραφίας.
Ο J.C.B. σταχυολόγησε 51 ονόματα γι’ αυτή τη σύντομη ιστορία της φωτογραφίας που είναι ταυτόχρονα πρακτική και αυτοβιογραφική. Έτσι θα σας προτείνουμε ανά τακτά διαστήματα και από ένα νέο κεφάλαιο αυτού του εξαίρετου βιβλίου ακολουθώντας την χρονολογική σειρά γέννησης των φωτογράφων.
Τ.Τζίμας

 

 

Jean Christophe Bechet
Jean Christophe BechetPost author

Διαβάστε επίσης

Οι μεγάλοι της φωτογραφίας | Robert Doisneau 1912-1994
  • ΦΩΤΟγράφος Νο 282

    6,50€ Προσθήκη στο καλάθι

  • Μονοθεματικό τεύχος No 29. Επεξεργασία στο Photoshop & Lightroom

    7,50€ Προσθήκη στο καλάθι

Αναζήτηση

Κατηγορίες

Action Cameras Blogs Compact D-SLR Flash / Φωτισμός Hardware instant μηχανές Jean Christophe Βéchet Know How Mobile Nέα PhotoVision Photo Business News Photo tips Portfolios - Συνεντεύξεις Printing System Cameras Uncategorized Video Άλλα Νέα Αξεσουάρ Ασπρόμαυρο Διαγωνισμοί φωτογραφίας Δοκιμαστικές λήψεις Εξοπλισμός/Τεστ Επεξεργασία εικόνας Θοδωρής Μάρκου Ιστορία Ιωάννα Βασδέκη Καλλιτεχνικά Νέα Κωνσταντίνα Γκιτάκου Νέα Ο ΦΩΤΟγράφος στη Θεσσαλονίκη Οδηγοί Αγοράς Παναγιώτης Καλδής Σεμινάρια Συλλεκτικά Τάκης Τζίμας Τεχνικές φωτογράφισης Τεχνολογικά Νέα Φακοί Φωτεινή Αβραμάκου Φωτογραφία φύσης Φωτογραφίες παραδειγμάτων Lightroom για εξάσκηση Φωτοσχολείο Φωτό Mobile

PRESS PHOTO PUBLICATIONS – ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ
Τρουπάκη 1 & Κουρτίδου, 104 45 Κ. Πατήσια, Αθήνα.
Τ: 210 85 41 400
F: 210 85 41 485
Ε: [email protected] & [email protected]

PRESS PHOTO PUBLICATIONS – Photographos magazine
1 Troupaki st. 104 45, Athens Greece
Tel.: +30 210 85 41 400
Fax: +30 210 85 41 485
Ε: [email protected] & [email protected]

v080618

  • Αρχική
  • Shop
  • Νέα
  • Εξοπλισμός/Τεστ
  • Know How
  • Blogs
  • Όροι χρήσης ιστότοπου

©2023 Το site του Φωτογράφου

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στον ιστότοπό μας. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα σχετικά με τα cookie που χρησιμοποιούμε στο photo.gr/cookies και να τα απενεργοποιήσετε στις ρυθμίσεις

Το site του Φωτογράφου

Επισκοπηση Απορρητου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώρισή σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και βοηθώντας την ομάδα μας να καταλάβει ποιες ενότητες του ιστότοπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
Περισσότερες πληροφορίες για τα Cookies μπορείτε να βρείτε στο https://www.photo.gr/cookies/
Μπορείτε να προσαρμόσετε όλες τις ρυθμίσεις cookie σας μεταβαίνοντας στις καρτέλες στην αριστερή πλευρά.

Απολυτως Απαραιτητα Cookies

Τα απολύτως απαραίτητα cookies θα πρέπει να είναι ενεργοποιημένο ανά πάσα στιγμή, ώστε να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας.

Εάν απενεργοποιήσετε αυτό το cookie, δεν θα μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που επισκέπτεστε αυτόν τον ιστότοπο, θα χρειαστεί να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε ξανά τα cookies.

Πολιτική Cookies

Μπορείτε να δείτε αναλυτικά την πολιτική μας στο συνδεσμο https://www.photo.gr/cookies/