Φυλλωσιές & πυκνή βλάστηση. Γιατί παραπλανούν τη φωτομέτρηση;

Φυλλωσιές & πυκνή βλάστηση. Γιατί παραπλανούν τη φωτομέτρηση;

Πολλές φορές έχουμε γράψει τη φωτομέτρηση των ψηφιακών φωτ. μηχανών. Κατά βάση είναι πολύ αξιόπιστα εφόσον βασίζονται σε πολυζωνικά συστήματα που κατανέμουν την επιφάνεια του καρέ σε πολλές περιοχές και χαρτογραφημένη μνήμη ώστε να μην εξαπατούνται από δύσκολες συνθήκες όπως το κόντρα φως, τυχόν ύπαρξη ισχυρών φωτιστικών σε κάποια σημεία, έντονο κοντράστ σκηνής κλπ.

κείμενα Παναγιώτης Καλδής

sekonic l398

Με φωτόμετρο χειρός δεν θα υπήρχε πρόβλημα απόκλισης της μέτρησης αφού μετρά προσπίπτον φως

IMG_0291IMG_0288Όμως ακόμη και το πιο εξελιγμένο σύστημα ενσωματωμένης σε DSLR και mirrorless φωτομέτρησης έχει κάποιες συγκεκριμένες αδυναμίες. Αυτές προκύπτουν από την ίδια τη φύση της φωτομέτρησης ανακλωμένου φωτός (reflected light metering) υπό την έννοια ότι τα συστήματα αυτά είναι καλιμπραρισμένα για να βλέπουν πάντοτε μεσαίο γκρι τόνο 18%. Αντιμετωπίζουν δηλ. όλα τα θέμα που “βλέπουν” σαν να έχουν την ίδια τονικότητα. Όλες οι υπόλοιπες διορθώσεις γίνονται στη βάση των έξυπνων πολυζωνικών συστημάτων με υποδιαίρεση του καρέ σε περιοχές ώστε να ελαχιστοποιούνται τα σφάλματα λόγω αποκλίσεων και διαφοροποιήσεων του κοντράστ στην ίδια εικόνα.
Τί γίνεται όμως στην περίπτωση που ολόκληρη η εικόνα την οποία βλέπουμε στο σκόπευτρο έχει την ίδια “ακραία” τονικότητα; Δηλ. έχουμε όλο λευκά, όλο μαύρα κ.ο.κ. Για παράδειγμα μια γυναικεία σιλουέτα ντυμένη στα λευκά που ποζάρει σε λευκό τοίχο ή αντιδιαμετρικά, ένα παπά με τα μαύρα ράσα μέσα σε μια σκοτεινή εκκλησιά; Τότε το φωτόμετρο ανακλωμένου απλά …παραπλανάται.
Ευτυχώς που υπάρχει ο μνημονικός κανόνας που έχουμε επαναλάβει τόσες και τόσες φορές. Δεν θα αποφύγουμε τον πειρασμό να τον επαναφέρουμε στο προσκήνιο:
• Το χιόνι είναι πάνω από το έδαφος. Άρα σε λευκά ΥΠΕΡεκθέτουμε.
• Το κάρβουνο είναι κάτω από το έδαφος. Άρα σε μαύρα ΥΠΟεκθέτουμε.
Δηλ. στα πολύ λευκά διορθώνουμε από την κλίμακα αντιστάθμισης έκθεσης με το ± (υπερεκθέτουμε) περίπου 1, 1/2 ως 1 2/3stop. Aντιστρόφως στα πολύ μαύρα υποεκθέτουμε γύρω στο 1 1/2stop.

Τι κάνουμε με τα δένδρα και τις φυλλωσιές

Yπάρχουν όμως και άλλες προβληματικές περιπτώσεις. Ας ακούσουμε μια μικρή ιστορία από τα πρώτα χρόνια της φωτογραφικής εμπειρίας του υπογράφοντος. Εκεί λοιπόν που μια χαρά έβγαιναν τα slides κάπου στη δεκαετία του 1990 με τη Νikon F4 και την πολύ καλή matrix φωτομέτρηση, παρατηρούνταν πολλά προβλήματα με τα δένδρα, τις φυλλωσιές τους κλπ. Ξεπλυμμένα χρώματα και άτονες φωτογραφίες. Βέβαια από ένα σημείο και μετά το μαθαίνεις και διορθώνεις. Το ίδιο εξακολούθησε να συμβαίνει και στην ψηφιακή εποχή. Μέχρι που ψάχνοντας περισσότερο ο γράφων συνειδητοποίησε ότι τα πράσινα δένδρα και οι φυλλωσιές τους αφήνουν πολλά μαύρα κενά λόγω των πολύ σκιερών “κενών” ανάμεσά τους, και ενδιάμεσα περιοχές έντονων ανακλάσεων που μπερδεύουν το φωτόμετρο.

Tip

• Όταν μεγάλες συστάδες δένδρων ή δασικές εκτάσεις καταλαμβάνουν σχεδόν όλο το καρέ μας, τότε να διορθώνουμε υποεκθέτοντας -1stop.

Αναδημοσίευση από τον ΦΩΤΟγράφο 243, Ιούλιος-Αύγουστος, 2016

Σχολιάστε

Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.

Για να σου εξασφαλίσουμε μια κορυφαία εμπειρία, στο site μας χρησιμοποιούμε cookies. Περισσότερες Πληροφορίες

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close